farsgubbensson skrev:
Andersmc, de ingår ju inte i något skriftligt avtal. De har ju enbart muntligt om att det bör gå på cirka 200 000! Fungerar det verkligen då? I nuläget har han bara betalat cirka 50 000.

Deras avtal var: de kör på löpande. Och att ungefärligt pris (muntligt) skulle sluta på 200 000 - 100 000 i rotavdrag = 100 000. Så han fick en rejäl käftsmäll när han insåg förra veckan att vi redan var uppe i 200 000. Och eftersom de inte höll tidsplanen så får han en till käftsmäll nästa år då rotavdraget sänks till 30%

Med andra kommer han behöva betala ungefär 200 000 - 100 000 + 200 000 - 60 000 = 240 000 = 140 000 mer än vad han ursprungligen hade räknat med. Totalkostnad: 100 000 vs 240 000 är ju även procentuellt sett 140% mer också....
Muntliga avtal gäller precis lika som skriftliga. Om det uppstår en tvist om vad avtalet vid en småhusentreprenad är det entreprenören som har bevisbördan.

Om han betalt 50.000 så har han betalt för det arbete som är gjort, dvs halva huset. Se till att han inte betalar mer. Sen det här med att han missar ROT-avdraget vet jag inte hur man ska hantera.

Men jag antar att det är dags att uppmana företaget att skyndsamt färdigställa enligt avtal. Sätt upp några konkreta mål, som att det ska vara påbörjat inom två veckor och avslutat i november, eller nåt sånt.

Men sedan är det så väldigt mycket pengar det handlar om att det kanske är dags att ta lite råd av någon jurist. Förvisso, då blir det en till som vill klå din far på pengar, men det kan ändå löna sig. Ni kan ju börja med att utnyttja den där fria kvarten man har som medlem i Villaägarna. Kanske er kommun har en konsumentrådgivare? De kan vara rätt vassa, om man har tur.
 
Tack för alla råd!
Steg ett i detta borde väl vara: betala inget mer. Prata öppet med företaget, se vad de har att säga om detta. Vägrar de ge vika - ta kontakt med jurist?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och pratar ni med entreprenören så var lite försiktig.
Ingå inte nya avtal eller förändra befintligt utan att tänka genom saken.

För kommer ni "överens" om något nytt, annorlunda mot det som tidigare har sagts er emellan så är detta defacto ett nytt avtal som med lite otur ställer er i en sämre sits.
Så var som sagt lite försiktig och begär betänketid om det inte är en helt självklart bra deal.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
andersmc skrev:
Sen det här med att han missar ROT-avdraget vet jag inte hur man ska hantera.
Kan man leda i bevis att entreprenören är i dröjsmål och rotavdraget pga detta skjuter över på fel sida nyår blir han ersättningsskyldig för detta, det svaret fick jag iaf av Villaägarnas jurist när jag hade problem med att få fart på en snickare jag anlitat.
Men det gäller, som sagt, att leda i bevis att han är i dröjsmål, vilket kräver att man har ett avtal med ett tydligt slutdatum.
 
O
Tja... eftersom allt är muntligt, och byggaren vägrar att justera priset eftersom det inte finns något avtal. Då kan man alltså bara säga tack och adjö till byggaren... Han har precis sagt att det inte finns något avtal... alltså inget avtalsbrott... :)
 
  • Gilla
Snooby och 7 till
  • Laddar…
Det är så här byggskuttar jobbar i skydd av Rothysterin, numera. 483:-/tim är helt ok om jobbet utförts normalt. Dvs. 7 tim. per dag 5 dgr per veck.
Ett misstag att inte ha skrivit ett avtal, dock. Ska bli intressant att se hur många "proffs" som blir kvar 2016....
Hsncg
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
En lärdom, alltid avtal, och specificerat räkning på allt där restid, arbete, och material med mera är specat för sig. men som andra säger, påstår byggaren att där inte finns något avtal, säg till han att han inte är välkommen dit igen, leta upp en annan som gör jobbet ordentligt, finns det inget avtal, så kan han inte göra annat än stå där och se sur ut.
 
Tycker det låter som orimiligt mycket arbetstid lagd. Vi har haft två snickare hemma som på 300 timmar har:
* Rivit liggande panel (som var monterat med kass skruv som har rostat och var otroligt segt att få loss) + gles
* Satt ny gles och satt stående panel (ca 150 kvm väggyta)
* Bytt ut dålig råspont på tak
* Lagt om takpapp
* Satt ny läkt
* Lagt nya pannor.
* Byggt en jäkla massa ställning

Då känns 800h för plåtrivning och panelspikning på ett halvt hus söligt
 
Redigerat:
Nog är det söligt, men stående panel är väl bra mycket snabbare än liggande panel att sätta, eller har jag missuppfattat stående panel, jag tänker då på traditionella stående bottenbräder med en lockbräda över.
 
Liggande panel behöver inte vara så mycket mer tidsödande att sätta. Det är lite mer pill och framför allt gäller det ju att skarvarna görs noggrant så att inte ändträt suger väta (vilket det hade gjort på vår liggande panel som ruttnade fint).
 
Tur att din farsa har dig skulle jag vilja säga och bra att du inte låter honom hamna i mer skuld än vad han rimligen ska. Det är ytterst fult att låta påskina att något ska ske på ett visst sätt och inte kommunicera om förhållandena ändrar på sig, utbränd eller inte. Lovar man mer än man kan hålla får man stå för det.
 
Fotografen skrev:
Men det gäller, som sagt, att leda i bevis att han är i dröjsmål, vilket kräver att man har ett avtal med ett tydligt slutdatum.
Ja och dessutom bör man ha ett tydligt specat vite vid avtalat slutdatum!
 
Hur många kvadrat är fasaden som är utförd? ca 100 kvm? om ja då skulle det blir en arbetsdag per kvadrat. låter mycket. Borde ligga på hälften om jag skulle uppskatta tidsåtgång.
 
Riemann skrev:
Ja och dessutom bör man ha ett tydligt specat vite vid avtalat slutdatum!
Avtal om vite är naturligtvis bra för kunden men kan upplevas som känsligt att föra på tal med hantverkare.
 
Villa vista skrev:
Hur många kvadrat är fasaden som är utförd? ca 100 kvm? om ja då skulle det blir en arbetsdag per kvadrat. låter mycket. Borde ligga på hälften om jag skulle uppskatta tidsåtgång.
Menar du att det är rimligt att anta att det tar 4h att riva plåt, sätta gles och spika panel på 1 kvm väggyta? Det låter saftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.