I
I norra sverige går det nog på plus tidigare än i södra. Räkna på 25 år så kan det bli riktigt gynnsamt, om du slipper oförutsedda utgifter kopplade till anläggningen.
Söderöver finns nog inget bättre än luft-luft pump till värme och en återvinningsberedare till varmvattnet om man vill gneta.
 
"80% besparing"? COP 5? Var hittar man en sån pump?
 
Excel
KungAnka skrev:
"80% besparing"? COP 5? Var hittar man en sån pump?
Finns säkert många fabrikat, den jag installerat hos mig har inneburit stor besparing. Thermia Diplomat Optimum G3
 
DIY_freak skrev:
Vad kan vara bekvämare än direktel? Det är klart att det är för att spara pengar man installerar bergvärme, frågan är bara besparing jämfört med vad...
Som sagt inte så mycket...

Men antar att det är att se till sig själv.
Eldar med pellets för ca 9-10000kr/år plus lite ved i kamin och vedeldad bastu.
Dvs 4200kwh/månad i en oefektiv kombipanna. Så drar till med 4000 jämnt för enkelhetens skull. (Många vet det är ännu lägre i verkligheten)
Och med bergvärme och låt oss säga cop 4 blir 1000 kWh/månad. Åter igen för enkelhetens skull drar vi till med 1kr/kWh.

Minst 150000kr för bergvärmeinstallation.
Detta skulle ta minimum 10 år innan det börjar återbetala sig. Och på 10år har man betalat en hel del med ränta på ev lån eller så kan man investera dem på många andra sätt om man skulle haft pengarna på banken redan.
Sedan i många fall bör man se över ventilationen. Exepelvis 5-80000kr för ftx-ventilation.

Inte sagt att vi själv inte kommer göra ovanstående "investering" i framtiden men jag själv ser det till stor del som bekvämlighet..

Hörshej!
 
Excel
Swebreeze skrev:
Ju mer jag läser om bergvärme ju mer inser jag att det inte är så mycket för att spara pengar man installerar bergvärme utan mycket är för bekvämligheten.
Min uppvärmning till huset för ett helt år landade på 5.571kWh mot 36.536kWh. En energiminskning i runda slängar med 85%.

Detta efter en installation av BV, men som sagt det kanske inte är så stora pengar ändå, bara 30.000 kWh per år.
 
Excel skrev:
Min uppvärmning till huset för ett helt år landade på 5.571kWh mot 36.536kWh. En energiminskning i runda slängar med 85%.

Detta efter en installation av BV, men som sagt det kanske inte är så stora pengar ändå, bara 30.000 kWh per år.
Tror knappast att man har ett COP på 6,55 i en kåk där man tidigare hade 36536 kWh i förbrukning. Även om man drar av 8000kWh (Hushållsel) i den gamla siffran hamnar COP på 5, vilket även det ter sig ytterst högt !

Möjligt om man har en konstant brinetemp på över +10 grader och vem har det?
 
D
Ju mer hushålsel du räknar med desto högre måste Cop bli, eftrsom hushållselen antas vara densamma före och efter.
 
Excel
fusion skrev:
Tror knappast att man har ett COP på 6,55 i en kåk där man tidigare hade 36536 kWh i förbrukning. Även om man drar av 8000kWh (Hushållsel) i den gamla siffran hamnar COP på 5, vilket även det ter sig ytterst högt !

Möjligt om man har en konstant brinetemp på över +10 grader och vem har det?
Du har säkert rätt gällande COP. Jag konstaterar bara att jag har en stor minskning på elräkningen, det är ju i slutändan den effekten man vill uppnå.
 
Excel
Jag kan ju tillägga att varmvatten numera värms av bv pump istället för elpatron... Den aspekten ska inkluderas. Dvs bv påverkar även hushållselen som antogs vara lika i något inlägg tidigare.
 
Ang. lönsamhet på bergvärme.

Vi satte in bergvärme för några år sedan. Innan bergvärmen hade vi i huvudsak direktel (takvärme från 70 talet), men vi hade även en elpanna som drev ett fåtal radiatorer i källaren och två på entreplanet. Vi bytte succesivt till vattenburet i rummen i samband med renovering. Kopplade på radiatorerna på den bef. elpannan. När huset var konverterat installerade vi bergvärme.

Innan detta förburkade vi ca 48 000 kwh per år, detta även efter att ha skrotat takvärmen. Nu förbrukar vi ca 18 000 kwh per år.

Investeringen i bergvärme (inte inräknat konvertering till vattenburet, som jag gjorde helt själv) kostade 155 000 kr, efter ROT. Vi har en 12 Kw värmepump med 220m borrhål. Kalkylen visade att vi borde ha 200m men jag beställde lite extra marginal. Dimensioneringen var rätt, vi har haft typ 2h tillsatsvärme på 3 år.

Vi har idag avsevärt varmare i huset än innan konverteringen. Takvärmen var slut i några rum, som därmed i princip var oupvärmda. jag gissar lite ovetenskapligt att OM vi hade haft lika varmt tidigare så skulle vi haft en förbrukning närmare 60 000 kwh.

Så det har varit en väldigt lönsam investering.
 
DIY_freak skrev:
Ju mer hushålsel du räknar med desto högre måste Cop bli, eftrsom hushållselen antas vara densamma före och efter.
Fast det behöver inte vara ett helt sant antagande...

- Om man t ex kör en eluppvärmd kåk spelar det (på vintern) ingen större roll om man slösar hushållsel. Den bidrar ändå till uppvärmningen med nästan samma COP som uppvärmningen d v s "1".
- Med VP blir det helt plötsligt intressantare att få dit alla LED-lampor och stänga av ugnen 5 minuter innan maten är klar för att "putta över" den uppvärmningen till VP.

/M
 
hempularen skrev:
Ang. lönsamhet på bergvärme.]

Kalkylen visade att vi borde ha 200m men jag beställde lite extra marginal. Dimensioneringen var rätt, vi har haft typ 2h tillsatsvärme på 3 år.
Om du haft 350 m hål och fått samma resultat hade fortfarande dimmensioneringen varit rätt. Dvs mer än optimalt. Men jag tycker att du gjort rätt, i vårt förra hus hade dom snålat, mycket doppvärmare blev det, irriterande korkat, men så gjorde man ofta "förr".
 
Ja det tar väl ungefär 5-6 år innan du börjar tjäna pengar. Kanske lite mer om man ska räkna ränta på de 155 000 som bergvärmen kostade
 
I
hempularen skrev:
Ang. lönsamhet på bergvärme.

Vi satte in bergvärme för några år sedan. Innan bergvärmen hade vi i huvudsak direktel (takvärme från 70 talet), men vi hade även en elpanna som drev ett fåtal radiatorer i källaren och två på entreplanet. Vi bytte succesivt till vattenburet i rummen i samband med renovering. Kopplade på radiatorerna på den bef. elpannan. När huset var konverterat installerade vi bergvärme.

Innan detta förburkade vi ca 48 000 kwh per år, detta även efter att ha skrotat takvärmen. Nu förbrukar vi ca 18 000 kwh per år.

Investeringen i bergvärme (inte inräknat konvertering till vattenburet, som jag gjorde helt själv) kostade 155 000 kr, efter ROT. Vi har en 12 Kw värmepump med 220m borrhål. Kalkylen visade att vi borde ha 200m men jag beställde lite extra marginal. Dimensioneringen var rätt, vi har haft typ 2h tillsatsvärme på 3 år.

Vi har idag avsevärt varmare i huset än innan konverteringen. Takvärmen var slut i några rum, som därmed i princip var oupvärmda. jag gissar lite ovetenskapligt att OM vi hade haft lika varmt tidigare så skulle vi haft en förbrukning närmare 60 000 kwh.

Så det har varit en väldigt lönsam investering.
Nu är ju takvärme lite speciell, http://asab.eu/varmestrips/ , det är inte meningen att lufttemperaturen ska vara densamma som med annan uppvärmning.
Jag känner folk som haft den typen av uppvärmning, de har sagt att det inte blev varmt och det var dyrt i drift, förmodligen för att de har försökt få upp rumstemperaturen till 22 grader.
Du har väl ett hus på ca 300m2, kanske mekanisk ventilation, för dåligt isolerat kan det väl inte vara, då kostar det ju så klart att värma.
Men jag får säga att du lyckats inhandla en bra anläggning till ett bra pris, grattis, den börjar väl ge vinst redan efter 5-6 år, vilket jag tror är ganska ovanligt.
Synd att ROT halveras, det slår mot just såna dyra installationer, tänkte inte miljömupparna på det?
 
I
Det är ju bara mellanskillnaden på ex.vis elpanna och bergvärme som man vill ska betala sig, således i de fall där man måste införskaffa en ny värmeanläggning. Att byta ut en fungerande panna ger ju även en längre payoff tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.