I
Men har det med sökmotorer att göra? Vet man vad man söker behöver man ju inte klicka runt på allt annat som verkar spännande?
http://www.computerhope.com/jargon/c/click-bait.htm
Behöver väl inte säga hur jag hittade informationen.;)
Förutom vad som står i länken är jag helt ovetande.
 
Fairlane
Det är vettiga tips som ges tycker jag. På detta forum är ändå folk relativt bra på att skriva rubriker, även om det kommer rubriker av typen "Hjälp, vad gör man nu?" eller bara "hjälp". Normalt ignorerar jag bara de trådarna, med tanken att om man inte ens orkar fundera ut en rubrik som åtminstone antyder vad det rör sig om så orkar man kanske inte skriva en begriplig beskrivning och då förstår jag inte varför jag ska orka svara ...

På några andra forum har varit så har jag sett folk som skriver långa stycken av text, säg 20 rader, utan en punkt, utan en stor bokstav etc. Läser man noggrant, många gånger så inser man ungefär var ena meningen slutar och nästa börjar. Det har hänt att jag försynt frågat om de kan formulera med stor bokstav, punkt och komma, för att det är snudd på obegripligt (det behöver inte vara perfekt, men begripligt). Jag har i samma inlägg då skrivit något i stil med "menar du ....? Isåfall kan du göra ...". Svaret har varit: "Orka bry sig om stora bokstäver och punkt och sånt, du förstår ju vad jag menar (självfallet utan stor bokstav och punkt). Då "orkar" inte jag svara... Om fler tänker som jag, så tappar man nog svar genom att inte orka formulera sin fråga.

Något annat jag inte begriper är hur man kan lägga ut en fråga och sen skriva 10-15 minuter senare och undra varför ingen svarat... Iof är 10-15 minuter rätt lång tid just på det här forumet. :)
Här kan man lägga ut en bild på något obskyrt och få svar någon minut senare från någon som vet vad det är. :)
Nog finns det gott om kompetens här! Och man kommer få hjälp om man ställer frågan någorlunda vettigt (som sagt, det behöver inte vara perfekt)
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
I
Då får jag sluta äta glass när jag skriver. Det har hänt att jag inte når "shift"-bokstav, då blir det en liten en.
Får nog även sluta med att försöka sätta "knorr" på rubrikerna. Som " I-ide", kan läsas som I(gelkottside), stort i, men även som L(ide) med litet L, alltså lide = lite på skånespråk. Och lide byggde jag ju.
OT så det stänker, ska försöka bättra mig. :surprised:
 
Fairlane
ion skrev:
Då får jag sluta äta glass när jag skriver. Det har hänt att jag inte når "shift"-bokstav, då blir det en liten en.
Får nog även sluta med att försöka sätta "knorr" på rubrikerna. Som " I-ide", kan läsas som I(gelkottside), stort i, men även som L(ide) med litet L, alltså lide = lite på skånespråk. Och lide byggde jag ju.
OT så det stänker, ska försöka bättra mig. :surprised:
jag syftar mer på inlägg som är skrivna på det här sättet än på att någon missar lite när de äter glass så fortsätt du som du gör även om jag fortfarande tycker att rubriken fyller en viktigt funktion om man ska hitta saker i efterhand ett annat forum jag är på lägger automatiskt till texten bytt när någon skåning skriver bytat andra varianter är att man försöker gå in och korrigera stavningen på vissa ord som är väsentliga och där skribenten missat hur det stavas dvs inte om det är frågan om rena slarv tanken med det är att man ska kunna få träff på tråden när man söker i efterhand nu kanske ni tror att jag hittar på att jag läst inlägg skrivna på det här sättet men det är sant kanske är det så att skribenten ätit glass när han eller hon skrev det hela men när man ser ett mönster hos vissa så kan man ju börja undra hur mycket glass de egentligen äter för övrigt är detta inlägg utan punkt komma eller stor bokstav relativt kort jämfört med vad vissa lyckats få till det är i sådana fall som man inte förtjänar att få några svar
 
I
:D Fattar du driver med mig/oss nu. 11 rader utan ett tecken och inte ens stor begynnelsebokstav. :D
Jaha, nu ser jag, det var ett exempel. Såg först inte för det var så svårläst.:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Fairlane
ion skrev:
:D Fattar du driver med mig/oss nu. 11 rader utan ett tecken och inte ens stor begynnelsebokstav. :D
Jaha, nu ser jag, det var ett exempel. Såg först inte för det var så svårläst.:rolleyes:
Ja, det värsta är att jag faktiskt varit med om att folk skrivit sådana inlägg när de frågat om hjälp... :confused:
 
MrPlow
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle vilja slå ytterligare ett slag för uppföljning av trådar. Alltså att man postar ett "hur gick det sedan?"-inlägg i tråden om man kommer fram till en lösning på sitt problem. Jag förstår att det kan vara svårt att komma ihåg sådant, men tycker det är väldigt tråkigt när man söker svaret på en fråga och hittar exakt samma frågeställning i en gammal tråd, men aldrig får veta vilken lösning trådstartaren till slut använde och hur det fungerade.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
+1 på det!

wisdom_of_the_ancients.png
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Kanske att man skulle kunna sätta "frågestatus" på en tråd, och när TS är nöjd kan hon markera tråden som besvarad. Det skulle inte behöva innebära att en särskild post är svaret, eller att tråden blir låst eller så, bara att TS är nöjd med van hon läst hittills.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ska kolla om det går att fixa!
..tror att en funktion "spara tråd" skulle ge samma effekt som det önskade men än tydligare och ge möjlighet att enkelt hitta tillbaka till äldre trådar, oavsett om man svarat i tråden eller ej
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
harry73
Är det inte samma sak som bevaka?
 
Då finns även alternativ som t.ex tillägget Pocket för firefox där man kan spara undan länkar för att "läsas senare". Ofta blir det dock senare än tänkt... Det är samma problem med att sortera mail, man kan markera mailen med flaggor och färger för att "besvara idag", "besvara imorgon" osv som ger en väldigt färgglad inbox :) Enda chansen jag ser till att markera mail/trådar som man verkligen ska ta tag i (eller slänga) det är att markera dem som obesvarade så att de kommer med in lästa loop. Om man inte kan ta hand om dem nästa gång man läser så markerar man dem som olästa igen, eller slänger. Så gjorde man på den gamla goda tiden med papperspost på jobbet, blev inkorgen för full så flyttade man några brev till utkorgen istället för att lägga den i en hög trave på skrivbordet där de glömdes bort :)
 
Skull man inte kunna markera varje tråds TS med avataren/namnet i annan färg. Tex när en tråd kommit upp i många sidor och medlemmarna spekulerar vilt kring sakfrågan är det värdefullt när det syns att det faktiskt är TS som gör ett nytt inlägg för förtydligande. Man har lätt glömt vem som var TS om det är 15 sidor bort.

Tack!
 
kallun skrev:
Skull man inte kunna markera varje tråds TS med avataren/namnet i annan färg. Tex när en tråd kommit upp i många sidor och medlemmarna spekulerar vilt kring sakfrågan är det värdefullt när det syns att det faktiskt är TS som gör ett nytt inlägg för förtydligande. Man har lätt glömt vem som var TS om det är 15 sidor bort.

Tack!
Alltså... TS inlägg har ju redan ljusblå bakgrund istället för vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.