Tänkte starta en liten tråd att skriva i under vår renovering av köket. Jag gillar att fixa hemma men har aldrig tagit mig ann ett så stort projekt som detta innan. Till min hjälp har jag min händige pappa och mannen är förpassad till lekparken med sonen :)

Vi började rivningen idag och glömde såklart att fota men har en bild kvar från när vi köpte lägenheten. Mäklarbilder gör ju att allt ser bättre ut än vad det är så ta bilden med en nypa salt ;) Planlösningen kommer vara densamma som innan förutom att vi får plats med ugn och micro i högskåpet vid kyl/frysen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och detta är vår ritning från Ikea på hur nya köket kommer se ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har dock gjort lite ändringar och kommer inte ha en integrerad diskmaskin utan blir en diskmaskin från Asko i rostfritt. Ovanför kyl/frys som är ett side by side skåp med french doors (rostfri) blir det en annan lösning med annat överskåp. Det blir en spiskåpa från Franke i rostfritt ovanför hällen.
Bänkskivan kommer bli en vit personlig akryl skiva med gjuten ho, och vi har valt en blandare från strand i rostfritt.

Allt som allt kommer det kosta ca 80.000kr ink vitvaror. Vi är väldigt nöjda med priset och hoppas nu vi blir lika nöjda med köket när det kommer på plats!
 
Redigerat:
Vi började som sagt med rivningen idag och jag känner mig väldigt nöjd med hur långt vi kommit. Vi stötte såklart på lite problem redan på morgonen. Efter inspektion under diskbänken upptäcker vi att det saknas ballofixer att stänga av vattnet med. Så det fick bli en tur på stan för inhandling. Sen fick vi leverans av kyl/frys så då blev det paus i rivandet för att få den på plats.

Men här har vi isf fått ner överskåpen och fått väck spisen, diskmaskinen och en av bänkstommarna, samt gamla kyl och frys och skafferiet. Kaklet var lätt att knacka ner satt fast bättre i fogarna än på baksidan.

Här kommer ett litet bildregn



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så nu har vi jobbat klart för idag. Igår och idag avslutade vi rivningen och började lite smått på återuppbyggnaden.

Igår rök de sista stommarna och vi installerade ballofixer för att kunna stänga av vattnet i köket. Stommarna var fastsatta med spikpistol i golvet så blev två hål efter ena stommen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resterna från kaklet knackades även bort och slipades rent. Sen blev det en rejäl städning för att bli av med allt slipdam.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag städade vi en gång till då dammet hade lagt sig och åkte och köpte renoveringstapet. När vi kom hem upptäckte vi att vi hade fel tapetklister hemma och fick åka och handla igen. Men tillslut fick vi iaf upp tapeten!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorrn kommer leveransen av köket, som tur är är jag föräldraledig så behöver inte ta ledigt från jobbet en hel dag då leverans ska ske nån gång mellan 09-15. Blir inte så mycket jobb imorrn förutom att vår elektriker förhoppningsvis ska hinna komma förbi och kika lite.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Byggtrixx skrev:
[bild]
Den frisyren (y) :D

Ser ju ut att bli bra det därra, var där parkettgolv under allt utom vaskskåpet?
 
Mattias_Edeslatt skrev:
Den frisyren (y) :D

Ser ju ut att bli bra det därra, var där parkettgolv under allt utom vaskskåpet?
Hehe får skylla på att håret egentligen är för kort för att sätta upp ;)

Det fanns inget golv under vaskskåpet, stommen bredvid och längst bort i högra hörnan... Men eftersom våra nya stommar är bredare än "hålen" så är det som tur är inga problem :)
 
Har inte hänt så mycket nu i veckan då det är svårt att jobba med en liten 1åring som precis lärt sig gå.. Men leveransen av köket kom i måndags och det va inte så många packet som jag trodde. Enligt följsedeln har vi fått allt vi beställt har bara inte hunnit gå igenom alla paket, men det kommer göras nu i helgen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår elektier var även här i måndags och kollade lite snabbt på vad vi vill ha gjort. Vi ska flytta några uttag och ta bort och dra om mm. Kommer även passa på att byta ut vår gamla elcentral till en ny med automatiska säkringar. Elektrikern kommer tillbaka imorrn för att bila lite i väggen.
Såhär såg de isf ut när han var här i måndags.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hunnit att måla lite i veckan iaf. Renoveringstapeten har fått två lager färg och ska måla hela köket nu i helgen är tanken. Har även börjat skruva ihop stommarna.

Imorrn kommer även pappa tillbaka och vi ska börja med själva monteringen av skenorna och får förhoppningsvis upp lite överskåp! Och jobba vidare med monteringen i helgen.
Mer bilder blir det alltså om nån dag :)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Nu är helgen slut och det mesta av köket är faktiskt på plats! Men jag tar det i tur och ordning.

Elektrikern kom tillbaka på fredagmorgon och bilade lite för att flytta lite uttag samt dra om lite. Detta va dock bara förarbete och byte av centralen och det sista fixet kommer när vi har kaklat. Här kommer resultatet efter elektrikern va klar :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom min pappa och vi började sätta upp skenorna till upphängningen av stommarna. Efter att ha läst massa trådar här och var trodde jag det skulle bli krångligt, med det gick förvånansvärt lätt och blev spikrakt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen va det bara att börja haka på skåpen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På lördagen började vi med inredningen och skåpsdörrarna och fortsatte med det även nu idag på söndagen.
Vi gjorde en egen lösning med att sätta ihop skåpen med varandra istället för att göra som Ikea ville. Köpte på Claes Olsson och det funka kanon!! Kan verkligen rekommendera dessa istället för att göra som Ikea tycker med att borra hål osv. Vi använde de befintliga hålen och behövde bara borra så det blev hål rakt igenom, plättlätt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är iaf alla dörrar och lådor på plats och vi har lagt på spånskivor som tillfällig bänkskiva. Vi är riktigt nöjda hittills!! :D

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorrn kommer vår diskmaskin från Asko och på onsdag kommer vår måttbeställda bänkskiva så inte långt kvar tills vi kan börja använda köket igen! Förhoppningsvis får vi hit plattsättaren i slutet på veckan eller nästa vecka! Så bokar vi in elektrikern för sista fix när kaklet är på plats. Måste bara bestämma oss för vilken bänkbelysning vi ska ha.

Vi har valt en klinkerplatta från Golvabia, kursal 30x60

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På återseende när det har hänt lite mer :)
 
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Men budget renovering vette tusan om det kan kallas med den prislappen :) Snyggt blir det iaf.
En fråga, som där genomgående skruvarna, var inte det standard på IKEA stommarna förut med? har för mig att våra skåp sitter ihop med sånna. Vad har dom för lösning numer?
 
Nu följer det med vanliga träskruv, fördelen med det är ju att man inte tar upp några förborrade hål i onödan, nackdelen att det om man har bråttom är lättare att dra dem snett.
 
  • Gilla
morbidhans och 1 till
  • Laddar…
morbidhans skrev:
Snyggt! Men budget renovering vette tusan om det kan kallas med den prislappen :) Snyggt blir det iaf.
En fråga, som där genomgående skruvarna, var inte det standard på IKEA stommarna förut med? har för mig att våra skåp sitter ihop med sånna. Vad har dom för lösning numer?
Hehe nja beror väl på vad man tycker är budget kanske... Men utan vitvaror hamnade stommar och inredning mm på ca 20.000kr och för ett helt nytt kök tycker iaf vi det är billigt ;) de flesta vi känner som renoverat kök har lagt ca 150-250.000kr så vi har jämfört med dom helt enkelt :)

Jo på faktum-kök hade nog Ikea dessa skruvar som standard förut, nu ska man göra egna hål och jag tyckte inte det blev snyggt och va krångligt. Vissa hål används ju aldrig tex så vi valde att skruva med dessa i sånna hål :) känns även säkrare med dessa då de är enkla att ta ur om det behövs för att sen skruva i igen, inte för jag vet om det någonsin kommer behövas men alltid bra att ha en smidig lösning isf!
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Fördelen med vanliga skruv är att man kan dölja dem bakom beslagen till luckorna/lådorna.
 
  • Gilla
morbidhans och 1 till
  • Laddar…
20000kr är inte farligt alls. Ingår då bänkskivan i det priset?

Jag blir själv sugen på att fixa till lite i köket när jag ser detta. Ska bli kul att se resultatet när det är klart. :)
 
En fråga om kylskåpet: Har ett likadant, fast det är SMEG istället för Beko. Tycker ni att den surrar/låter mycket (att fläkten går mer eller mindre konstant)?
 
namor skrev:
En fråga om kylskåpet: Har ett likadant, fast det är SMEG istället för Beko. Tycker ni att den surrar/låter mycket (att fläkten går mer eller mindre konstant)?
Kylen är faktiskt förvånansvärt tyst tycker jag. Har hört nån enstaka gång ett dovt surr men inget jag lagt märke till nämnvärt faktiskt.
 
polkal skrev:
20000kr är inte farligt alls. Ingår då bänkskivan i det priset?

Jag blir själv sugen på att fixa till lite i köket när jag ser detta. Ska bli kul att se resultatet när det är klart. :)
Just det! Bänkskivan beställdes separat så den kostnaden va med på ett annat kvitto när jag kollade. Med bänkskivan blev kostnaden ca 30.000kr. Men fortfarande helt okej för oss :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.