Kanske finns det en chans att alkydtfärger funkar bra, om rätt föruttsättningar ges. En "halmtrampare" med pensel är ingen bra förutsättning.
Köp ett jättefint kök och låt en "snickare" sätta köket uppochner, då funkar ju inte köket speciellt bra heller......eller?
 
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
det är alltid kul att få synpunkter från lekmän. du har alltså målat en lekstuga...
Själv har jag målat 10 villor i sommar plus lite annat och på 9 av villorna har virke bytts,allt från enstaka brädor till hela fasader.
det 10:de huset var målat med oljefärg så det var intakt.Huer många hus jag målat den sista 10-års perioden vet jag inte exakt,kanske 120-150.Så jag ser att de hus som målats med plastfärger har problem med röta,en del klarar sig bättre än andra men det kan bero på läget.skuggigt o regnutsatt rötar mer.
du tycks inte heller förstå problemet med plastfärger,frånsett miljöaspekten så är det så att den färgtypen kräver en vattenavvisande grund.Det får du bara med en alkydolja idag. Men även alkydoljan åldras,betydligt fortare än plastfärgen. När oljan börjat få sprickbildningar (sker när oljan härdat färdigt och blivit spröd,virket rör sig och du har sprickor) har du plötsligt inget fuktskydd.
Alla fabrikanter jag pratat med är medvetna om detta men blundar för faktum.det tar ju ett antal år innan skadorna kommer så då kan man skylla på målaren,virket och att deras nya version av färg minsann är mycket bättre. Nu har dessutom fabrikanterna lanserat vattenbaserad fönsterfärg,något de tidigare rekommenderat att undvika på fönster. Men iom att de fasat ut alkydoljefärgerna så blir det okej att måla allt med plastfärg.
sett flera frågeställningar på denna sajt om just vattenbaserade färger och rötproblem med fönster och det redan efter några år på marknaden.
skall man ha gott om jobb så är snickare ett framtidsjobb,de tycks samarbeta med färgfabrikanterna... Ulf
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
malarmaster skrev:
det är alltid kul att få synpunkter från lekmän. du har alltså målat en lekstuga...
Själv har jag målat 10 villor i sommar plus lite annat och på 9 av villorna har virke bytts,allt från enstaka brädor till hela fasader.
det 10:de huset var målat med oljefärg så det var intakt.Huer många hus jag målat den sista 10-års perioden vet jag inte exakt,kanske 120-150.Så jag ser att de hus som målats med plastfärger har problem med röta,en del klarar sig bättre än andra men det kan bero på läget.skuggigt o regnutsatt rötar mer.
du tycks inte heller förstå problemet med plastfärger,frånsett miljöaspekten så är det så att den färgtypen kräver en vattenavvisande grund.Det får du bara med en alkydolja idag. Men även alkydoljan åldras,betydligt fortare än plastfärgen. När oljan börjat få sprickbildningar (sker när oljan härdat färdigt och blivit spröd,virket rör sig och du har sprickor) har du plötsligt inget fuktskydd.
Alla fabrikanter jag pratat med är medvetna om detta men blundar för faktum.det tar ju ett antal år innan skadorna kommer så då kan man skylla på målaren,virket och att deras nya version av färg minsann är mycket bättre. Nu har dessutom fabrikanterna lanserat vattenbaserad fönsterfärg,något de tidigare rekommenderat att undvika på fönster. Men iom att de fasat ut alkydoljefärgerna så blir det okej att måla allt med plastfärg.
sett flera frågeställningar på denna sajt om just vattenbaserade färger och rötproblem med fönster och det redan efter några år på marknaden.
skall man ha gott om jobb så är snickare ett framtidsjobb,de tycks samarbeta med färgfabrikanterna... Ulf
Men om det nu är som du skriver, varför finns de moderna akrylatfärgerna då överhuvudtaget? Om de är så dåliga borde de inte försvinna? Är det någon typ av global konspiration bakom...eller?
 
En annan aspekt som ej tas upp i diskussionen är att plastfärg som skrapas ned är och skall behandlas som farligt avfalll! Samlas upp och lämnas till deponering.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Att man har 40 års erfarenhet och är konsult är ingen garanti för att man vet mer än en lekman, kolla bara på Jan Söderström på fuskbyggarna. Inte ett enda program utan att han påstod en massa felaktigheter. Jag har också 40 års erfarenhet från byggbranschen, blev byggnadsingenjör 1976. Jag hävdar ff att skitpratet om vattenbaserad färg är en ren myt. Men har man redan från början bestämt sig för att den är oduglig och bara använder oljebaserad så kan man ju knappast ha särskilt stor erfarenhet av den vattebaserade.
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
R
malarmaster skrev:
Så jag ser att de hus som målats med plastfärger har problem med röta,en del klarar sig bättre än andra men det kan bero på läget.skuggigt o regnutsatt rötar mer.
Så om huset klart sig dåligt måste det va färgens fel men om huset klarat sig bra måste det bero på helt andra saker? Det låter som att du har bestämt svaret redan från början och sen anpassar verklighetens resultat utifrån det.

En sak har jag lärt mig och det är att aldrig lita på folk som säger att så här har jag gjort i 40 år och jag tänker inte ändra mig. Då ignorerar man 40 år av framsteg och innovation. Väldigt vanligt inom måleribranschen tyvärr.
 
  • Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
plv skrev:
Men om det nu är som du skriver, varför finns de moderna akrylatfärgerna då överhuvudtaget? Om de är så dåliga borde de inte försvinna? Är det någon typ av global konspiration bakom...eller?
anledning till att dessa färger så totalt tagit över marknaden är flera,ett är ett EU-beslut om gränsvärden för lösningsmedel (lacknafta). Flera fabrikanter övergav då oljefärgerna för de ansåg att det skulle kosta för mycket att ta fram alkydoljefärger med godkända gränsvärden.
Ett annat är reklam,Jotun dominerar den svenska marknaden totalt och har tvingat övriga fabrikanter att ta fram likartade produkter,Folksam har också hjälpt till med marknadsföringen av dessa färger i sina "test".
Nu frågas det bara efter kulörstabilitet och påväxtfaktorer. Ingen ifrågasätter om dessa produkter är hållbara i längden,varken för miljön eller våra husfasader.numera har man också uteslutit alkydoljefärger "av miljöskäl".
Fakta är ju att om någon färg är miljövidrig så är det just moderna färger.
Ett annat är att de stora färgtillverkarna numera är globala,samma färg som säljs i Sverige säljs och tillverkas över hela världen.Man bryr sig inte om en liten marknad som Sverige. europeerna har dessutom vant sig vid att inte ha träfasader,tegel o plåt samt plast och putsfasader dominerar där.
sedan handlar det förstås om pengar. plastfärg är billigt att tillverka än så länge,förtjänsterna är höga inte minst för fackhandeln.
numera är det bara småtillverkare som tillhandahåller oljefärgsprodukter men de lyckas klara gränsvärdena i sina nya produkter.
jag tror också att detta är början på en stor debatt. ju fler hus som skadas desto mer kommer folk i allmänhet att ifrågasätta produkterna.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Men ni som kan detta med färger, stämmer det som måleriföretagets representant sa att färgen måste härda i två månader innan den sitter fast. Han menade att färgen inte hade fastnat ännu och det var därför den gick att peta loss i stora sjok. 017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skogsälvan skrev:
Men ni som kan detta med färger, stämmer det som måleriföretagets representant sa att färgen måste härda i två månader innan den sitter fast. Han menade att färgen inte hade fastnat ännu och det var därför den gick att peta loss i stora sjok. [bild]
Nu är jag lekman, men det där lät som en väldigt dålig bortförklaring. Om färgen nu torkat så pass att den är hård på utsidan och uppenbarligen torkat så pass att den inte fäster helt på underlaget. Hur ska den då kunna fastna med tidens hjälp? Möjligen med något som löser upp färgen och får den att sugas in i träet.
 
S
Nej, din "målares" påhitt stämmer inte, sitter inte färgen nu kommer den inte göra det sen. Skulle färgen inte ha torkat tillräckligt så hade den kännts kladdig, när det kladdiga är borta kommer den inte heller fästa bättre utan är klar på den punkten.

Din målare är en sopa, det är inget snack om att hela fasaden måste skrapas, grundas och målas för att det ska bli fackmannamässigt utfört, nu tror jag inte dom kommer göra det jobbet, så frågan är om du kommer någonstans med det här.

Det går inte heller att "mötas halvvägs", möjligtvis att du står för ny panel och dom för målningen, men det är ju inte nån rolig lösning :S
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Nej, jag har inte bara målat en lekstuga....jag har målat ett fritidshus, en friggebod, 2 funkisbodar , en lekstuga och snart ytterligare ett fritidshus om jag nu måste vara petig och redovisa :cool: och för att ännu en gång påpeka att Folksams test utför en test om mögelpåväxt, flagning och krackelering och miljöaspekten......bara 4 färger klarade alla tester, kolla gärna er egen facktidning (målare) där detta även finns med. Sedan är det ju bara löjligt att jämföra hur många hus jag målat med en som arbetar med detta hela dagarna, det är som att jämföra hur många degar du har erfarenhet av jämfört med mig....jag talar bara som lekman (kvinna) och vad jag har erfarenhet av och baserar mina beslut på vad gäller val av färg.
 
Redigerat:
Jag målade min sommarstuga med vattenbaserad färg redan i mitten på 70-talet, sen har jag målat om den säkert 4 ggr sedan dess, håller hur bra som helst. Det är fjällpanel, givetvis med luftspalt bakom. Men även mina svärföräldrars hus målades med vattenbaserad färg i mitten på 70-talet och där tror jag inte det var luftspalt bakom, det huset är byggt 1905. Jag målade om det 1992, för det är det som är det fina med vattenbaserad, den håller sig mycket längre, särskilt om man jämför med skräpet täcklasur, som bara verkar hålla i 5 år.
 
Ts skriver att målaren använde roller. Funkar det verkligen med roller? Behöver inte färgen arbetas in i trät? Känns ju annars rätt lockande att rolla fasaden.
 
Jag kommer ihåg precis dessa frågeställningar för ca 25 år när det var aktuellt att måla om mitt hus. Jag målade aldrig om pga att jag aldrig fick några tydliga svar på olika färgers för o nackdelar. Har verkligen ingen LÄRT sig något på denna tid?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jodå, men det förstörde Sverker Olofsson i flera program där han uppvisade rutten panel. Att de inte hade grundat innan sa han inget om. Ännu en amatör (läs journalist) som saboterar användandet av en bra produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.