b8q skrev:
Min panna står mycket riktigt i tvättstugan, omgiven av endast stenväggar och på ett betonggolv, med golvbrunn en halvmeter därifrån... jag känner mig inte alls orolig.
bransch regler säger det ska stå på plastmatta eller tätskickt som kommer 10 cm upp på väggen.
 
Matstj skrev:
bransch regler säger det ska stå på plastmatta eller tätskickt som kommer 10 cm upp på väggen.
Bra att veta den dagen jag får för mig att renovera tvättstugan. 1943 var det dock nog branschstandard att ställa allting (värmepanna, tvättmaskin etc) direkt på betonggolvet. Vad skulle kunna ta skada, liksom?
 
b8q skrev:
Bra att veta den dagen jag får för mig att renovera tvättstugan. 1943 var det dock nog branschstandard att ställa allting (värmepanna, tvättmaskin etc) direkt på betonggolvet. Vad skulle kunna ta skada, liksom?
Det var nog också branschstandard på 70-talet. Det är inte alltid helt lyckat att blanda branschstandarder från olika epoker. Du lär se vad som inte har hållit måttet i din tvättstuga och göra ändringar därefter.
 
arneri68 skrev:
Det var nog också branschstandard på 70-talet. Det är inte alltid helt lyckat att blanda branschstandarder från olika epoker. Du lär se vad som inte har hållit måttet i din tvättstuga och göra ändringar därefter.
Det ser jag redan nu, det är ju betong i golv och betonghålsten och tegel i väggar, så ingenting är ju dolt bakom något ytskikt. Ingen klinker, ingen våtrumsmatta, inga utreglade väggar. Det enda problemet var att någon målat källarväggarna med tät plastfärg, som förstås bubblat och släppt pga gammal dålig dränering, något som redan är åtgärdat.

Förlåt, nu ska jag sluta kapa tråden.
 
Fast branschstandard för en källare från -43. Är att man inte skall ha tätskikt. I konstruktioner där man kan räkna med fuktbelastning utifrån och in, så skall man inte använda tätskikt. Det rekommenderas dock att ändå ha tätskikt precis runt en golvbrunn i en dusch. Där man alltså kan räkna med kontinuerligt mer vatten på insidan än på utsidan.
 
hempularen skrev:
Fast branschstandard för en källare från -43. Är att man inte skall ha tätskikt. I konstruktioner där man kan räkna med fuktbelastning utifrån och in, så skall man inte använda tätskikt. Det rekommenderas dock att ändå ha tätskikt precis runt en golvbrunn i en dusch. Där man alltså kan räkna med kontinuerligt mer vatten på insidan än på utsidan.
Menar du att man ska inte ha tättskickt på källar golvet? Vad gör det om det är betong?
Tanken är att skydda golvet och nedersta delen av väggarna.
 
Matstj skrev:
Menar du att man ska inte ha tättskickt på källar golvet? Vad gör det om det är betong?
Tanken är att skydda golvet och nedersta delen av väggarna.
Rekommendationen är att inte använda tätskikt på golv och ytterväggar som bara är dränerade, med undantag av ytor som ofta är blöta, typ dusch.

Orsaken lär vara att betong torkar snabbare om fukten kan avdunsta på ytan. Ett spärrskikt kan stänga in fukten vilken kan vandra i betongen.

Golvfärg för tvättstugor m.m brukar släppa genom fukt.
 
arneri68 skrev:
Rekommendationen är att inte använda tätskikt på golv och ytterväggar som bara är dränerade, med undantag av ytor som ofta är blöta, typ dusch.

Orsaken lär vara att betong torkar snabbare om fukten kan avdunsta på ytan. Ett spärrskikt kan stänga in fukten vilken kan vandra i betongen.

Golvfärg för tvättstugor m.m brukar släppa genom fukt.
Tack, nu lärde jag mig något nytt. Det är ju logisk, vägg o golv som utsätts för fukt utifrån, behöver andas inifrån.
Omedveten om denna regel gjorde jag samma sak på garage väggen som var dränerad. Tog bort all osolering och fuktspärr inifrån så att väggen kunde andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.