Tack Ulf Larsson! Är mer och mer inne på att anlita en oberoende besiktningsman från Måleriföretagen för bedömning eftersom firmans representant envist hävdar att inget fel begåtts och att vi har 2 års garanti och de då målar om det som har flagnat under den tiden. Du har rätt i att det är ett äldre hus och fasaden är masonit över mycket grova bräder. Masoniten är alldeles bucklig och det menar företaget kommer att försvinna när färgen torkat. När vi själva har målat de andra delarna av huset har masoniten alltid varit slät och fin efter målning. Firman förlöjligar vår oro och vi blir osäkra vilket gör att man behöver andras åsikter om jobbet de har gjort.
 
  • Gilla
Mapa63
  • Laddar…
Torpboken skrev:
Det här visar bara hur oseriöst det är att måla med s k vattenbaserad oljefärg. Det handlar ju alls inte om någon oljefärg, utan om en lättflagande och mycket dåligt hållbar plastfärg. Om du ska måla om ditt hus, kräv att äkta oljefärg skall användas, annars är arbetet bortkastat om några år och träet ruttnar under det täta men lättsprickiga färgskiktet.
Det är väl oseriöst om något att måla med vilken typ av färg som helst utan att följa målarfärgens rekommendationer.

Men visa mig gärna ett produktdatablad för en "seriös oljefärg" där du kan måla med hög fuktkvot i underlaget.

Bara för att man gjort fel så skall man inte skylla på produkten.
 
  • Gilla
Skogsälvan och 1 till
  • Laddar…
M
Kan bara hålla med alla andra om att detta förmodligen har orsakat ditt hus mer skada än nytta.

Högtryck och trä får aldrig blandas om inte målet är att få träet att ruttna. Det kommer bli ordentligt surt på sina ställen, det kan man vara säker på, även om den gamla färgen skyddar lite granna. Men du målar ju inte om när färgen är tiptopp och helt tät, eller hur? :)

Den film du lade in visar ju även den att färgen har inget som helst fäste mot träet och kommer bara fortsätta ramla av i sjok med tiden.

Att ens lämna fönster igenmålade är ju riktigt klåparaktigt gjort även det. Om man nu råkat få färg över både foder och karm, så tar det väl vadå, 30sek att dra ett rakblad runt och dela den otorkade färgen?

Ulf har dessutom poängterat att man aldrig får använda plastfärg på trä då det kommer ruttna förr eller senare. Min träfasad har inte målats med plastfärg sedan den sattes upp 1893 och den är i det stora hela fortfarande stenhård och helt utan tendenser till röta.
Detta bevisar att en träfasad som underhålls rätt håller otroligt bra.

Man skall även veta att om färgen börjar flagna in till träet så kommer fukt att ta sig in, fuktvandring kommer uppstå och träet kommer i förlängningen bli angripet av röta. Det är bland annat därför som plastfärg alltid leder till det, för att du kommer aldrig undan att fukt letar sig in.

Nu menar jag inte att skrämma upp någon och säga att omålade fasadtytor ruttnar på två veckor, men får det stå något år så finns i alla fall risken för det.

Jag tycker du ska ta kontakt med huvudbolaget vars namn den du anlitar använder. Dem är garanterat intresserade av att detta blir fixat.

Hoppas du får rätsida på fasaden utan vidare tråkigheter!
 
  • Gilla
Henrietta70 och 1 till
  • Laddar…
Jehu skrev:
Vi renoverade fasad, BRF centrala Uppsala, tre stora hus. Målarna som gjorde fönstren kom från en av de stora firmorna. En dag regnade det, då hade de en torktrasa i ena näven och penseln i den andra.
Mycket intressant. Hur ser fönstren ut idag?
Snabba pengar lockar alltid. Det är intressant hur stora bolag alltid blir ansedda seriösa medans mindre bolag alltid blir misstrodda och synade i skarvarna innan anlitande. Men det är så klart en annan fråga.

Mitt tråd till trådskaparen är att påtala bristerna. Har fakturan kommit så bör ni bestrida fakturan. Samla material, bilder mailkopior etc. För en eventuell tvist.
 
  • Gilla
Mapa63 och 2 till
  • Laddar…
Tack, Marcus. Ett bra råd. :)
 
Jag har använt vattenbaserad fasadfärg i 30 år utan något som helst problem. Att den skulle vara sämre än oljefärg och orsaka röta är en ren myt. Det viktiga är att träet är torrt och att man grundar med en riktig grundfärg som givetvis är oljebaserad.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag har använt vattenbaserad fasadfärg i 30 år utan något som helst problem. Att den skulle vara sämre än oljefärg och orsaka röta är en ren myt. Det viktiga är att träet är torrt och att man grundar med en riktig grundfärg som givetvis är oljebaserad.
Jag har 40 års erfarenhet inom måleri,när jag gick lärling fanns i stort bara oljefärg till fasad utvändigt,på 70-talet kom akrylaten,den försvann efter några år då den orsakade stora skador på träfasader.
nu används den återigen,nu utblandad med alkydolja men orsakar samma skador.
färgfabrikanterna har i sina system att rent trä skall oljegrundas. aqnledning till detta är att plasfärg inte är vattentäta utan fuktvandring utifrån sker. däremot sker liten fuktvandring inifrån och ut vilket innebär att fukt magasineras i virket.
därför rekommenderas en oljebaserad grund som ger vattentäthet.
problemet är att även grunden med tiden bryts ner,en alkydoljefärg har en livslängd på c.a 10 år,därefter uppkommer sprickor.
Detta syns inte utifrån utan ytan ser bra ut och man målar om ytan med ny plastfårg. Problemet är bara det att nu är fuktskyddet mindre och med tiden kommer fuktskadorna.
detta har accelererats de sista tio åren,nu är det mer regel än undantag att ha med sig snickare ut innan målning.
fasadbyten och särskilt vindskivebyten är nästan obligatoriskt numera.
Det förekom inte på oljefärgens tid,en fasad kunde vara 70-80 år gammal o kärnfrisk.
Numera är man förvånad om man hittar en 20 år gammal fasad utan skador.
samtliga hus jag målat i år och som har varit målade med plastfärg (oftast demidekk) har uppvisat skador.
som jämförelse har jag hus som alltid varit oljefärgsmålade och där inga skador hittats trots en del vanvård.
mitt eget hus är byggt 1870 med allt original kvar,även vindskivor.
omloppstiden för en träfasad i europa där man uteslutande använder plastfärg är 20 år.vi kommer att se detta även här. ulf
 
Redigerat:
  • Gilla
oliva och 8 till
  • Laddar…
1) Bestrid fakturan
2) Anlita godkänd besiktningsman
3) Kräv åtgärder enligt besiktningsprotokollet
4) Låt besiktningsmannen kontrollera resultatet
5) Betala fakturan om resultatet är godkänt
 
  • Gilla
Skogsälvan och 1 till
  • Laddar…
Tack, Bengt Arne! Låter som en klok handlingsplan. :)
 
Lägg upp filmen på företaget facebooksida så ska du se på åtgärder ;)
 
  • Gilla
oliva och 4 till
  • Laddar…
Konstigt att målarmästare nervärderar akrylatfärger. Vi har ett hus i norra Norrland som är byggt 1975. Det är målat med akrylat. Vi målade om hela huset 1986, med akrylatfärg. Vi målade om södra fassaden 2000 med akrylatfärg. Nu behöver vi nog måla om södra fassaden igen. Det får bli nästa sommar. Vi har inte sett några som helst problem med röta eller andra problem med lockpanelen. Hela huset ser hur bra ut som helst, inga problem. Jag pratade med min färgleverantör 1986 om de problem som jag då hade hört om akrylatfärgerna. Han sa att om man grundar med rätt grund för akrylat, och inte målar annat än ytan på en bräda, (inte kapslar in träet) så är det inga problem med akrylatfärger. Han hade rätt! Vårt hus är ett bevis på det!

Mvh.
P-O
 
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
Detta är iofs inte svar till TS men jag skriver ändå, jag är inget proffsmålare men håller mig alltid ajour med vad som är bäst oavsett vad det gäller, snacket går ju lite om det ska vara oljefärg eller inte och när vi byggde vårat första fritidshus målade jag detta med oljefärg och 10 år senare måste jag måla om, numera målar jag bara med ett av det få färger som fått godkänt i Folksams färgtester och som fått det godkänt varje gång-ALCRO BESTÅ, både i grund och vanliga målningen, och detta är en vattenbaserad färg (plast) lekstugan som målades för 10 år sedan har inte en tillstymmelse till svarta prickar (mögel) och behöver heller ingen ommålning än på många år....och jag som lekman(kvinna) skulle inte ens tvätta min husfasad med högtryckstvätt då jag vet hur negativt detta är för trävirket och jag målar inte ens när det börjar bli för fuktigt i luften trots att vattenbaserat torkar väldigt snabbt......så om jag hade sk proffs hos mig som utför ett måleriarbete med sådan oproffisionalitet, skulle jag aldrig betala och be dom fara ditt pepparn växer.....det är ju rent bedrövligt att man alltid själv måste vara proffs på allt för att anlita proffs så man kan kontrollera att allt går rätt till, så ska det väl inte behöva vara?! Folk med tummen mitt i handen ska väl också kunna anlita "proffs" utan att behöva vara oroliga för om det går rätt till eller inte!!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
pools skrev:
Konstigt att målarmästare nervärderar akrylatfärger. Vi har ett hus i norra Norrland som är byggt 1975. Det är målat med akrylat. Vi målade om hela huset 1986, med akrylatfärg. Vi målade om södra fassaden 2000 med akrylatfärg. Nu behöver vi nog måla om södra fassaden igen. Det får bli nästa sommar. Vi har inte sett några som helst problem med röta eller andra problem med lockpanelen. Hela huset ser hur bra ut som helst, inga problem. Jag pratade med min färgleverantör 1986 om de problem som jag då hade hört om akrylatfärgerna. Han sa att om man grundar med rätt grund för akrylat, och inte målar annat än ytan på en bräda, (inte kapslar in träet) så är det inga problem med akrylatfärger. Han hade rätt! Vårt hus är ett bevis på det!

Mvh.
P-O
Norrland. Inlandet? Stor skillnad på klimat mot söderut, speciellt kusterna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
nej,jag är ingen vän av moderna färger,de består mest av en miljövidrig kemikalieblandning som främst är avsedd att se bra ut länge.
Folksams tester är en parodi då man bara testar påväxt,inte hur färgen bevarar virket över tid.
påväxten styr färgfabrikanterna med olika giftblandningar,gift som rinner ner i rabatterna när det regnar och långsamt förgiftar jorden. Så den som har mest gift i färgen vinner hos Folksam.
Att husfasader rötar av plastfärg är ju ett faktum,ett lager alkydfärg i botten hjälper bara en tid.Här i södra Sverige är fasadbyten vanliga sedan 10 år tillbaks och det accelererar iom att de flesta hus nu målas med plastfärg,det är bara en tidsfråga innan någon stor aktör ifrågasätter färgfabrikanterna.
flera rapporter har ju också kommit om att allergiproblemen för yrkesmålarna återigen ökar,det pga kemikaliesammansättningen i färg.
Jag jobbar dessutom både som konsult men också som rådgivare inom byggnadsvården och problem med röta pga färg förekommer inte då allt målas traditionellt med oljefärger.
Som målarmästare tackar jag nej till nymålningar med plastfärg,endast om fasaden sedan tidigare är målad med densamma gör jag jobbet,den är ju ändå körd.
de flesta kunder tackar ja till oljefärg när man beskriver problemen och är huset tidigare målat med oljefärg så blir det inga diskussioner,det är ju bara att jämföra med något hus i kvarteret som målades för 15 år sedan med plast och där fasaden börjat uppvisa de klassiska tecknen på begynnande röta.
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Folksams test är ingen parodi, du som målare läser väl er egen målartidning? Där framgår att det även är hälso och miljötest och som alltid, det du skrev påväxt, + avflagning och krackelering....det är endast 4 färger som klarar allt och Alcro bestå är en av dessa.
Jag respekterar att många äldre som kört på sitt sätt som dom lärt sig ifrån början och som känns som ett vinnande koncept står för det, jag får återkomma om 10 år då lekstugan stått i 20 år så får vi se hur den ser ut.:rolleyes: och har man begynnande röta på sin fasad efter 15 år, då måste den person som målade använt helt fel färger, fuskat eller på något annat sätt gjort fel redan från början för så ska det inte vara om man gör allt rätt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Skogsälvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.