D
MagHam skrev:
Fast det behöver inte vara ett helt sant antagande...
Min kommentar var riktad till inlägget direkt ovanför det, nämligen:

fusion skrev:
Tror knappast att man har ett COP på 6,55 i en kåk där man tidigare hade 36536 kWh i förbrukning. Även om man drar av 8000kWh (Hushållsel) i den gamla siffran hamnar COP på 5, vilket även det ter sig ytterst högt !
Det var alltså någon som sänkt sin förbrukning från 36536kWh till 5571kWh efter installation av bergvärme. Om man inte räknar med någon hushållsel alls utan allt var för uppvärmning både före och efter, så skulle COP vara ca 6,56. Om man t.ex. räknar med att 2000kWh var hushållsel exkl. VV så skulle COP då vara 34536/3571 = 9,67 och hade man räknat med t.ex. 5000kWh hushållsexl exkl. VV så skulle COP komma upp i helt fantastiska 55,23.

Så jag bara påpekade att ju mer hushållsel man räknar med i den beräkningen desto högre skulle COPen bli, eftersom man måste dra av hushållselen från den faktiska förbrukningen även i "efter" siffrorna, vilket "fusion" glömt.
 
I
MagHam skrev:
Fast det behöver inte vara ett helt sant antagande...

- Om man t ex kör en eluppvärmd kåk spelar det (på vintern) ingen större roll om man slösar hushållsel. Den bidrar ändå till uppvärmningen med nästan samma COP som uppvärmningen d v s "1".
- Med VP blir det helt plötsligt intressantare att få dit alla LED-lampor och stänga av ugnen 5 minuter innan maten är klar för att "putta över" den uppvärmningen till VP.

/M
Så e´de´ju. http://www.heatbulbs.eu/
http://www.heatbulbs.eu/index.php?p...pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=27&lang=en
Frågan är om man vill ha ljuset, vill man inte är det sämre cop än 1 på den värmaren.:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
I
Jag förutsätter att man har separat elmätare på värmeanläggningen, annars känns det mer som antagande när man pratar förbrukning. Det räcker ju att byta ut 60"plasma tvn för att det ska påverka.

Det blev lite intressant, undrar om testet har beaktat ev nyinköp av elutrustning, användande, etc. i sin beräkning. Eller om de som ingår som testhushåll har separata elmätare och tempgivare?
 
Redigerat av moderator:
I
Kan svara mig själv efter att läst på.
" Så här gick testet till

Mätningen har pågått i två år, från maj år 2012 till juni 2014. Husen ligger alla i västra Sverige vilket betyder att de har ungefär samma årsmedeltemperatur. Husen är byggda någon gång under 1940-talet fram till och med 1970-talet. Värt att komma ihåg är att husen inte har byggts för bergvärmepump från början.
Mätningarna har utförts på hela värmepumpssystemet, där ingår kompressor, styrenhet, cirkulationspumpar, samt tillsatsel. Här ingår energianvändningen för värme och varmvatten. Dessutom har man mätt upp både utomhus- och inomhustemperatur med 30 minuters mellanrum.
20 hushåll i västra Sverige

De 20 hushållen har valts ut från en grupp av totalt 300 hushåll i Västra Götaland. I studien finns hushåll i olika storlek, från två till sju personer. I några hushåll finns barn som bara bor i där varannan vecka och i ett par av husen var ägarna bortresta en större del av året, vilket påverkar uppvärmningen, men främst användingen av varmvatten.

Bergvärmepumparna har en effekt mellan 7-12 kilowatt. Mätningarna omfattar hela bergvärmepumpssystemet vilket innebär att all kringutrustning ingår så som kompressorer, styrenheten, cirkulationspumpar samt tillsatsvärme från elpatronen. Hushållselen ingår inte, det vill säga el till lampor, tv, dator, kyl, tvättmaskin med mera. De flesta familjerna är två till fyra personer. "
 
Läser man om testet så framgår följande:

"Så här gick testet till
Mätningen har pågått i två år, från maj år 2012 till juni 2014. Husen ligger alla i västra Sverige vilket betyder att de har ungefär samma årsmedeltemperatur. Husen är byggda någon gång under 1940-talet fram till och med 1970-talet. Värt att komma ihåg är att husen inte har byggts för bergvärmepump från början.
Mätningarna har utförts på hela värmepumpssystemet, där ingår kompressor, styrenhet, cirkulationspumpar, samt tillsatsel. Här ingår energianvändningen för värme och varmvatten. Dessutom har man mätt upp både utomhus- och inomhustemperatur med 30 minuters mellanrum."

http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-matningar-i-hus/
 
I
Då var det redigt gjort.(y)
 
Man kan säga lite att "resultaten" går isär.
Energimyndigheten redovisar cop mellan 1,9-3,4.
Medans de egna mätningarna på forumet visar på cop 5-6,5

Kanske är nyare modeller av värmepumpar bland forumanvändare som är betydligt effektivare.
 
B
Dimensionerar man systemet så det klarar sig med väldigt låg temp (vi kör ut 40 grader när det är -20 ute) så blir det bra verkningsgrad, också att ta till djupare än många firmor föreslår i borrhålet gör sitt, då är brine tempen inte så låg. så nog går det få ner COP....
 
I
Upp cop menar du väl?
 
Excel
fusion skrev:
Tror knappast att man har ett COP på 6,55 i en kåk där man tidigare hade 36536 kWh i förbrukning. Även om man drar av 8000kWh (Hushållsel) i den gamla siffran hamnar COP på 5, vilket även det ter sig ytterst högt !

Möjligt om man har en konstant brinetemp på över +10 grader och vem har det?
Att räkna fram COP baklänges är lite svårt, jag hade direktverkande takvärme med och 20 cm isolering ovan detta. Dvs. stor del av den direktverkande elen värmde vinden helt i onödan.
 
Excel skrev:
Att räkna fram COP baklänges är lite svårt, jag hade direktverkande takvärme med och 20 cm isolering ovan detta. Dvs. stor del av den direktverkande elen värmde vinden helt i onödan.
Ja, det kan ju förklara den stora minskningen i energiförbrukning. Du lär tjäna in anläggningen rätt snabbt.
 
Swebreeze skrev:
Man kan säga lite att "resultaten" går isär.
Energimyndigheten redovisar cop mellan 1,9-3,4.
Medans de egna mätningarna på forumet visar på cop 5-6,5

Kanske är nyare modeller av värmepumpar bland forumanvändare som är betydligt effektivare.
Ska man få 6,5 i cop ska man nog ha riktigt hög brine och låg framledning inget man får i års cop men kanske enstaka dagar.
 
B
ion skrev:
Upp cop menar du väl?
Ööö...ja.. Klart jag menar ;-) tankevurpa
 
Har loggat min bergvärmepump sedan 2002 och elförbrukningen har inte ökat.
Det enda som kan sänka COP är att borrhålet de första åren gradvis blir kallare, varje grads sänkning ger 5% sämre COP om jag minns rätt. Sen stabiliserar sig temperaturen och COP.
Har noterat att de flesta villaägare får vara nöjda om de har ett COP över 3. Ofta är det någon parameter som spökar, för små element, för hög framledningstemperatur, för kort borrhål, felaktiga inställningar...
Installationen kräver minimal service. Pumpen håller kanske 15 år, då kompressorn ger upp, och det kan vara dags att uppgradera.
Nyare värmepumpar påstås kunna ge ett COP över 5, men detta bör nog ses som ett löfte typ VW. Bara i labmiljö.
Vad många inte tycks förstå, är att en besparing på 60-70-80% innebär att installationen betalar sig snabbt. I vårt fall på fyra år. Ju högre förbrukning, desto högre besparing.
 
Redigerat:
D
Jehu skrev:
Det enda som kan sänka COP är att borrhålet de första åren gradvis blir kallare, varje grads sänkning ger 5% sämre COP om jag minns rätt. Sen stabiliserar sig temperaturen och COP.
Vad menar du med att det enda som kan sönka COP är att borrhålet blir kallare? Menar du att det är det enda som kan sänka COP hos just dig för du har stenkoll på din anläggning eller menar du att det inte finns något som kan sänka COP överhuvudtaget?

Om det är det senare så har du otroligt fel... som jag redan sagt så kan t.ex. igensatta/smutsiga växlare, expansionsventiler som inte fungerar optimalt längre och gasbrist ge smygande sämre COP. För övrigt loggar jag också, antagligen ungefär på samma sätt som du, men något sådant precisionsinstrument är inte loggningen att man kan avgöra om COP försämras. Loggar du t.ex. flödet ut från bergvärmepumpen? Utan det kan du inte alls veta hur mycket effekt VPn ger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.