Hej,

Jag ska flytta ett nybyggt, knuttimmrat attefallshus ca en meter rakt framåt och behöver tips på hur jag ska göra detta.

Huset ligger "illa" till så jag kommer inte åt med kranbil, hjullastare eller liknande. Min tanke är därför att hissa upp huset (som står på plintar och väger uppskattningsvis 4-5 ton) med domkrafter, placera det på lämpliga skenor och sedan vinscha huset så att det hamnar rätt.

De plintar som är i husets bakända ska tas bort så den plintrad som nu är näst längst bak kommer att bli den bakersta när huset är flyttat.

Vad är lämpliga skenor? Jag vill helst undvika stålbalkar och hade den idé om att tillverka skenor med bitar av grov rundstav i och lägga över plintarna i husets riktning så att det "rullar" lätt när jag vinschar. Väl på plats hissar jag upp huset, tar bort skenorna och sänker ned huset igen.

Min enda oro är om plintarna står kvar eller ger vika när huset rullas ovanpå dem. De 15 plintarna är 15 cm i diameter och vardera har 3st 10mm armeringsjärn dubbade i berg.

Vad tror ni?
 
S
tror att flytta huset tar längre tid än att montera isär och flytta för dig
 
SBH skrev:
tror att flytta huset tar längre tid än att montera isär och flytta för dig
Att montera ned är inte ett alternativ eftersom huset inte har satt sig. Timret är nedtvingat i knutarna och är i princip omöjligt att få upp. Även om det gick så skulle det vara enormt tidskrävande.
 
harry73
Två lager med plexiglas och lite grönsåpa emellan borde minska friktionen avsevärd
 
Jag hade lagt vanliga 2 st vanliga reglar med rundstav emellan mellan hus och plintar. Skruva ihop reglarna så rör sig huset inte förrän du vill det. Om du gör reglarna lika långa som huset plus en meter så att alla plintar nås, så kan de ligga stilla på plintarna. Då får du i princip inga sidokrafter på plintarna när huset flyttas.
 
S
Krokkodriljo skrev:
Att montera ned är inte ett alternativ eftersom huset inte har satt sig. Timret är nedtvingat i knutarna och är i princip omöjligt att få upp. Även om det gick så skulle det vara enormt tidskrävande.
det är det säkraste alternativet.
skall du börja med sidokrafter kan vad som helst hända
 
pelpet skrev:
Jag hade lagt vanliga 2 st vanliga reglar med rundstav emellan mellan hus och plintar. Skruva ihop reglarna så rör sig huset inte förrän du vill det. Om du gör reglarna lika långa som huset plus en meter så att alla plintar nås, så kan de ligga stilla på plintarna. Då får du i princip inga sidokrafter på plintarna när huset flyttas.
Det är ungefär så jag tänker mig också. Men jag håller inte med om att det i princip inte bli några sidokrafter. 4-5 ton kommer fortfarande att trycka ned mot plintarna medan huset forceras framåt.
 
Hur långt från farbar väg står huset egentligen KS-Kran har en förbaskat stor kran som lyfter 4-5 ton med rejält utlägg.....
 
MathiasS skrev:
Hur långt från farbar väg står huset egentligen KS-Kran har en förbaskat stor kran som lyfter 4-5 ton med rejält utlägg.....
Det ligger 40-50 meter från vägen med en massa träd emellan och det är dessutom ett väldigt dåligt ställe att fälla ut stödben på.
 
Ok, då blir kranbilen för dyr......
 
äh, ta ett par byggtimmer, slipa lite på ena sidan och smörj med något fett. Lägg på en 120*45 ovanpå, mellan dessa blir det glidyta.
Palla upp huset med domkrafter under stockarna, och montera ett par spaklyftblock åt det hållet du ska flytta huset. Under timmerstockarna kan du använda kortare bitar av timmerstocken lagd i fyrkant, det är stabilt.

Jobbigast att ankra mot något, om du inte har träd i närheten.

http://www.swedol.se/bs-9012.html
https://www.byggmax.se/virke/trycki...egnerade-stolpar/120x140-byggtimmer-p08799140
 
Redigerat:
Då var flytten gjord och jag är skyldig en liten redovisning för hur jag gjorde och hur det gick.Förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan.


Först en bild på huset som det stod innan helgen. Man ser plintraden som huset ska flyttas fram till.
husflytt-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hissade jag upp hela huset på 4 st domkrafter.
husflytt-02.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter pallade jag upp 4 balkar (två aluminium och två järn som vägde något djävulskt) med timmerstockar. Smörjde också in balkarna med såpa innan jag sänkte ned huset.
husflytt-03.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter riggade jag ett spel i ett träd strax framför huset. Trädet stod lite snett framför, så jag riggade ytterligare ett spel i ett annat träd så jag kunde "styra" huset i rätt riktning.
husflytt-04.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

husflytt-05.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att vinscha fram huset. Jag fick justera lite i bakkant genom att rigga spelet i ett annat träd innan jag slutligen sänkte ned det på sin nya plats.
husflytt-06.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allting gick otroligt smidigt och tog en knapp dag att göra. Det enda jag fick hjälp med var att bära de två järnbalkarna samt hålla bandet jag drog runt sockeln när jag spände det.
 
  • Gilla
Fario och 33 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat.

Hur kommer det sig att stugan behövde flyttas denna meter?
 
MathiasS skrev:
Hur kommer det sig att stugan behövde flyttas denna meter?
Precis min fundering med!
 
MathiasS skrev:
Snyggt jobbat.

Hur kommer det sig att stugan behövde flyttas denna meter?
Jag kände på mig att den skulle komma! :)

Faktum är att jag planerade placeringen som huset nu står efter flytten, men jag ångrade mig i sista sekund för att jag inte ville ha en jättestor vattenfylld skreva (man kan ana den på bild 3) under huset. Så jag flyttade den främsta raden gjutrör och satte den längst bak.

Mätte inte så noga eftersom jag hade god marginal, men huset hamnade 30 cm för nära tomtgränsen skulle det visa sig. Det var dock inte detta som grannen klagade över, utan hon tyckte huset var för högt. Hon skrev ett långt brev till kommunen fyllt med en massa lögner som att jag aldrig pratat med henne, att man måste klättra upp för berg för att komma till huset osv. Detta trots att vi pratat flera gånger och dessutom kommit överens om att vi gemensamt skulle diskutera plantering av häck, eventuellt plank etc när huset var klart så att alla skulle bli nöjda.

Kommunen kom och mätte och hade inga synpunkter på höjden, men däremot på att det endast står 4,2m från grannens tomt. Det ska vara minst 4,5m.

Så därav flytten. Mycket jobb för ingenting.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
-MH- och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.