Vatthagen skrev:
malarmaster: du måste komma med något konkret varför man ska undvika alla vattenbaserade färger, du har ju redan bestämt att alla dessa innehåller en massa gifter trots att så inte är fallet, har du personligen gjort alla det noggranna tester på alla färger så att du kan lägga fram dessa svart på vitt? trodde väl inte det heller!

Jag står fortfarande fast vid att om någon har begynnande röta på ett hus efter 15 år så har fel begåtts redan då huset målades eller att personen valt fel färg oberoende om den är olje- eller vattenbaserad, eftersom endast 4 av 49 testade färger uppfyllde alla kriterier (miljö-hälso-svamp-krackelering och sprickbildning) i Folksams test 2015 och dessa testas i olika miljöer på olika ställen i Sverige för att få en rättvis test då väder och vind är olika beroende på var du bor i Sverige.
Jag har inget emot oljebaserat då jag målade första fritidshuset med detta, vi byggde 50kvm med loft och jag stod och handmålade varje planka för sig innan uppsättning, efter 10 år fick jag måla om efter vädrets påfrestningar, numera målar jag bara med godkända Alcro bestå och lekstugan som är äldst och har stått i 10 år har varken svampangrepp, röta eller behöver ommålning än på många år, men så har jag gjort allt rätt redan från början.....detta är fakta för mig, vilket gör att jag fortsättningsvis kommer att måla med denna färg.
det har kommit flera larmrapporter om otillåtna giftmängder i utefärger (plasrt). likaså har en rapport om allergier hos yrkesmålare kommit som larmar om innefärger där kemikalierna i färger orsakar allergier.
som upplysning kan jag berätta att en normal vattenburen färg innehåller c.a 200 kemikalier,
färgfabrikanterna mixar i flera olika sorters gift i färgerna,var o en precis under tillåten mängd men sammantaget blir giftmängden hög . att du målat ett hus bryr jag mig inte om,jag ser ju skadorna som uppkommer och likaså gör ju besiktningsmän o övriga i branschen.Jag anser nog att jag har betydligt mer erfarenhet av dessa färger än en lekman som målat om sitt hus några gånger.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
malarmaster skrev:
det har kommit flera larmrapporter om otillåtna giftmängder i utefärger (plasrt). likaså har en rapport om allergier hos yrkesmålare kommit som larmar om innefärger där kemikalierna i färger orsakar allergier.
som upplysning kan jag berätta att en normal vattenburen färg innehåller c.a 200 kemikalier,
färgfabrikanterna mixar i flera olika sorters gift i färgerna,var o en precis under tillåten mängd men sammantaget blir giftmängden hög . att du målat ett hus bryr jag mig inte om,jag ser ju skadorna som uppkommer och likaså gör ju besiktningsmän o övriga i branschen.Jag anser nog att jag har betydligt mer erfarenhet av dessa färger än en lekman som målat om sitt hus några gånger.


Det är därför som jag är noga med vad jag använder och så gillar jag även att lära mig nya saker hela tiden och jag har ju hävdat hela tiden att röta i hus efter 15 år måste betyda att fel begåtts redan vid första målartillfälle, då går det att läsa om det som verkligen är plastfärg-latexfärgen....om du ska måla ett hus med latexfärg är det extra viktigt att det måste grundoljas innan, annars kan du vara riktigt säker på att få ett hus med röta, kanske dessa hus du varit vid........
 
Redigerat:
Skogsälvan skrev:
Nu har vi skickat in begäran om oberoende besiktningsman till Måleriföretagen och deras Nöjd kund Garanti. Fortsättning följer!! Eftersom måleriföretaget har ljugit för oss och uppfört sig väldigt nonchalant och oförskämt när vi påpekade felen så önskar jag faktiskt att de får en knäpp på näsan av sin egen organisation. Annars hade de själva kunnat åtgärda utan oberoende besiktiningsman. Har följt diskussionen om akrylat visavi oljefärg med intresse. Vi har tidigare använt oljefärg på hela huset och därefter oljeakrylat. Först förra året målade vi två sidor med Demidekk Ultimate som är en fusion av akrylat och oljealkyd. Det har tydligen med molekyler att göra hur mycket färgen tränger in i träet och skyddar mot fukt. När det gäller all målning så har vi varit extremt noga med att underlaget har varit torrt och aldrig tvättat fasaden med högtryck själva. Därför retar det oss att en yrkesman gör detta misstag att inte låta det torka. Kan ha att göra med att detta företag hyr in ställningar och de skulle ner fortast möjligt. Varje dag kostade pengar. Fodren och fönstrens ytterbågar har de använt Alcro bestå som ju är en ren akrylat trots att vi begärt demidekk vilket de använde till resten av gaveln.Skriver en blänkare när vi har haft besiktningsmannen här, Vill passa på att tacka för allt stöd från er.
Jag
Om du vet var färgen köptes, så prata med dem i affären. Du behöver ju inte säga vem som målade i första hand. Berätta att det inte var ni efter att de dömt ut det hela, dömer handlaren inte ut handhavandet så reklamera det hela och se till att få dit en jotunsnubbe som tar prov på färgen. De kan se både det ena och andra på proven. De kommer definitivt kunna ge dig svart på vitt att det är handhavandefel och inte fel på färgen.

Då har du mer kött på benen mot måleriföretaget.
 
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Jag kommer ihåg precis dessa frågeställningar för ca 25 år när det var aktuellt att måla om mitt hus. Jag målade aldrig om pga att jag aldrig fick några tydliga svar på olika färgers för o nackdelar. Har verkligen ingen LÄRT sig något på denna tid?
Och helt klart undrar jag lite hur färgen ser ut på ditt hus nu, såhär ytterligare 25 år senare ... :x :D
 
Det är sålt för 15 år sedan :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vatthagen skrev:
Det är därför som jag är noga med vad jag använder och så gillar jag även att lära mig nya saker hela tiden och jag har ju hävdat hela tiden att röta i hus efter 15 år måste betyda att fel begåtts redan vid första målartillfälle, då går det att läsa om det som verkligen är plastfärg-latexfärgen....om du ska måla ett hus med latexfärg är det extra viktigt att det måste grundoljas innan, annars kan du vara riktigt säker på att få ett hus med röta, kanske dessa hus du varit vid........
Du tycks inte förstå problematiken,jag tar det en gång till. Alkydoljefärgen du har i botten åldras den också,den kommer att ge upp innnan plastfärgen. problemet är att du efter 10-15 år inte ser detta utan målar om huset med ny plastfärg. problemet är att nu har du ett bristfälligt skydd i botten,och efter c.a tjugo år har du skador i fasaden. vindskivor brukar ge upp tidigare då de är mer utsatta för vatten.
alla färgfabrikanter jag talat med medger att en alkydolja bara kan garanteras i c.a 10 år,då är den spröd o hård o när virket rör sig i temperaturväxlingar och luftfuktighet så uppkommer sprickor UNDER plastfärgen,sedan är det bara en tidsfråga...
Sista huset jag målade i somras var målat med demidekk för 15 år sedan,då byttes söderfasaden då ägaren sa att den fått torrsprickor och de tyckte det var enklare att byta hela fasaden än att lappa,huset var målat med alkydoljefärg innan,byggår 1961.Ommålningen för 15 år sedan gjordes enl. anvisning med Visir i botten och därefter två lager demidekk.
nu byttes norrfasaden pga röta samt vindskivor och div. läkt på två andra sidor. södersidan började visa tecken på röta i ändträet så det kördes rent med slip och oljegrundades med linolja,därefter visir och två lager med jotuns senaste kemikaliesoppa.
linoljan har som funktion att stärka upp trä som visar tecken på begynnande röta,den gör trävirket hårt igen och den kommer inte att suga vatten på bra många år. (livslängden på linolja är c.a 100 år.).För den som vill veta tekniken så går man på med en halvolja,(kokt linolja och terpentin,hälften av varje) och går över ytan minst 3-4 gånger med tork emellan.
Alkydolja har inte alls samma effekt då trävirket inte alls suger upp alkyden lika bra,molekylerna är för stora.
och du motsäger ju dej själv,om nu denna plastfärg är så bra varför kräver den då en oljefärg i botten? Varför inte då köra olja rätt igenom och då veta att husfasaden klarar sig bättre?
erfarenheter av oljefärger har vi sedan flera 100 år. Alkydoljan kom på 40-talet,plastfärgerhar ju inte funnits på marknaden mer än 20 år och det är först nu de sista 10 som den blivit dominerande.
ett litet undantag var 70-talet då den första akrylaten kom men den försvann lika fort igen då den orsakade stora skador.
sanningen är väl den att folk är lata,de vill inte ha underhåll på sina hus,perfekt med en färg som håller 15 år och ser fin ut under tiden.men förr eller senare kommer kostnaden i form av snickare...
 
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
malarmaster skrev:
Du tycks inte förstå problematiken,jag tar det en gång till. Alkydoljefärgen du har i botten åldras den också,den kommer att ge upp innnan plastfärgen. problemet är att du efter 10-15 år inte ser detta utan målar om huset med ny plastfärg. problemet är att nu har du ett bristfälligt skydd i botten,och efter c.a tjugo år har du skador i fasaden. vindskivor brukar ge upp tidigare då de är mer utsatta för vatten.
alla färgfabrikanter jag talat med medger att en alkydolja bara kan garanteras i c.a 10 år,då är den spröd o hård o när virket rör sig i temperaturväxlingar och luftfuktighet så uppkommer sprickor UNDER plastfärgen,sedan är det bara en tidsfråga...
Sista huset jag målade i somras var målat med demidekk för 15 år sedan,då byttes söderfasaden då ägaren sa att den fått torrsprickor och de tyckte det var enklare att byta hela fasaden än att lappa,huset var målat med alkydoljefärg innan,byggår 1961.Ommålningen för 15 år sedan gjordes enl. anvisning med Visir i botten och därefter två lager demidekk.
nu byttes norrfasaden pga röta samt vindskivor och div. läkt på två andra sidor. södersidan började visa tecken på röta i ändträet så det kördes rent med slip och oljegrundades med linolja,därefter visir och två lager med jotuns senaste kemikaliesoppa.
linoljan har som funktion att stärka upp trä som visar tecken på begynnande röta,den gör trävirket hårt igen och den kommer inte att suga vatten på bra många år. (livslängden på linolja är c.a 100 år.).För den som vill veta tekniken så går man på med en halvolja,(kokt linolja och terpentin,hälften av varje) och går över ytan minst 3-4 gånger med tork emellan.
Alkydolja har inte alls samma effekt då trävirket inte alls suger upp alkyden lika bra,molekylerna är för stora.
och du motsäger ju dej själv,om nu denna plastfärg är så bra varför kräver den då en oljefärg i botten? Varför inte då köra olja rätt igenom och då veta att husfasaden klarar sig bättre?
erfarenheter av oljefärger har vi sedan flera 100 år. Alkydoljan kom på 40-talet,plastfärgerhar ju inte funnits på marknaden mer än 20 år och det är först nu de sista 10 som den blivit dominerande.
ett litet undantag var 70-talet då den första akrylaten kom men den försvann lika fort igen då den orsakade stora skador.
sanningen är väl den att folk är lata,de vill inte ha underhåll på sina hus,perfekt med en färg som håller 15 år och ser fin ut under tiden.men förr eller senare kommer kostnaden i form av snickare...
Jag motsäger inte mig själv, det lustiga är att 3 av det helt godkända färgerna är akrylat och sedan har du Falu vapens slamfärg som också fått fullt godkänt i testen. En annan sak är att du behöver inte försöka omvända mig eller berätta målarfärgshistoria, för jag har läst det på om det också och här kommer en kopierad text från en yrkesmålare:

Vatten- eller oljebaserad färg?

De vattenbaserade färgernas utveckling har räddat många yrkesmålares hälsa. Ken Kennard anser att det i dag inte finns några skäl – förutom nostalgiska – att använda något annat än akrylatfärg.

–Har man ett kulturskyddat eller gammalt hus så kanske man vill använda en oljefärg, men annars ser jag bara fördelar med akrylatfärgen.
•Den är lätt att arbeta med då man kan stryka ganska flödigt och inte behöver arbeta in färgen i underlaget.
•Penslar och händer är lätta att rengöra efter att man har målat färdigt.
•Färgen behåller sin glans och åldras inte som de oljebaserade.

Men hur är det då med fördomen mot akrylatfärg – att den lägger sig som en plastpåse runt huset?

– Akrylatfärg – eller plastfärg – har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det beror på att när den kom på 70-talet så visste många inte hur de skulle använda den och slarvade med underarbetet. Man måste alltid grundmåla för en bra vidhäftning. Därefter ska man färdigstryka två gånger för att få en skyddande yta. Oljefärg är ofta tätare än en akrylatfärg. Tittar man med lupp på en akrylatfärg så ser man att det är små hål i färgen som släpper ut fukt.

Med detta tycker jag att vi sätter punkt för detta med val av färg då även ni målare är av mycket olika åsikter om vad som är rätt och fel.
 
Redigerat:
Akrylatfärger släpper INTE ut vatten. Varför är det alldeles blött under sådan färg? Oljefärg är inte tät. Där blir små sprickor i ytan. Latex=akrylat. När denna färg kom skulle man stryka tjockt. När man upptäckte att träet ruttnade ändrades anvisn till att grunda med alkyd/olja före. Hur gör man vid ommålning när man skrapat bort plastfärgen och skadat grunden lokalt? Ska man fläckgrunda med överlapp på akrylaten?
 
Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Jag får nog vänta 25 år till på ett avgörande här :)
Tur att mitt nuvarande hus är målat med falu röd!
 
  • Gilla
gillet76
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Akrylatfärger släpper INTE ut vatten. Varför är det alldeles blött under sådan färg? Oljefärg är inte tät. Där blir små sprickor i ytan. Latex=akrylat. När denna färg kom skulle man stryka tjockt. När man upptäckte att träet ruttnade ändrades anvisn till att grunda med alkyd/olja före. Hur gör man vid ommålning när man skrapat bort plastfärgen och skadat grunden lokalt? Ska man fläckgrunda med överlapp på akrylaten?
precis det jag försökt säga.
Och det går inte att måla med alkydfärg ovanpå plasten,det krackelerar då plasten rör sig mer än oljefärgen.
problemet är olösligt,en fasad målad med plast är prisgiven till röta,det är bara en tidsfråga.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Jag får nog vänta 25 år till på ett avgörande här :)
Tur att mitt nuvarande hus är målat med falu röd!
Ja då får du (och jag med, som också har slamfärg) måla 4 ggr under dessa 25 år vi väntar ... :D
 
Jag hade järnvitriol på huset. 42 år, numera sålt. Fönster som var laserade med oljelasyr, efter ca 20 år ommålade med linoljefärg. De har numera smärre brister nedtill samt visst kittsläpp. Har grannar som målat om tre ggr samt bytt både panel och fönster. Min panel togs ned, fasaden isolerades och panelen sattes tillbaka. Hus byggt 1973, utbyggt 1996.
Visst är det märkligt hur vissa hus förfaller p10-15 år?
Mycket utsatt läge!
 
Redigerat:
Hej på er.
Här kommer en intressant artikel som pekar åt ett håll som är föga förvånande. Dock kanske det inte gäller oss vanliga konsumenter men ändå tänkvärt. http://www.arbetarskydd.se/tidningen/article3841373.ece

Fö kan jag hålla med "plasthatarna" i tråden. En akrylatfärg kräver en god oljegrundning som man senare inte kommer åt och kan bättra på. Därför brister skyddet med tiden om man inte skrapar trärent varje gång man målar om.
Till råga på det har akrylatfärg dålig inträngning i virket samtidigt som den är relativt öppen. Dvs att den släpper in vatten ganska så bra. Därefter ska en avdunstning av fukt ske vilket försvåras av det "skinn" som akrylatfärgen bildar.

DESSUTOM!! luras man lite av dessa färger då de håller nyans och kulör väldigt bra. Av den anledning kanske det verkliga behovet av underhåll uteblir........eller hur?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Folksams tester spänner inte över decennier.
Målarnas hälsa är intressant men har inte med fasadens hållbarhet att göra.
Om huset anses avskrivet på 30 år så är väl plastfärg utmärkt. ;)

Man kan notera att de trähus som stått längst i världen inte varit målade.
Trä behöver normalt inte 'skyddas', annat än ändträ och det som är konstant exponerat för fukt.
Färg gör ofta mer skada än nytta.

Jag byter fasad på vår sekelskiftesvilla, ommålad med akrylat utan grundning på det glada sjuttitalet.
Dåvarande ägaren fick sedan panik när han hörde om akrylat och röta, så han målade över med alkydoljefärg :)
Nu fyrtio år senare fanns det utbredd röta i ändträ och på andra håll.
Målar om enbart med linoljefärg.
Använder enbart linolja som spädning, ingen balsamterpentin fast jag gillar doften.
Använder bensaltensid mot mögel,
Ska bli intressant att se hur det håller.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Det här är gjort av en skojare...
Betala inte, ta dit en besiktningsman!
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.