Hej alla glada.
Blir mitt första inlägg i detta eminenta forum.
Har läst allt jag kommer över, pratat med så många "kunniga" jag träffat på men får olika svar varje gång.

Grejen är den att jag renoverar familjens bastu som ligger i ett rum i vår källare. 2 av väggarna är mot yttervägg.
Har börjat med stålreglar - se bilden. Bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är nu - ska jag isolera eller inte?
I vilken ordning ska jag montera efter reglarna?
Har tänkt lägga klinkers på golvet och vanlig, hederlig bastupanel.
Har tänkt sätta upp typ ODF-board för stabiliteten, reglar för att kunna fästa bastupanelen.

Som sagt - isolera eller inte?

H E L P
 
Isolera är väl alltid en bra idé i en bastu så att den håller värmen bättre ?
Kostar väl inte många kronor att lägga in mineralull där ?

/K
 
Inte helt självklart att isolera eftersom det är i en källare.

Jag håller på med ett liknande projekt, visserligen inte en bastu, bostadsutrymme i en källare.

En torr och fin källare med tjocka betongytterväggar.

Jag fick rådet av en fuktkonsult att isoleringen skulle vara max 20 mm och sättas dikt an ytterväggen.

Jag valde då en hård stenullsskiva med densiteten 1500 kg/m3 för att också få en bra ljudisolering. (Rockwool stegljudsskiva - kanske inte nödvändigt i ditt fall?)

Stålreglarna satte jag således på 20 mm avstånd från ytterväggen så jag kunde klämma in isoleringen och så att stålreglarna inte fick fysisk kontakt med ytterväggen.

Ingen fuktspärr.

Om det fungerar?

Ja, projektet är inte färdigt än så det återstår att se. ;)
 
Tack för era svar.
Handlar dock inte om pengar i detta fall om jag ska ha isolering eller ej. Kostar det mig 25,000 eller 26,000 att bygga upp bastun spelar mindre roll.
Roland 53; Tror det är lite skillnad på att bygga ett rum och en bastu med tanke på fukt. Att lägga isolering dikt an ytterväggen känns inte riktigt rätt i mitt fall. Bastun kommer ju att vara varm när vi använder den, och den varma luften mot den kalla ytterväggen kommer att generera fukt.
 
edit 2: blev ett konstigt svar men slutsatsen kommer till sist.

Möjligen ska du ha diff-spärr mellan reglar och din bastuvägg för att hindra varm fuktig luft från att nå och kondensera på den kalla källarväggen. Men inte stänga inne muren.

Låter inte bra att muren skall bli lika varm som bastun när den används. Blir nog stor fuktvandring genom muren då.
Isolering men inte liggandes imot muren utan en spalt som ventilerar muren.
Edit 3: förlåt för osammanhängande text med slutsatsen är,

Således: bastuvägg, diffspärr, reglar+isolering, luftspalt, mur.
 
Redigerat:
S
Jag tror du ska försöka tänka typ ventilerat golv fast vägg då. Regla upp väggen med ett par cm distans från betongvägg, fixa så luftspalterna är öppna i vardera ända av väggen så att luft kan gå bakom väggen.

Därefter isolerar du mellan plåtreglarna så tjockt som möjligt, på insidan av isoleringen sätter du diffspärr.

Någon som tror på denna lösning?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Inte helt självklart att isolera eftersom det är i en källare.

Jag håller på med ett liknande projekt, visserligen inte en bastu, bostadsutrymme i en källare.

En torr och fin källare med tjocka betongytterväggar.

Jag fick rådet av en fuktkonsult att isoleringen skulle vara max 20 mm och sättas dikt an ytterväggen.

Jag valde då en hård stenullsskiva med densiteten 1500 kg/m3 för att också få en bra ljudisolering. (Rockwool stegljudsskiva - kanske inte nödvändigt i ditt fall?)

Stålreglarna satte jag således på 20 mm avstånd från ytterväggen så jag kunde klämma in isoleringen och så att stålreglarna inte fick fysisk kontakt med ytterväggen.

Ingen fuktspärr.

Om det fungerar?

Ja, projektet är inte färdigt än så det återstår att se. ;)
Ursäkta, men jag måste bara fråga. Ljudisolera mot en betongvägg, vad går det ut på? Det kan väl knappast göra vare sig till eller från (för ljudet menar jag). En solid betongvägg är väl bland det bästa som finns sett ur ljudisoleringsegenskaper?
 
Verkar som en majoritet tycker att det är vettigt att isolera.
Har skapat en luftspalt om ca 70 mm - den delen är klar.
Som ni ser på bilden så har jag börjat regla med stålregel.
Verkar då som att jag ska sätta isolering (ca 70 mm tjock) mellan reglerna.
Därefter nån form av board, typ ODF.
Sen bastufolie?
Spikläkt och sen på med panelen....

Har jag rätt....?

Ventilationen blir in under glasdörren och ut på motsatt sida i bastun.

//Anyone
 
Jag hade exakt samma projekt för fem år sedan, rev ner den gamla bastun, lät källarväggen vara obehandlad, byggde en ny bastu med 2 cm. luftspalt mot källarväggen, stålreglar, isolering, bastuplast och bastupanel, fuktspärr och klinker på golvet. Känns som det fungerar bra, ingen lukt än i alla fall. inget trä ligger emot något annat än stål.
 
Plutus; tack för svar.
Körde du ingen typ ODF/skiva eller liknande? Hur fick du i så fall dit bastupanelen?

//Anyone
 
anyone_xx skrev:
Roland 53; Tror det är lite skillnad på att bygga ett rum och en bastu med tanke på fukt. Att lägga isolering dikt an ytterväggen känns inte riktigt rätt i mitt fall. Bastun kommer ju att vara varm när vi använder den, och den varma luften mot den kalla ytterväggen kommer att generera fukt.
Skall bastun vara på 24/365 ? :wow:

Jag gissar att du kommer att ha igång bastun någon/några timmar per vecka. Under den tiden hinner ingen yttervägg att värmas upp något nämnvärt.
Det väsentliga är den temp du har i källaren normalt, så jag tror du överdriver betydelsen med att det just är en bastu.

Jag har alltid hört att bastun är det torraste utrymmet i huset. Den lilla mängd vatten som eventuellt kastas på stenarna har nog ingen större betydelse. Det kommer väl att finnas ventilation från utrymmet?

Att sätta isoleringen dikt an ytterväggen skulle enligt min källa förhindra att varm luft kommer mot den kalla ytterväggen och kondenseras, men att stänga in fuktvandringen med ett plastskikt inte var bra.
Kondensskydd i form av plast sysslar man med i hus med trästomme, men det har du väl inte i källaren?
 
vectrex skrev:
Ursäkta, men jag måste bara fråga. Ljudisolera mot en betongvägg, vad går det ut på? Det kan väl knappast göra vare sig till eller från (för ljudet menar jag). En solid betongvägg är väl bland det bästa som finns sett ur ljudisoleringsegenskaper?
Fastigheten ligger ca 1 meter från väg, visserligen en 30-väg men trafiken hörs ganska så väl.

Tänkte därför fånga upp de frekvenser som uppenbarligen betongväggen inte klarar, genom stenullsisolering + gipsplattor.
Ingen exakt vetenskap, tycks det, det här med ljud.

Det är billigare att smälla upp en sådan vägg på chans än att låta en ljudkonsult göra en utredning. Så tänker jag.
Funkar det inte så har jag åtminstone ett jämnt underlag för målning och tapetsering. :rolleyes:
 
God morgon.
Tack för alla snabba svar.
Har bestämt mig för isolering. Nu till nästa fråga;

In mot bastun kommer jag att sätta nå´n form av skiva mellan reglerna. Men frågan är - vilken typ av skiva?
Är ganska stor motståndare till gips men vad är alternativet? OSB?

//Anyone
 
Ja, våtrumsskiva tex. Finns i ett antal olika material. Fråga på närmaste byggmarknad vad dom har i lager och varför dom anser just den är bäst.

Vilken tjocklek på isoleringen hade du tänkt dig och hur hade du tänkt montera den?
 
anyone_xx skrev:
God morgon.
Tack för alla snabba svar.
Har bestämt mig för isolering. Nu till nästa fråga;

In mot bastun kommer jag att sätta nå´n form av skiva mellan reglerna. Men frågan är - vilken typ av skiva?
Är ganska stor motståndare till gips men vad är alternativet? OSB?

//Anyone
OSB eller Plywood, kanske spånskiva eller masonit tom ?
Om du måste ha en skiva - funderar på om någon av dessa skivor kan avge lukt eller ämnen vid upphettning dock då de ju, som jag förstod det, skall sitta in mot bastun utan isolering mellan skivan och panelen inne i bastun ??

/K
 
  • Gilla
AndyAx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.