Phiplex
Nu återstår bara den där mystiska prylen i första bilden med en svart hållare och med två olika tillhörande hjul - ett orange och ett genomskinligt. Undrar om vi kan klura ut vad detta skall vara till också.

IMG_1389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Foten" på den sista prylen (så som den står på bilden), passar den möjligen i den lätt böjda springan mittemot anhållet på fräsbordet? Då skulle hjulet kanske kunna fungera som "featherboard" medan den genomskinliag biten fungerar som klingskydd? Nu kan jag inte avgöra på bilderna om detta är rimligt med avseende på storleken på respektive pryl så det är lite av ett långskott.
 
Phiplex
Jo du jac - först var jag väldigt tveksam till din idé. Kanske för att jag inte riktigt begrep och för att jag aldrig hört talas om ett "featherbord". Men så gick jag ned i min lilla verkstad och tittade, kollade och vände och vred på allt igen.

Och efter att letat reda på en lämplig skruv så undrar jag om du kanske inte har rätt i alla fall. Så här som på bilden nedan kan man få ihop det hela. Tror du detta är rätt att det är så här det skall vara?

IMG_1399.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var precis så jag tänkte, det verkar ju stämma ganska bra.

När jag ser hur det sitter nu så blir jag dock lite tveksam till funktionen hos det röda hjulet. Det ser ju ut som om det skulle kunna vara till för att hålla arbetsstycket mot anhållet men med tanke på avstånden så verkar det nästan som om man då skulle få arbetsstycket klämt mellan frässtålet och anhållet, dvs man fräser på "fel" sida av stålet. Men på 70-talet var kanske inte kick-back, flygande hårdmetallbitar m.m. något bekymmer? ;)
 
Jag blir också rätt tveksam. Jag tror snarare röda hjulet prylen är till för att styra mot i fräsning, jämför kullagerfräs i fräsbordet fast här kör man utan kullager och använder istället röda hjulet som styrning. Typ så här men lite mindre sofistikerat http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=43038&cat=1,43053,43885

edit. Anhållet till vänster ska alltså bort när röda hjulet används och plankan matas "in i bilden", tvärtemot mot när man kör mot anhållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Bra där Ola, jag tror på ditt förslag.
(y)
 
jac skrev:
Bra där Ola, jag tror på ditt förslag.
(y)
Du gjorde ju grovjobbet, jag bara putsade till det lite:)
 
Med tanke på att "fräsdjupet" kommer att variera beroende på var på rullen man prickar så gäller det att sikta ordentligt...
 
Nej på sjuttiotalet var frässtålen som kirurgiska precisionsinstrument;)
PA140147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Phiplex
(y)Tack igen alla för hjälpen - vi lyckades ju med samlade krafter reda ut hur alla mina ärvda verktyg skall användas - inte illa. :D
 
Fairlane
Någon som vet om man kan få tag i en sådan där geringslåda för fogsvans någonstans?
Jag har använt en sådan förr (lånad) och tycker de fungerar riktigt bra.

Ok, jag vet att alla kör maskin idag, men jag gillar fogsvansen i många fall och med en sådan pryl blir det bra faktiskt. Jag har letat efter en sån pryl flera år (inte så aktivt), men utan att lyckas.
 
Googla på Geringslåda så blir det en eller annan träff …

Eller gör din egen – tre hyvlade brädlappar och några spikar så är den klar.
 
Jag tror att den jag hade tillgång till försvann med brorsans flyttlass till Schweiz. Men jag håller med dig, den funkar bättre än man kan tro när man ser den.
 
Ja uppfattade det som att Fairlane menar grunkan på bild i första inlägget. Jag vill inte kalla det geringslåda, och jag vill absolut inte ha i uppdrag att bygga en av tre hyvlade brädlappar...:)
 
Jag har sett en "gerhjälp för fogsvans" i bygghandeln där sågen hålls fast med magneter. Tror att det var bacho som låg bakom den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.