Hej, mycket snyggt! Vilken nyans är det på luckorna, och vilken typ av färg har ni använt?
 
Det där ska ni vara riktigt nöjda med.
 
Ujuj, finfint!

Måste fråga, vad är det för färg på luckorna? Ser ut att vara lite av färgen jag är ute efter :)
Ha en trevlig kväll

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Mycket fint kök och allt annat!
Äger också ett 40tals hus i samma stad och som påminner om ditt.
Har du också plankstomme? Stående 60mm spontade plank? Det är tilläggsisolerat invändigt 50mm. överallt.
Vore kul att höra hur din väggkonstruktion såg ut från start. Mitt har utifrån och in: träpanel med locklist, nån stenullsisolering inuti papplager som ser ut att vara från 40talet, plankstommen och sedan tretex.
Innanför det har man plastat, tillägsisolerat som sagt. Nya reglar för det och gips på det.
 
@Robert Här kommer en bild på högtalarna i vardagsrummet. Tänkta att jag skulle måla gallren i samma färg som väggen men blev bra ändå.

IMG_1772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
@Lexington vi är båda nöjda med varandra (och högtalarna såklart) ;) - inte alltid lätt med syftningar

8,5 löpmeter sten blir aldrig billigt :( - först tänkte vi ha bänkskiva i rostfritt men även det blev dyrt då vi ville ha längre en standardmåtten.

Har det mesta av kostnaderna nedskrivna, dock inte alla:

* Väggskåp köpte vi på Culimar då kvik inte hade de måtten vi ville ha - 1444 kr
* Skåpstommar och lådor från Kvik - 37000kr
* Beslag till kök och garderober från beslagsmix (gångjärn) 1220kr
* Knoppar och handtag ??
* Rörmokare - min bror =)
* Hyvlat virke måttbeställt Veckebo såg med frakt - 2660kr
* Vitvaror c:a 50'kr
* Luckor c:a 35' (beställde även garderober samtidigt så totalt högre pris) från Nisseby snickeri
* Bänkskiva ?? (dyr)
 
  • Gilla
Erik321 och 1 till
  • Laddar…
@Sandra @Annikaberka färgen heter S1502-Y - tänkte linoljefärg men tog min förnuft till fånga :) så det blev vanlig vattenbaserad. Snickeriet sprutlackerade luckorna och penselmålade framsida samt kant. Jag sprutlackerade själv lister och sen penselmålade jag framsida och skarvar. Använde även luckor till alla skåpssidor där jag limmade på extra list samt spacklade kanterna.
 
  • Gilla
B. Olsson och 1 till
  • Laddar…
sad_ant skrev:
Jättesnyggt! hur kom ni fram till att ni behövde balken? Tog ni det säkra före det osäkra eller varför behövdes den? Har ett liknande hus därav min fråga.
Balken behövs definitivt! - takbjällklaget är oftast delat och står då på hjärtväggen (på vårt hus och många andra går den längs med huset). Detta innebär att man måste bära av på båda sidor av väggen innan man river samt ersätta väggen med balk. Även fast jag kan räkna själv på detta valde jag att ta hjälp med en konstruktörsritning och beräkning, enklare bygglov och ganska skönt om man skulle sälja huset eller något händer. Ofta kan man gör detta utan hembesök och blir då mycket billigare.
 
Huddingebo skrev:
Mycket fint kök och allt annat!
Äger också ett 40tals hus i samma stad och som påminner om ditt.
Har du också plankstomme? Stående 60mm spontade plank? Det är tilläggsisolerat invändigt 50mm. överallt.
Vore kul att höra hur din väggkonstruktion såg ut från start. Mitt har utifrån och in: träpanel med locklist, nån stenullsisolering inuti papplager som ser ut att vara från 40talet, plankstommen och sedan tretex.
Innanför det har man plastat, tillägsisolerat som sagt. Nya reglar för det och gips på det.
Tack, ser ut som följer:

Puts
Reverteringsnät
Panel stående
Tjärpapp
Panel liggande
Papp
Luftspalt med lite kutterspån längst ner 1 ½ tum
Papp
Plank 2 tum
Tretex

Är ett WST hus och en av de första "modulhusen" även fast jag tror att de mesta byggdes på plats tillskillnad från idag.

Vågade mig inte riktigt på plasten och valde linull istället för gulfiber även om det nog inte är ett problem, bara att sätta ett extra lager papp gjorde stor skillnad då huset blev tätt. Om jag inte behövt spalten för att dra ny el så hade jag nog besparat mig jobbet att regla upp på nytt och bara sätta ny papp.

Rev även att bara garderober som de byggt med 2 tums planken =) Lite stabilare än dagens IKEA motsvarighet.


20130628_082858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130630_094354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra jobbat, vart riktigt snyggt!
 
Bilder från utsidan vore fint. Hur gjorde du runt fönstren, lappade i den gamla putsen?
 
Gillar den platsbyggda kökssoffan! Snyggt!
 
läckert bygge!
 
KungAnka skrev:
Bilder från utsidan vore fint. Hur gjorde du runt fönstren, lappade i den gamla putsen?
Försvann inte så mycket puts där. dock vid gamla altanen. Kommer lite bilder strax på det projektet :)
 
Efter att fått klart kök och vardagsrum var det dax för ny altan på baksidan. Den gamla hade sett sitt bäst före datum =)

IMG_1258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade inte en tanke på att altanen inte skulle vara i trä, dock hade man gjutit direkt på trä för att sedan lägga trä ovanpå. Träet under var inte riktigt helt men kan nog ha stått i 50 år så det får man säga är godkänt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.