9 438 läst · 51 svar
9k läst
51 svar
Öka chansen för svar på frågan
Det handlar ju inte om att frågan är dum. Frågan kan vara jätterevelant, men den har redan besvarats 10 gånger tidigare senare året och då känner man sig kanske inte så motiverad att skriva svaret igen.Marlen Eskilsson skrev:
Låter man bli att skriva nåt alls blir det ju en sån där död tråd. Eller ännu värre, en tråd där de fem första svaren är helt ute och cyklar och nån till slut blir tvungen att gå in och länka till den gamla tråden där frågan retts ut grundligt.
En regel som skulle kunna läggas till listan blir alltså:
Motivera folk att ge dig ett svar. "En borrmaskin till det bästa svaret" är kanske lite överdrivet, "Hjälp mig så hjälper jag dig" fungerar dock bra på forum. Men ännu bättre fungerar "Jag har hjälpt dig, nu får du gärna hjälpa mig", d.v.s. bli inte medlem på ett forum för att ställa en fråga utan börja med att svara på andras frågor.
Redigerat:
Tycker att det där är underförstått - ett forum är en utbytesekonomi.Nerre skrev:
Däremot tycker jag att det är rimligt att första aktiviteten är att ställa en fråga. Folk svarar, sen börjar man läsa, sen blir man en aktiv medlem - naturlig livscykel. Det är ju inte så ovanligt att man precis har blivit husägare och till en början inte har så mycket att bidra med, tycker att man ändå gärna får ställa frågor.
Första aktivitet är ofta att man hittar en relevant tråd när man googlar på en lösning av ett problem man har.
Då har man hittad till forumet och börja läsa det mer frekvent.
Sen börjar man svara eller ställa frågor, och det är då man skapar ett konto
Då har man hittad till forumet och börja läsa det mer frekvent.
Sen börjar man svara eller ställa frågor, och det är då man skapar ett konto
Långtifrån alla förstår det. Jag tycker man ofta ser nya medlemmar som verkar tro att ett forum är en gratistjänst där man kan få svar på sina frågor.osiris skrev:
De registrerar sig, ställer en fråga och loggar aldrig mer in.
Visst är det tyvärr det som är det naturliga, men den så kallade netiketten föreskriver faktiskt att man ska ägna en del tid åt att läsa på ett forum innan man börjar skriva. Bland annat för att lära sig hur jargonen på forumet är och om det verkar finnas underförstådda regler.Däremot tycker jag att det är rimligt att första aktiviteten är att ställa en fråga. Folk svarar, sen börjar man läsa, sen blir man en aktiv medlem - naturlig livscykel. Det är ju inte så ovanligt att man precis har blivit husägare och till en början inte har så mycket att bidra med, tycker att man ändå gärna får ställa frågor.
Det finns en hel del forum som faktiskt inte tillåter nya medlemmar att starta en ny tråd förrän de har skrivit minst ett visst antal svar på andra trådar. (Och det ska vara vettiga svar.) Ett som jag kommer på på rak arm är xda-developers.
Administrator
· Skåne
· 7 800 inlägg
Fast jag tycker att vi kan vara snälla och hjälpa nykomlingar fastän man inte har diskuterat tidigare. Ofta har man ju ett problem akut. Det blir väldigt krångligt helt plötsligt om vi ska ställa krav på folk innan de får fråga.
Administrator
· Skåne
· 7 800 inlägg
Vi har klurat lite på detta och jag vill föreslå att du sätter en bevakning på tråden du vill svara i senare. Då hittar du den lätt bland dina bevakningar.Bo.Siltberg skrev:En funktion för att markera ett inlägg som oläst vore bra. Händer ofta att jag tänkt svara men hinner inte just då. Men i och med att tråden är läst (och ifall det inte inkommer svar från andra) så är den "borta" och "glömd". Detta gäller även nya frågor i existerande trådar så det går inte att använda sökfunktionen för trådar utan svar.
Man kan ju heller inte ställa krav på att folk ska svara. Och då kommer de som ställer frågorna som förblir obesvarade att bli sura och tycka att det är ett skitforum där man inte får svar på frågorna.Marlen Eskilsson skrev:
För poängen här är ju: Vad får jag för att lägga 10-15 minuter på att leta fram information för att hjälpa en nykomling som sen aldrig mer loggar in på forumet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 186 inlägg
Tillfredsställelsen över att ha hjälpt en nykomling Att somliga är otacksamma får ju inte stjälpa de som är tacksamma.
Jag brukar i många fall länka till de trådar som beskriver svaret. Som nykomling vet man ofta inte vad man ska söka på.
Jag brukar i många fall länka till de trådar som beskriver svaret. Som nykomling vet man ofta inte vad man ska söka på.
Det varierar ju väldigt mycket mellan frågorna. Är det nåt jag vet svaret på och det går snabbt att skriva så svarar jag oftast direkt. Typ "Visst krävs det inte behörighet för att montera VP-rör?"
Men sen finns det de där frågorna där svaret kanske tar 10-15 minuter att skriva eller där man själv inte riktigt minns hur det var men minns att det var en tråd om ämnet för inte så länge sen där nån expert skrev en lång utläggning.
Indikerar frågan att den som frågar inte ens försökt söka så brukar jag inte bemöda mig med att svara på de frågorna. Ibland skriver jag nåt i stil med "Det var en lång tråd om det för inte så länge sen, har du provat att söka?". Eller "Den frågan har avhandlats många gånger i forumet, vad har du provat att söka på?". Ibland ger jag tips om söktermer, men för att veta om de är rätt behöver man ju testa dem och då gör man ju frågeställarens jobb så att säga.
Men det är klart att man häver ju inte ur sig "Sök själv din dumma j-vel" eller nåt sånt. Även om frågeställaren verkar vara en idiot behöver man ju inte bete sig som det själv
Men sen finns det de där frågorna där svaret kanske tar 10-15 minuter att skriva eller där man själv inte riktigt minns hur det var men minns att det var en tråd om ämnet för inte så länge sen där nån expert skrev en lång utläggning.
Indikerar frågan att den som frågar inte ens försökt söka så brukar jag inte bemöda mig med att svara på de frågorna. Ibland skriver jag nåt i stil med "Det var en lång tråd om det för inte så länge sen, har du provat att söka?". Eller "Den frågan har avhandlats många gånger i forumet, vad har du provat att söka på?". Ibland ger jag tips om söktermer, men för att veta om de är rätt behöver man ju testa dem och då gör man ju frågeställarens jobb så att säga.
Men det är klart att man häver ju inte ur sig "Sök själv din dumma j-vel" eller nåt sånt. Även om frågeställaren verkar vara en idiot behöver man ju inte bete sig som det själv
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 186 inlägg
Om man verkligen skulle vilja "styra upp" det så kan man ju göra som på Stack Overflow (http://stackoverflow.com/) och ge möjlighet att rösta på frågor, rösta på svar, låta TS markera vilket svar som var bäst o.s.v. Man får inte tillgång till alla funktioner förrän man fått en viss mängd poäng o.s.v.
Men jag vet inte vad det skulle tillföra. Jag tycker att det funkar väldigt bra som det gör nu...
Men jag vet inte vad det skulle tillföra. Jag tycker att det funkar väldigt bra som det gör nu...
Håller inte med dig, jag tycker det är utmärkt om alla vet att det är gratis.Nerre skrev:Långtifrån alla förstår det. Jag tycker man ofta ser nya medlemmar som verkar tro att ett forum är en gratistjänst där man kan få svar på sina frågor.
De registrerar sig, ställer en fråga och loggar aldrig mer in.
Visst är det tyvärr det som är det naturliga, men den så kallade netiketten föreskriver faktiskt att man ska ägna en del tid åt att läsa på ett forum innan man börjar skriva. Bland annat för att lära sig hur jargonen på forumet är och om det verkar finnas underförstådda regler.
Det finns en hel del forum som faktiskt inte tillåter nya medlemmar att starta en ny tråd förrän de har skrivit minst ett visst antal svar på andra trådar. (Och det ska vara vettiga svar.) Ett som jag kommer på på rak arm är xda-developers.
Och, skulle någon droppa in och få svar på sin fråga, för att sedan aldrig logga in mer så är det inte allena till nackdel. Om denne har en eller flera vän/vänner som har problem kommer ett tips om BH som ett brev på posten, och dessa nya "kunder" kanske stannar.
Jag tycker inte heller att första inlägget bör vara en fråga. Det kan vara någon dagslända som läser en fråga och har svaret klart för sig, och av välvilja regar och loggar in bara för att hjälpa.
Ett forum där man inte får ställa sin fråga när den är aktuell, eller kanske t.o.m akut? Nja sådana har jag besökt, 1 gång och sedan aldrig mer.
Några forum har en "bra svar", "kvalitet" m.fl istället för den vida spridda "gilla".
Denna gillaknapp tryckes på när man gillar, det kan vara en vänlig gliring eller vad tusan som helst, det säger inget egentligen.
Har man en knapp som talar om att jag fick hjälp, det var korrekt räknat etc. tror jag det hade haft en gynnsam effekt.
Det behöver inte betyda att "gilla" skulle bannas.
Redigerat av moderator:
Känns lite som att man skulle blockera expertisen som har ett specifikt och smalt område?osiris skrev:Om man verkligen skulle vilja "styra upp" det så kan man ju göra som på Stack Overflow ([länk]) och ge möjlighet att rösta på frågor, rösta på svar, låta TS markera vilket svar som var bäst o.s.v. Man får inte tillgång till alla funktioner förrän man fått en viss mängd poäng o.s.v.
Men jag vet inte vad det skulle tillföra. Jag tycker att det funkar väldigt bra som det gör nu...
Jag tycker också det fungerar bra som det är. Det enda jag kan tycka är att en ny tråd förflyttar sig ganska snabbt från toppen till flera sidor längre ner. En fråga kan förpassas långt ner i brevhögen på bara en dag.
Komplementet "senaste tråden" hade jag gärna sett.