DIY_freak skrev:
Hade du reagerat likadant om någon nyregistrerad skrivit ett inlägg som var negativt om ASH? Ursäkta, men jag tror inte det...

Edit: riktat till Thomas alltså, ett annat inlägg hann komma emellan.
Sannolikheten att man letar efter något man är missnöjd med på internet är väl större än sannolikheten att man letar efter något man är nöjd med? Är man nöjd med en vara eller en tjänst så går man vidare med andra saker i sitt liv. Men visst, chansen finns.

Kan också vara en enkel förklaring att ASH har bett nöjda kunder att nyansera bilden av företaget här precis som de kan ha bett nöjda kunder att rejta de och det är väl inte förbjudet antar jag?
 
DIY_freak skrev:
Hade du reagerat likadant om någon nyregistrerad skrivit ett inlägg som var negativt om ASH? Ursäkta, men jag tror inte det...

Edit: riktat till Thomas alltså, ett annat inlägg hann komma emellan.
Jag kan inte svara för Thomas, men personligen har jag reagerat flera gånger just på det: att en nyregistrerad medlem går in på ett forum och totalsågar ett företag. Det finns många exempel på just det, att en missnöjd kund försöker smutskasta en näringsidkare på nätet för att "hämnas". Jag tar dessa inlägg med en lika stor nypa salt.

Oftast reder sånt här ut sig själv genom att dessa medlemmar inte skriver mer på forumet, när deras agenda avslöjats så har de helt enkelt inget mer att tillföra.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Men vadå det är väl inte så konstigt att man reagerar så? En kombination av att vilja varna andra för företaget och samtidigt få råd? Att man sen kan ha fel i sin kritik är väl inte heller konstigt? Då brukar ju också forumen se till att det framkommer? Här finns det ju uppenbarligen flera oberoende parter som granskat fallet och står bakom ts?
 
Paxman skrev:
Oftast reder sånt här ut sig själv genom att dessa medlemmar inte skriver mer på forumet, när deras agenda avslöjats så har de helt enkelt inget mer att tillföra.
Därför, vänta och se.
 
D
Csms skrev:
Hej. Titta på datumspannet på de senaste inläggen och hur många andra inlägg samma person har gjort. Dock var det relativt lätt att verifiera en del av personerna med Google bildsök - t ex Fredrik L som faktiskt verkar vara en riktig kund men som dock också har lite kritik.
Jag tyckte de flesta omdömen var trovärdiga och inte något som någon skulle ha skrivit om sig själva. Många talade om bra resultat men viss språkförbistring bland annat. Knappast något någon skulle ha skrivit om sig själv.

Datumspannet är stort från 2012 och framåt och samtliga omdömen är skrivna långt innan "skandalen" med Bauhaus här på Byggahus i alla fall.

Men för att knyta an till vad själva tråden handlar om, så tycker ju jag att det inte finns speciellt mycket som beställaren har kunnat visa på där ASH rent hantverksmässigt inte har gjort ett bra jobb. De allvarligaste felen verkar (i den mån det är några fel) handla om elen där ASH anlitade en underentreprenör (vilket tycker jag visar att i alla fall ASH inte sysslar med "hemmapulad" el). Sedan blev det olyckligt med elentreprenaden då elfirman gick i konkurs (om jag minns rätt, i all fall kunde/ville de inte fortsätta) och en annan elinstallatör fick anlitas och det blev då problem med att fördela ansvaret för elinstallationen.

Jag tycker inte tråden har givit några riktigt upprörande uppgifter om ASH faktiskt och de verkar ha mestadels nöjda kunder (för varför saknas det negativa omdömen på t.ex. reco? Oavsett hur många positiva omdömen som byggföretaget skulle ha arrangerat, så kan de ju inte dölja ett negativt omdöme).
 
Jag reagerade på 13 helnöjda kunder från 28/2-9/3. Men man kanske har så många på gång jag vet inte riktigt hur mycket man rättar på 8-10 Pers som jag fick uppfattningen var bolagets storlek. O andra sidan verkar många av kunderna ju finnas på riktigt.
 
Utan att kommentera den faktiska använare som diskuteras här i tråden nu.

Så omdömena på Reco om bolaget följer en klassisk stil för fakade omdömen. Om man tittar på datumen så ser man att nästan samtliga omdömen har skrivits in i klump vid vissa tillfällen. Alltså först ingenting på 3 - 4 månader, sedan har de tydligen plötsligt byggt klart 20 badrum på 2 dagar med väldigt nöjda kunder. Och så ingenting på några månader, och återigen en massa nöjda kunder på 2 - 3 dagar.

Vissa av de här beteendena skulle kunna förklaras av om företaget går ut och erbjuder gamla kunder ex. ett set med handdukar om de skriver på Reco, men här är klumpningen för tydlig för en sådan förklaring.

Det är ett mönster som ofta syns på "rating sidor". Man kan sedan dessutom analysera på fler sätt (som jag inte vill gå in på här).
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
D
Håller med om att många av omdömena sannolikt har skrivits efter någon form av uppmuntran/uppmaning från företaget. Håller däremot inte med om att omdömena i sig skulle vara påhittade.

Kan ju vara reco.se som kör med kampanjer/utskick där de uppmuntrar konsumenter som använt deras tjänster att lämna omdömen. Inte så ovanligt.
 
Redigerat av moderator:
Ramnemark skrev:
Precis, man gör som du skriver.... Om man vill leta upp en gammal tråd där ens företag har fått kritik och man vill skönmåla/försvara det. Marlene och de andra på BH brukar reda ut folk kopplingar rätt snabb, vi får se hur länge det tar denna gången.
Varför tar det så låååång tid för de att reda ut mina kopplingar, undrar jag?
Jag måste ju ha fast anstälning på Bauhaus enligt dig, Anna 84 och flera andra?!
Kom gärna med en vettig förklaring,, tack i förhand.
 
hsd
DIY_freak skrev:
85 positiva omdömen på reco.se med ett genomsnittsbetyg på 4.6 av 5 (utan något verkligt negativt omdöme) och så letar sig EN kund med positiva erfarenheter hit och det blir ett sådant rabalder? Tvivlar ni på att det finns kunder till ASH som är nöjda, eller vad är det som är så märkligt?

Det är MÖJLIGT att skribenten är en bulvan/lobbyist, men jag tycker ni överreagerar enormt.
Tyvärr så är inte reco.se reko, det friseras i siffrorna
 
Precis, det är känt sedan länge att reco inte är tillförlitligt. Den som tror nåt annat borde ta internetkörkort först.
 
D
Finns massvis med positiva omdömen (och flera negativa också) på Eniro också, ni kan vrida och vända på det hur länge ni vill, men det är inte alls så att detta företag saknar nöjda kunder, så det finns ingen anledning att bli så förvånad över att man träffar på en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.