Hejsan!
Kollar man runt lite så inser man att Falu rödfärg är rejält mycket dyrare än många andra slamfärgstillverkares rödfärg. Jag betalar gärna för kvalitét, men frågan är om Falu rödfärg är så mycket bättre? Så vad säger ni? Är Falu rödfärg den bästa slamfärgen och är den värd sitt pris?

Mvh
 
Jag har målat med flera märken och av dom jag provat så tycker jag Falu rödfärg är bäst.

Dom andra jag målat med har med tiden fått en konstig blå,lila ton.

Kör bara med Falu nu förtiden
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Vilka andra röda slamfärger tänker du på? Det är skillnad på Falu Rödfärg och t ex Röd Falu. Finns mågra exempel till i handeln på dessa hybrider på Falu Rödfärg.
 
Nils82 skrev:
Vilka andra röda slamfärger tänker du på? Det är skillnad på Falu Rödfärg och t ex Röd Falu. Finns mågra exempel till i handeln på dessa hybrider på Falu Rödfärg.
Jag tänker på de där olika rödfärgsprodukterna som inte heter något med Falu, exempelvis Granngårdens "Rödfärg" för 199 kr/10 liter.
 
För inte så många år sedan, skiljde det inte tillräckligt i pris för att köpa något annat än falu rödfärg.

Men de senaste åren har priset på äkta falu rödfärg fullständigt löpt amok.

Så jag förstår din fråga.

Själv började jag med Falu, när den fortfarande var billig, och nu känner jag att jag inte kan byta till annat fabrikat.

Jag tycker Falu är riktigt bra, men har som sagt dålig erfarenhet av andra märken.
 
  • Gilla
Hammaren79 och 1 till
  • Laddar…
Ja kör falu vapen, riktigt nöjd, betydligt billigare än originalet, och likvärdigt resultat
 
  • Gilla
KATN och 2 till
  • Laddar…
Numera är det ju bara Falu själva som använder sitt pigment, de andra använder andra pigment som inte behöver vara sämre men de kommer inte från Falu koppargruva. Det innebär såklart att det kan bli lite annorlunda färg och vad man tycker om det är väl bara en smaksak. Förr fanns det många olika rödfärgstillverkare så det är inte så att Falu är den enda "rätta".

Jag har läst en del anklagelser om att de billigaste späder färgen eftersom det är pigmentet som är dyrt, har själv inte använt dem så jag vet inte om det är sant.

Jag ett par inlägg om rödfärg på min blogg men de handlar mer om att koka själv. Dock finns det någon bild på det som Andreas_Hansson skriver ovan att det lätt blir en blåaktig ton på andras färg.
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
Bödde skrev:
Jag tänker på de där olika rödfärgsprodukterna som inte heter något med Falu, exempelvis Granngårdens "Rödfärg" för 199 kr/10 liter.
Anledningen till frågan är att man allt för ofta tar fel på slamfärg och "slamfärg" då vissa tillverkare tillhandahåller sk rödfärger förstärkta av latexemulisioner, dvs filmbildande färg och resultatet blir givtevis inte det man tänkt sig.

F.ö är Falu Rödfärg reglerad i sina tillsatser, 18% pigment, 8% linolja. Vetemjöl som bindemedel.
Tar man en snabb titt på andra tillverkare märker man att det skiljer sig något från detta recept. Exakt vad följderna av det är kan inte jag svara på men givetvis måste det skilja sig. Man betalar inte det dubbla enbart för märket Falu Rödfärg.
 
buspojken skrev:
Ja kör falu vapen, riktigt nöjd, betydligt billigare än originalet, och likvärdigt resultat
Ja, den verkar intressant. De presenterade den på färghandeln, så det är en kandidat!
 
godeha skrev:
Numera är det ju bara Falu själva som använder sitt pigment, de andra använder andra pigment som inte behöver vara sämre men de kommer inte från Falu koppargruva. Det innebär såklart att det kan bli lite annorlunda färg och vad man tycker om det är väl bara en smaksak. Förr fanns det många olika rödfärgstillverkare så det är inte så att Falu är den enda "rätta".

Jag har läst en del anklagelser om att de billigaste späder färgen eftersom det är pigmentet som är dyrt, har själv inte använt dem så jag vet inte om det är sant.

Jag ett par inlägg om rödfärg på min blogg men de handlar mer om att koka själv. Dock finns det någon bild på det som Andreas_Hansson skriver ovan att det lätt blir en blåaktig ton på andras färg.
Ja, det blev väl något tjafs för några år sedan vad som var "äkta" rödfärg, vilket slutade med varumärkesskyd för Falu rödfärg. Känns som det var då priset också började stiga...

En polare målade med Granngårdens Rödfärg, och den såg ut precis som Falu, det var det som föranledde denna tråd. Fast man vet ju inte om det håller lika bra...

Jag har läst dina inlägg om att koka egen färg, mycket intressant!

Ja, den där blå tonen vill jag inte ha...
 
Nils82 skrev:
Anledningen till frågan är att man allt för ofta tar fel på slamfärg och "slamfärg" då vissa tillverkare tillhandahåller sk rödfärger förstärkta av latexemulisioner, dvs filmbildande färg och resultatet blir givtevis inte det man tänkt sig.

F.ö är Falu Rödfärg reglerad i sina tillsatser, 18% pigment, 8% linolja. Vetemjöl som bindemedel.
Tar man en snabb titt på andra tillverkare märker man att det skiljer sig något från detta recept. Exakt vad följderna av det är kan inte jag svara på men givetvis måste det skilja sig. Man betalar inte det dubbla enbart för märket Falu Rödfärg.
Det som förvånade mig med Granngårdens Rödfärg var att receptet såg "äkta" ut. Kommer inte ihåg exakt recept, men det var 7 % linolja, det innehöll järnvitriol och vetemjöl som bindemedel, men "det unika pigment som hämtas vid gruvan i Falun" finns givetvis inte med.

Men som du säger, även om det ser fint ut vet man ju inte hur länge det håller...
 
Y
Färgtest 2015 Folksam: http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.139209!/Folksams_test_av_utomhusfarger_2015.pdf

1. Falu Vapen = bra val
2. Falu Rödfärg = tveksamt val
3. Teknos = rekommenderas ej



I somras målade jag en vägg med faluröd, men efter testet så valde jag att fortsätta med falu vapen. Det var märkbar nyansskillnad på butikens jämförelseexempel. Har inte jämfört så noga nu när det sista torkade färdigt, när jag hastig gick förbi såg jag ingen märkbar skillnad iaf. Tror det var halva priset mellan fabrikaten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Jag har målat både med Falu röd och en annan slamfärg av billigt märke. Den billiga hette om jag minns rätt, Rödfärg. Den höll faktiskt helt okej om man ser till färgen men det är skillnad på hur den täcker om man jämför med Falu rödfärg.
Nu målar jag bara med Falu rödfärg och har inget att klaga på.
 
  • Gilla
Hbg0582
  • Laddar…
Bödde skrev:
Det som förvånade mig med Granngårdens Rödfärg var att receptet såg "äkta" ut. Kommer inte ihåg exakt recept, men det var 7 % linolja, det innehöll järnvitriol och vetemjöl som bindemedel, men "det unika pigment som hämtas vid gruvan i Falun" finns givetvis inte med.

Men som du säger, även om det ser fint ut vet man ju inte hur länge det håller...
Nää, det där är ju skitsvårt att svara på! Resultatet är ju så långdraget att man hinner bli senil innan man kan säga bä eller bu.
Sitter och klurar på om Falu Rödfärg fortfarande innehåller mindre mängd tungmetaller, då det är en "naturprodukt" som tydligen inte är förädlad. Kan vara orsaken till att man inte hör så ofta att man får mikrobiell påväxt när man använder denna färg. Annars händer det ju titt som tätt att det klagas på just detta problem.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Vill Man ha slamfärg på sitt hus är Rötmotaverkens Falu rödfärg den allra bästa. Den är Svensktillverkad och är den enda som har en kulörgaranti/kulörstabilitet som producenten säger.
Falu vapen rödfärg är producerad i Tyskland och är iochförsig billigare men den har ingen kulörgaranti.
Det du ska tänka på är att i rödfärg finns linolja. Vilket medför att efter x antal strykningar med slamfärg blir fasaden mätttad med linolja vilket i sin tur bidrar till att du behöver "dra ut" linoljan ur fasaden. Vilket krävs hjälp med att få.
Antar att du vill få fasaden matt som rödfärg är. Använd istället Demidekk Ultimate Helmatt med ncs s5040-y80r istället. mycket bättre och du behöver inte måla om så ofta heller.

Lycka till!
 
  • Gilla
CalleQ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.