Men visst var det fler saker han hade lagt till "olovandes"?
 
Kanske ska förtydliga.
Det var ingen fastpris offert och vi har fått betala extra för saker som dykt upp. Detta har dock varit kommunicerat innan som risker som ev. kan uppstå och då även generera extra kostnader. Dessa tvistar vi inte om. Tvisten handlar om kostnaderna för uppbilning och byte av brunnar då dessa fans med som en förutsättning som offerten grundats på (enligt vårt sätt att se på det).
 
Om det inte är en fastpris offert har du fått en offert med ett kostnadsförslag. Där är det väl 15% spelrum, så om det inte är väldigt billiga badrum borde det väl rymmas inom det.
 
Då börjar saker kankse bli något mer tveksamma. Även om du tydligen har fått ett väl underbyggt svar från konsumentvägledaren.

Jag tror att iom. att du nämner ordet "offert" så förutsätter de flesta här att det handlar om fastpris. En offert är ett erbjudande om att utföra en viss uppgift till ett erbjudet pris. Och oavsett om hantverkaren lyckas utföra uppgiften på halva den planerade tiden, eller om det tar 3ggr längre än tänkt, så gäller priset.

Om man köper en uppgift på löpande räkning, så betalar man för de faktiska timmar som går åt, oavsett om det går åt färre eller fler än vad som är antaget. Det man i det läget har offert på är timpriset, och ofta olika priskonstruktioner för material (typ faktisk matr. kostnad med 10% hanteringspåslag).

En offert för löpande räkning handlar alltså om ett erbjudande att hantverkaren utför ex. en badrumsrenovering med timpriset 600kr.

Så långt är det renodalt antingen fastpris, eller löpande räkning. I fallet med löpande räkning så har man oftast ett kostnadsförslag, som alltså är en mer eller mindre grovuppskattning från hantverkaren om hur många timmar det bör gå åt, översatt till total kostnad. Den uppskattningen är alltså inte ett priserbjudande, utan en uppskattning av hur mycket det löpande arbetet kommer att kosta i slutänden.

Enl. konsumenttjänstlagen så får firman inte överskrida en sådan uppskattning med mer än 15%. Dvs. man ställer ett kvalitetskrav på uppskattningen.

Men utöver de 15% en så kan det givetvis tillkomma arbetsmoment.
 
Nu var ju frågan om rivning och montering av golvbrunn ingår i "offerten" dvs uppskattade priset. Det ska den, om jag förstår branschreglerna rätt, dvs vid ombygnad tätskikt i badrum skall brunn bytas, dessutom fanns den med i förfrågan.
Då gäller troligen detta: brunn ingår men handtis får överskrida uppskattat pris med max 15%.
Ev tillkommande arbeten skall ej medräknas i "offerten" de skall regleras som extrakostnader.
 
Men 15 % av ett pris kan inte vara 6500.

Det smakar salt i min mun.
 
Sir Duke skrev:
Men 15 % av ett pris kan inte vara 6500.

Det smakar salt i min mun.
En matematisk invändning: Enligt TS var det två brunnar, alltså 13.000 totalt.
13.000 är 15% av c:a 87.000.
Vet dock inte vad man får för badrumsrenovering för 87.000.
 
Golvbrunn ska ju ingå, inte tillkomma. Och upp till 15 % prishöjning är ju bara för en faktisk kostnadsökning som var svårförutsedd. Det är liksom inte fri prissättning på golvbrunnarna t ex 1 miljon SEK i slutfakturan för att det var svårt att dra elen typ. Och inte heller rabatt i offerten för att få jobbet men sedan 15 % dyrare i fakturan.
 
Ts kan vara lugn.
http://www.tumstockenbygg.se/PDF/ABS_O5.pdf
Se paragraf 9 om tillägg.
Entreprenören kan inte ta betalt om han inte innan arbetet utförts flaggat om det, skriftligt. Såvitt jag förstår så försöker han få ut extrapengar när jobbet är klart. ABS är tvingande bestämmelser när beställaren är privatperson. Oavsett vad det står i handlingarna är det den som gäller. Bestrid och dra av och betala resten. Vill entreprenören krångla har TS inget att frukta. Hotar E med kronofogden så kan de inte göra ngt om fakturan är bestriden. Dessutom har TS inte betalningsvägrat om de betalat det icke bestridna beloppet.

mvh / Findus

PS. Ser med utökad sökning att det finns en senare version av ABS. ABS 09. tror inte att den skiljer sig från ABS05 när det gäller sådana här frågor. Men jag kan ha fel. Var någr år sedan jag jobbade med de här dokumenten. DS
 
Redigerat:
Lagen ställer höga krav på den professionella parten dvs utföraren. Denne antas ha större kunskap om byggnation än privatpersonen som beställer t ex tant Agda 80 år. Problem och oklarheter som beror på informationsbrist ska därför utföraren täcka för. Säkert tråkigt och jobbigt att vara hantverkare ibland men lite stolligt att många av dem systematiskt mörkar frågorna ända tills det är dags att fakturera.
 
Jag tror det är svårt att driva något till domstol då det faktiskt handlar om en tjänst som TS har beställt och som har utförts. Mycket klantigt av hantverkaren att glömma det i sin arbetsplanering som låg till grund för kostnadsuppskattningen, men om det ligger inom 15%-marginalen känns det nog inte så meningsfullt att driva vidare. Visst, det kostar inget att bestrida, men att dra det vidare till rätten?
Jag antar att ni har fått en faktura där det är specat med arbetade timmar och material som ingår?
 
Jomy skrev:
Exakt min känsla, frågan är hur regelverket hanterar denna fråga?
Vart bör jag vända mig för råd?
Mitt råd är att vända dig till konsumenrådgivningen i din kommun.
Ring dit och boka en tid.
Ta med dig alla papper (offerten från hantverkaren), och ev.andra papper som hör ihop med renoveringen.
 
Sir Duke skrev:
Golvbrunn ska ju ingå, inte tillkomma. Och upp till 15 % prishöjning är ju bara för en faktisk kostnadsökning som var svårförutsedd. Det är liksom inte fri prissättning på golvbrunnarna t ex 1 miljon SEK i slutfakturan för att det var svårt att dra elen typ. Och inte heller rabatt i offerten för att få jobbet men sedan 15 % dyrare i fakturan.
Men det här var ju inte en offert. Det var en kosntadsuppskattning för löpande räkning. Dvs. det som hantverkaren (förhoppningsvis) har offererat är en kostnad för varje arbetad timme. Till de kommer att det finns en kostnadsuppskattning som enl. konsumenttjänstlagen inet får överskridas med mer än15%.

Men sådana överkskridanden upp till 15% har inget med att göra om det är en oväntad sak som dyker upp. Utan om hantverkaren jobbar på löpande räkning, ger en upskattning att "det tar 7h att bygga den här innerväggen". Men så visar det sig att just den dagen slår murphys lag till, ngn. liten felkapning, skruvautomaten hänger upp sig 5ggr istället för det vanliga 3 osv. Så det tar 8h. Då är det inom den acceptabla felmarginalen, och små fel som tar lite tid att rätta sker alltid, inget man kan kräva skall gå på "fri tid".

I det här fallet har hantverkaren glömt brunnen i sin tidsuppskattning. Men den borde ingått med tanke på den förfrågan han har svarat på. Så länge den håller sig inom 15% av totalkostnaden ser jag inget problem med det. Det man möjligen kan invända är att det låter som rätt mycket tid för en golvbrunn om man redan är på plats och arbetar.
 
A
Ta in en annan entreprenör. Om vederbörande är så pengakåt är det väl lika bra att ta in en anna entreprenör.
 
hempularen skrev:
Men det här var ju inte en offert. Det var en kosntadsuppskattning för löpande räkning. Dvs. det som hantverkaren (förhoppningsvis) har offererat är en kostnad för varje arbetad timme. Till de kommer att det finns en kostnadsuppskattning som enl. konsumenttjänstlagen inet får överskridas med mer än15%.

Men sådana överkskridanden upp till 15% har inget med att göra om det är en oväntad sak som dyker upp. Utan om hantverkaren jobbar på löpande räkning, ger en upskattning att "det tar 7h att bygga den här innerväggen". Men så visar det sig att just den dagen slår murphys lag till, ngn. liten felkapning, skruvautomaten hänger upp sig 5ggr istället för det vanliga 3 osv. Så det tar 8h. Då är det inom den acceptabla felmarginalen, och små fel som tar lite tid att rätta sker alltid, inget man kan kräva skall gå på "fri tid".

I det här fallet har hantverkaren glömt brunnen i sin tidsuppskattning. Men den borde ingått med tanke på den förfrågan han har svarat på. Så länge den håller sig inom 15% av totalkostnaden ser jag inget problem med det. Det man möjligen kan invända är att det låter som rätt mycket tid för en golvbrunn om man redan är på plats och arbetar.
Det var en offert. Står på 5 ställen i första inlägget.

Det går ju inte att jämföra offerter om firmorna är "glömska" när de offererar men kommer på nya saker när de fakturerar.

Och 13 000 för brunnarna? Kom igen...

Så TS har absolut ett case.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.