malarmaster skrev:
det är alltid kul att få synpunkter från lekmän. du har alltså målat en lekstuga...
Själv har jag målat 10 villor i sommar plus lite annat och på 9 av villorna har virke bytts,allt från enstaka brädor till hela fasader.
det 10:de huset var målat med oljefärg så det var intakt.Huer många hus jag målat den sista 10-års perioden vet jag inte exakt,kanske 120-150.Så jag ser att de hus som målats med plastfärger har problem med röta,en del klarar sig bättre än andra men det kan bero på läget.skuggigt o regnutsatt rötar mer.
du tycks inte heller förstå problemet med plastfärger,frånsett miljöaspekten så är det så att den färgtypen kräver en vattenavvisande grund.Det får du bara med en alkydolja idag. Men även alkydoljan åldras,betydligt fortare än plastfärgen. När oljan börjat få sprickbildningar (sker när oljan härdat färdigt och blivit spröd,virket rör sig och du har sprickor) har du plötsligt inget fuktskydd.
Alla fabrikanter jag pratat med är medvetna om detta men blundar för faktum.det tar ju ett antal år innan skadorna kommer så då kan man skylla på målaren,virket och att deras nya version av färg minsann är mycket bättre. Nu har dessutom fabrikanterna lanserat vattenbaserad fönsterfärg,något de tidigare rekommenderat att undvika på fönster. Men iom att de fasat ut alkydoljefärgerna så blir det okej att måla allt med plastfärg.
sett flera frågeställningar på denna sajt om just vattenbaserade färger och rötproblem med fönster och det redan efter några år på marknaden.
skall man ha gott om jobb så är snickare ett framtidsjobb,de tycks samarbeta med färgfabrikanterna... Ulf
Och i alla fall av byte av panel så var det färgens fel ?
 
Johnsson 56 skrev:
Jag målade min sommarstuga med vattenbaserad färg redan i mitten på 70-talet, sen har jag målat om den säkert 4 ggr sedan dess, håller hur bra som helst.
... det är det som är det fina med vattenbaserad, den håller sig mycket längre, särskilt om man jämför med skräpet täcklasur, som bara verkar hålla i 5 år.
Ditt exempel visar att du har målat om stugan med vattenabserad färg vart tionde år, vilket väl inte visar att hållbarheten är "mycket längre" än med oljebaserad färg.
 
Mer ontopic igen då, så till TS; som ett par har skrivit i tråden så verkar högtryckstvätt inte så klokt, men det som slog mig mest var att du som skrev detta har uppgett att du/ni bor i samma klimatzon (västkusten) som mig. Jag har varit nojjig för att måla i huvud taget något utomhus nu sista 14 dagarna och nu har jag lagt ner det helt. Nu bor jag i och för sig inåt landet en bit, men jag har haft nattfrost ett par nätter och framför allt rejält fuktiga morgnar med plaskblöta gräsmattor och rejält med utfällning i form av vatten på trä. En snabbkoll på din färgtillverkares produktblad gav info om att materialet och luftens temperatur ska vara över +5 grader, men annars står det egentligen inga krav på hur torrt trät ska vara osv, utan står tyvärr att det bara ska vara "torrt".

Jag gjorde därför en jämförelse med vad min egen färgtillverkare har skrivit (och vad jag också fått höra från yrkesbutiken som lämnat ut färgen). I produktbladet för min akrylatfärg så står det
"OBS! Kontrollera att underlaget är torrt före målning,
maximalt 16 % fuktkvot. Måla inte på solheta ytor eller
om det är risk för regn det närmaste dygnet eller
dagg inom 1-2 timmar efter målningen avslutats. "

OK, där fanns åtminstone en parameter kring hur torrt underlaget ska vara, men fortfarande mindre info än vad jag hade hoppats på. Kan väl summera det hela i att temperatur och fuktighet i luft och material som ska målas är två faktorer som påverkar hur bra resultatet blir. Tummar man på det ena eller det andra, så är risken för att arbetet måste göras om tidigare än vad man hade hoppats på.
 
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
Henri skrev:
Ditt exempel visar att du har målat om stugan med vattenabserad färg vart tionde år, vilket väl inte visar att hållbarheten är "mycket längre" än med oljebaserad färg.
Bara för att färgen håller länge, så behöver man väl inte vänta i 15 år för att byta kulör???
 
Man kan mycket väl tvätta träfasad med högtryckstvätt, men man får snällt vänta en tid innan trädet har torkat igen. Det torkar olika beroende på väder och vind. Men det blir aldrig bra att måla dagen efter att man har tvättat vägg med högtryckstvätt. Man tvättar bara med högtryckstvätt om det är mycket skit, som mossa o annat.
sist vi tvättade med högtryckstvätt, så tvättade vi 3-4 veckor innan vi målade, just för att det skulle vara torrt. Dessutom så skrapade vi väggen samma dag som vi målade,

Den målare som har varit hos er borde veta att man får vänta ett ex antal dagar innan man kan måla efter att ha tvättat med högtryckstvätt, han borde även veta att man får skrapa bort lös färg trots att man har tvättat. Jag hade inte betalat, utan krävt att dom ska ta och göra om det.
 
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
malarmaster skrev:
anledning till att dessa färger så totalt tagit över marknaden är flera,ett är ett EU-beslut om gränsvärden för lösningsmedel (lacknafta). Flera fabrikanter övergav då oljefärgerna för de ansåg att det skulle kosta för mycket att ta fram alkydoljefärger med godkända gränsvärden.
Ett annat är reklam,Jotun dominerar den svenska marknaden totalt och har tvingat övriga fabrikanter att ta fram likartade produkter,Folksam har också hjälpt till med marknadsföringen av dessa färger i sina "test".
Nu frågas det bara efter kulörstabilitet och påväxtfaktorer. Ingen ifrågasätter om dessa produkter är hållbara i längden,varken för miljön eller våra husfasader.numera har man också uteslutit alkydoljefärger "av miljöskäl".
Fakta är ju att om någon färg är miljövidrig så är det just moderna färger.
Ett annat är att de stora färgtillverkarna numera är globala,samma färg som säljs i Sverige säljs och tillverkas över hela världen.Man bryr sig inte om en liten marknad som Sverige. europeerna har dessutom vant sig vid att inte ha träfasader,tegel o plåt samt plast och putsfasader dominerar där.
sedan handlar det förstås om pengar. plastfärg är billigt att tillverka än så länge,förtjänsterna är höga inte minst för fackhandeln.
numera är det bara småtillverkare som tillhandahåller oljefärgsprodukter men de lyckas klara gränsvärdena i sina nya produkter.
jag tror också att detta är början på en stor debatt. ju fler hus som skadas desto mer kommer folk i allmänhet att ifrågasätta produkterna.
Ok, som jag misstänkte...ännu en global konspiration alltså (eller iallafall minst på EU nivå)...
 
Självklart kan man tvätta med högtryckstvätt men man bör då hålla ett bra avstånd med stråle så att man inte trycker in vatten i virket .
Hade en granne som förstörde gummilister på bilen på grund av avståndet var för kort , man kan förstöra mycket om man gör fel
 
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Bara för att färgen håller länge, så behöver man väl inte vänta i 15 år för att byta kulör???
Nej, men bevisvärdet om längre hållbarhet för vattenbaserade färger försvinner förstås då.
 
Jag har "målat" mitt timmerhus med järnvitriol för 25 år sen.
I Södermanland så är det inte norrland och inte heller västkusten.
Fasaden är fin där inte solen kommer åt och vinpinad och mer uttorkad i söderläge.
Min tillbyggnad, ett timmrat torn har jag inte målat på 15 år.
Naturligt grånat och målningen kommer ALDRIG bli mitt problem.
Nu kommer jag dra hela huset en vända till med järnvitriol framöver för att inspektera allt och få en hyffsat samma kulör på hela huset.

Mina fönsterfoder är målade med någon akrylatfärg uta föroljning, de flagar men är friska.
På en annan stuga hemma så har min pappa målat vindskicvorna någon gång på 70talet, fortfarande helt friska och gröna utan påväxt.

Min erfarenhet är att man ska måla med oljefärger och ordentligt eller inte måla alls!
 
Polos skrev:
Och i alla fall av byte av panel så var det färgens fel ?
Ja,en bräda rötar normalt inte om färgen stänger ute vatten,plastfärger gör INTE det.
Jag redogjorde i ett tidigare inlägg varför virket rötar.
Hade samma panel målats med antingen linolja eller alkydolja hade panelen forfarande varit frisk efter 20 år.
En linoljefärg är oöverträffad när det gäller att bevara virke. alkydoljefärgen är snäppet sämre pga snabbare åldringsprocess. Men båda färgtyperna har problem med påväxt då mängden gift är liten jämfört med plastfärger.
Anledning till det är att de flesta gifter är vattenbaserade och funkar därmed dåligt ihop med oljor.
Argumentet att plastfärgen därmed har en längre livslängd avseende att hindra påväxt stämmer men det beror helt på giftmängden man har i färgen. utan gift är den färgtypen namnam för alger ,mögelsvampar o bakterier.
Däremot saknar plastfärg helt förmågan att hindra fuktvandring utifrån,det står alkydoljan i botten för men problemet som jag tidigare skrivit är just livslängden på alkydoljan/grundfärgen.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
malarmaster skrev:
Jag har själv måleri och det du visar är INTE fackmannamässigt.
1. Man tvättar ALDRIG en träfasad med högtryck.
2. Man fuktmäter alltid och det skall vara 14-15% fukthalt som högst i virket. blött virke med plastfärg på torkar aldrig,det rötat istället med tiden.
3. skrapning och grundning med oljebaserad produkt är nödvändig när man har plastfärg som toppskikt,med tiden kommer ändå rötskador att komma då plastfärg (vilket i stort alla moderna produkter är idag) inte är lämpliga för trähus.
4. att man anlitar ett stort måleriföretag betyder inte att de har kompetent personal,tyvärr är det oftast tvärtom då de hyr in billig personal till säsongsarbete.

Dina bilder visar att jobbet inte är godkänt,fasaden behöver skrapas ner helt samt oljegrundas.
min personliga åsikt då jag tror att det är ett äldre hus är att det bör målas med en riktig oljefärg.skippa vattenbaserade produkter på trä,de gör mer skada än nytta.
Målarmästare ulf larsson
Målarmästarn, du vet säkert också att det inte heter vattenbaserat utan vattenburet. Det är ju inte så att den är baserad på vatten, eller hur?!?
Förstår inte hur du kan dra alla dessa produkter över en kam. Det finns ju alldeles utmärkta produkter som är vattenburna! Håller kulören och glansen lääänge.
Sen är utbudet stort och det finns vitt skilda produkter som är vattenbruna. Akrylatfärger, oljeemulsioner m fl.
 
lek med ord,lösningsmedlet är vatten,sen får du kalla det vad du vill.och du gör ju samma reklam,håller glans o kulör. det är ju oväsentligt om färgen i sig skadar fasaden över tid.Och oavsett olika fabrikat på marknaden så har de en sak gemensamt,de har akryl/akrylat i produkten och det är den som är svagheten.
Dock finns det en vattenburen produkt som är utmärkt,slamfärgen.Övriga bör man undvika...
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Nu har vi skickat in begäran om oberoende besiktningsman till Måleriföretagen och deras Nöjd kund Garanti. Fortsättning följer!! Eftersom måleriföretaget har ljugit för oss och uppfört sig väldigt nonchalant och oförskämt när vi påpekade felen så önskar jag faktiskt att de får en knäpp på näsan av sin egen organisation. Annars hade de själva kunnat åtgärda utan oberoende besiktiningsman. Har följt diskussionen om akrylat visavi oljefärg med intresse. Vi har tidigare använt oljefärg på hela huset och därefter oljeakrylat. Först förra året målade vi två sidor med Demidekk Ultimate som är en fusion av akrylat och oljealkyd. Det har tydligen med molekyler att göra hur mycket färgen tränger in i träet och skyddar mot fukt. När det gäller all målning så har vi varit extremt noga med att underlaget har varit torrt och aldrig tvättat fasaden med högtryck själva. Därför retar det oss att en yrkesman gör detta misstag att inte låta det torka. Kan ha att göra med att detta företag hyr in ställningar och de skulle ner fortast möjligt. Varje dag kostade pengar. Fodren och fönstrens ytterbågar har de använt Alcro bestå som ju är en ren akrylat trots att vi begärt demidekk vilket de använde till resten av gaveln.Skriver en blänkare när vi har haft besiktningsmannen här, Vill passa på att tacka för allt stöd från er.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
malarmaster: du måste komma med något konkret varför man ska undvika alla vattenbaserade färger, du har ju redan bestämt att alla dessa innehåller en massa gifter trots att så inte är fallet, har du personligen gjort alla det noggranna tester på alla färger så att du kan lägga fram dessa svart på vitt? trodde väl inte det heller!

Jag står fortfarande fast vid att om någon har begynnande röta på ett hus efter 15 år så har fel begåtts redan då huset målades eller att personen valt fel färg oberoende om den är olje- eller vattenbaserad, eftersom endast 4 av 49 testade färger uppfyllde alla kriterier (miljö-hälso-svamp-krackelering och sprickbildning) i Folksams test 2015 och dessa testas i olika miljöer på olika ställen i Sverige för att få en rättvis test då väder och vind är olika beroende på var du bor i Sverige.
Jag har inget emot oljebaserat då jag målade första fritidshuset med detta, vi byggde 50kvm med loft och jag stod och handmålade varje planka för sig innan uppsättning, efter 10 år fick jag måla om efter vädrets påfrestningar, numera målar jag bara med godkända Alcro bestå och lekstugan som är äldst och har stått i 10 år har varken svampangrepp, röta eller behöver ommålning än på många år, men så har jag gjort allt rätt redan från början.....detta är fakta för mig, vilket gör att jag fortsättningsvis kommer att måla med denna färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.