Att sätta tapeten på en målad yta är nog inget större problem, frågan är kanske snarare om det går att måla på våtrumsmatta. Inte så kul om man målar en sådan, sätter tapet ovanpå det, och sedan släpper färgen från mattan. Sedan är det ju det där med att sätta flera tätskikt. Nu tror ju inte jag personligen att det är några problem med tre tätskikt på varandra om det är matta, färg, tapet, bara det är rent mellan varven. Det är ju ungefär så det funkar med tätskiktssystemen också, både gummilimmet och själva folien är ju täta, så även där är det två tätskikt efter varandra i samma andemening.
 
R
Jag håller på att renovera mitt ena badrum idag men där sätter jag just gummimembran och folie på det och nu håller jag på att kakla så den typen av tätskikt förstår jag mig på.
I mitt andra badrum målade jag bade golv och vägger för ca 2 år sedan med våtrumsfärg. Det sitter bra men skulle vilja göra något nytt där med och då kan ju tapet på våtrumsväggarna vara ett alternativ.
 
En sak som många inte tänker på när det gäller kakel och klinkers i t.ex. ett duschutrymme, är det faktum att fixet som kakel och klinker sitter med, samt fogen mellan plattorna, inte är vattentäta. I en dusch där det duschas flera gånger i veckan eller kanske till och med flera gånger om dagen, så blir det rejält blött bakom klinkers och kakel, och det torkar aldrig ut. Det är konstant blött. Så det är inte undra på att det blir vattenskador ibland i sådana lösingar. Jämför med t.ex. en målad yta, där själva ytskiktet också är tätskiktet. Inte så lång stund efter en dusch, är ytan helt torr, och det finns ingen fukt bakom.

Så, hur ett tätskiktsperspektiv är kakel och klinker det i särklass sämsta alternativet. Undantaget är om man fixar och fogar med epoxy som är vattentätt. Då uppstår inte det problemet. I vår dusch använde jag just både epoxyfix och -fog.
 
Kakel/klinker är ju egentligen det sämsta ytskiktet av alla i våtrum. Alltid blött, dyrast, man ser inte fuktskador, känsligt för rörelser och svårt att lappa och laga. Synd bara att det anses snyggast.
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
R
men våtrumstapet låter ju som en bra lösning isåfall. Hur säkerställer man att skarven är tät när man lägger tapet kant i kant? Skarven vill man ju se minimalt.
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
men våtrumstapet låter ju som en bra lösning isåfall. Hur säkerställer man att skarven är tät när man lägger tapet kant i kant? Skarven vill man ju se minimalt.
Det framgår av infon på länken jag bifogade ;)
 
R
thomasx skrev:
Det framgår av infon på länken jag bifogade ;)
ja men det var den jag ställde mig frågande till. På bilden så drar killen en silikonsträng i alla skarvar, de måste ju bli hur fult som helst med ett vitt streck överallt?!
 
Claes Sörmland
Har något förändrats gällande våtrumstapeter och deras uppsättande sedan åttiotalet?

Jag minns mina föräldrars nya fräscha badrum -83, med vit våtrumstapet och glasduschvägg med bubbelmönster. Efter dagligt duschande på dessa våtrumstapeter som satt direkt på spånskiva så var fuktskadan där lagom till 90-talet.

Sedan började folk dra upp svetsad våtrumsmatta på väggen vid duschplatsen. Inte vackert men det verkade hålla tätt.
 
R
jahapp tapeten läkte...jag antar att man snålade med silikonet I skarven då hehe
 
Roland112 skrev:
ja men det var den jag ställde mig frågande till. På bilden så drar killen en silikonsträng i alla skarvar, de måste ju bli hur fult som helst med ett vitt streck överallt?!
Exakt var i den texten hittade du ordet silikon?
 
R
thomasx skrev:
Exakt var i den texten hittade du ordet silikon?
Det står följande men det är en mycket otydlig instruktion så jag vet inte:
1."När du ska foga alla tapetskarvar, ska du alltid börja vid taket och gå neråt. Använd en linjal med distanshåll som stöd när du lägger på vätskan, så får du en fin fog."

Jag tog för givet att det är silikon de använder på bilden i den där lilla tuben men vad är de annars?
 
Roland112 skrev:
Det står följande men det är en mycket otydlig instruktion så jag vet inte:
1."När du ska foga alla tapetskarvar, ska du alltid börja vid taket och gå neråt. Använd en linjal med distanshåll som stöd när du lägger på vätskan, så får du en fin fog."

Jag tog för givet att det är silikon de använder på bilden i den där lilla tuben men vad är de annars?
Fogvätska...
 
R
vad är fogvätska?
 
tank77 skrev:
Kemfog: [länk]

Man kan nog inte ta för givet att denna fogmassa är samma sak som den fogvätska tapetleverantören anbefaller till sitt system. Denna fogmassa är nog snarare det som omnämns i beskrivningen jag länkade som fog mot golv, rörgenomföringar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.