Roland112 skrev:
ja behöver man inte tänka på morgondagen så ska man absolut göra så. Jag tror deltagarna i kanal 3 i Lyxfällan tänkte på samma sätt ;)

Några vi känner renoverade en lägenhet på det sättet. 4 år senare när de skulle sälja fick de ut samma pris som de köpte lägenheten för. Dvs investeringarna de gjort fick de inte tillbaka och de gick istället back på affären. Detta samtidigt som övriga marknaden för bostäder steg i övrigt. Anledningen var att övriga lägenheter runtom såldes till samma pris och det gick inte motivera för eventuella köpare att betala mer än vad en lägenhet i området brukar kosta.
noterade att jag kanske inte fick riktigt fram vad jag menade med den korta kommentaren.
Allt beror ju på vad man är i för situation och vem man är.
Vissa vill ha ett flashigt hem att visa upp, andra har specialintressen som kräver ombyggnation eller dylikt. Dessa åtgärder kanske påverkar marknadspriset neråt. Men, om jag väljer att bygga en klättervägg (som någon håller på med här på forumet) så har man tagit det beslutet med de konsekvenser det eventuellt har på ett marknadsvärde. Men man älskar att klättra!
Om man vet att man inom ett par års tid skall sälja är kanske inte detta så klokt men om man har för avsikt att bo kvar länge och man har en stabil relation/ekonomi så att man kan göra denna åtgärd för att man vill/kan så why not?

Sedan kan ju alltid skiten hitta fläkten men att alltid räkna på att det värsta kommer ske och leva efter det kan också vara begränsande. Dock är det vissa som mår bäst av det = deras klättervägg:)

Att dina kompisar inte fick tillbaka de investerade pengarna var ju naturligtvis trist men de kanske njöt något kopiöst under tiden?
 
Roland112 skrev:
Däremot får TS ta ett snack med sin make, kan han inte sätta upp ett kök måste hon reklamera honom ;)
Hehe här hemma är det jag som är fixarn! Mannen har tummen mitt i handen, med det är bara bra för det betyder att det är jag som får bestämma hur allt ska bli eftersom det även är jag som gör jobbet ;)
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Vad ett kök kostar i absoluta pengar är helt ointressant, det är resultatet som är viktigt.
Helt rätt. Det går att skapa kök som ser väldigt dyra ut om man lägger energi på rätt saker och är noggrann med utformning och montage. Det finns exempel på kök som kostat en halvmiljon, men som ser pissiga ut om planeringen är värdelös och passbitarna dåligt tillskurna o.s.v.
 
  • Gilla
Byggtrixx och 2 till
  • Laddar…
R
jo jag håller med, tyckte bara de lät tråkigt med "budgetrenovering" när TS de fakto sätter in ett sprillans nytt kök. Tycker man ska vara nöjd med det man åstadkommit.
Jag bytte vårat kök förra året, köket är väl ca 25m2 och de gick på 45k från IKEA, de tyckte jag var rimligt när jag planerade och tittade i plånboken...
 
Roland112 skrev:
jo jag håller med, tyckte bara de lät tråkigt med "budgetrenovering" när TS de fakto sätter in ett sprillans nytt kök. Tycker man ska vara nöjd med det man åstadkommit.
Jag bytte vårat kök förra året, köket är väl ca 25m2 och de gick på 45k från IKEA, de tyckte jag var rimligt när jag planerade och tittade i plånboken...
Alla har ju som sagt olika prisnivå och referens. Det är ju dock ett faktum att IKEA hör till de billigaste alternativen, oavsett om kvalitén är lika hög eller högre som många dyrare alternativt. P.g.a. detta blir det ju enligt definition ett budgetalternativ.
 
  • Gilla
Byggtrixx
  • Laddar…
R
Fast IKEA som vi valde är de som erbjuder längst garanti på köket, 25 år.
Stommarna fick jag förklarat för mig att även Marbodal använder. VI är supernöjda med köket och de klarar av när småungar kör in med sina leksaker I dörrarna utan att man får en skråma! Dörrarna har heller Inga skarvar någonstans där fukt/smuts kan tränga in. Vi är supernöjda.
 
Så för att bryta budgetrenoveringens vara eller icke vara kommer jag här med dagens uppdatering ;)

Plattsättaren var här i morse och det blev över förväntan snyggt! Han ska fortsätta imorrn och lägga fogen då.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När plattsättaren var klar och åkt började pappa och jag fixa med avloppet och det va lite klurigt att få plats med alla slangar men tillslut så fick vi dit det! Dock läckte det lite när mannen fixade disken nu ikväll så vi får skruva lite till imorrn ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hann även förbi Ikea idag och lämnade tillbaka lite grejer vi inte behövde och bestämde oss för att byta häll. Vi hade köpt Ikeas vita häll Bejublad, men vi fega ur och har köpt Ikeas häll Otrolig istället. Vi blev oroliga för att Bejublad skulle bli svår att rengöra och få fula fläckar efter mat som bränt fast mellan kastrull och häll mm. Känns bra att vi bytt faktiskt även fast vårt vita/rostfria tema bryts lite, men köksbord och stolar blir svarta så får tänka på att det matchar det istället.

Imorrn blir det mest småpill med att få fast de sista handtagen och förhoppningsvis fixa lite passbitar mm. Uppdatering kommer såklart i vanlig ordning :)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
R
Jag kan säga att jag tycker just vattenlåset och anslutningen mot diskhon som du visar ovan är trixig att få helt tät. Man får skruva fast åta helvete. Annars är de inte fel att dra en silikonsträng runt koppen på bilden så slipper man fundera mer på det. För tillslut kan man tro att de är tätt men när man fyller hon med vatten så kan de börja läcka igen.
Hur har ni tänkt med bänkbelysning? Ikea har ett bra trådlöst system så att du tex kan fästa en trådlös strömbrytare under överskåpet och på så sätt tända och släcka den lampa som är kopplad till deras transformator/mottagare.
 
Jag har även det där vattenlåset, konstruktionen är verkligen efterblivet, de skulle gjort en kant i mitten för att få den helt centrerad.
Vasken ovan har dessutom ett hål i fästskruven så stort att 2 makaroner får plats.
 
Bra där @Byggtrixx Nu lämnar vi OT inläggen åt sidan, ekonomisnack kan tas i rätt forum för detta. Snyggt blir det och vi väntar spänt på fortsättningen :)
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
R
Vi valde induktionshäll som heter "smaklig". Riktigt bra. Tänk på att saker som bränner fast sitter som berget och att du måste ha speciellt rengöringsmedel för hällar. Då ser hällen som ny ut varje gång man rengjort med det medlet.
 
Phu nu ligger jag och vilar mig i soffan. Vi är klara för idag och pappa har precis åkt hem. Nu åtestår det bara för mannen att städa lite under kvällen. Tråkjobbet vill jag ju gärna inte göra själv ;)

Vi kom en bit idag oxå faktiskt. Plattsättaren fixade fogen och siliconade och det blev så grymt snyggt!! Är så glad att jag vågade lämna de klassiska vita 10x10 vi tänkt från början och köra på en grå stor platta istället! :D

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När pappa kom började vi med att installera blandaren och kolla om det läckte någon stans. Fick dra till nån mutter men annars såg allt bra ut! Fixade läckan från hon genom att dra till lite mer och trycka till lite. Sen va vattnet fixat!
Diskmaskinen är nu även provad och funkar toppen, vi använder skarvsladd tills elektrikern kommer tillbaka. Har även satt dit avfallssorteringen under hon som ni kan se på bilderna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skruvades på de sista handtagen och sist men inte minst sågade vi även ur för hällen. :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det en paus i renoveringen under helgen då pappa åker till landet i en vecka och jag tänkte vila upp mig lite. Men nästa vecka kommer förhoppningsvis elektrikern tillbaka och fixar det sista! Jag ska även se om jag kan fixa till väggarna efter att bänkskivan rev upp lite här och där när den kom på plats.
Så fortsättning följer helt enkelt :)
 
  • Gilla
Bussig
  • Laddar…
Roland112 skrev:
Hur har ni tänkt med bänkbelysning? Ikea har ett bra trådlöst system så att du tex kan fästa en trådlös strömbrytare under överskåpet och på så sätt tända och släcka den lampa som är kopplad till deras transformator/mottagare.
Det är nog den du menar som vi ska använda. Men kommer köra på andra uttag då vi vill ha tre uttag bredvid varandra och inte bara två som Ikea har. Men måtten funkade perfekt så tror det kommer bli grymt! :)
 
Roland112 skrev:
Vi valde induktionshäll som heter "smaklig". Riktigt bra. Tänk på att saker som bränner fast sitter som berget och att du måste ha speciellt rengöringsmedel för hällar. Då ser hällen som ny ut varje gång man rengjort med det medlet.
Jo det är ju det som vi kände skulle bli för jobbigt att hålla på och rengöra hela tiden eftersom det syns mer på en vit häll. Men har du tips om rengöringsmedel som funkar bra tar jag taksamt emot det, tycker de flesta bara är skit faktiskt..

Innan vi bestämde oss för den vita Bejublad hade vi tänkt ta Högklassig (78cm bred), men kände att den tog så mycket arbetsyta samt att det blev lite väl trångt på högra sidan om hällen då. Otrolig (58cm bred) är som "lillsyrran" till den och känns som ett bra val för oss nu när vi skulle välja en svart häll istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.