Demmpa skrev:
I denna tråd, [länk]
Så har jag angett ungefärliga höjder för enplan-, tvåplan- och treplanshus.
Så i ditt fall blir uträkningen 2,7-1,5+1=3,2 alltså höjden mellan expansionskärlet och översta punkten på elementet är ca 3,2 m.

Detta är alltså förenklade generella antaganden, för mer exakt så måste man mäta dom olika höjderna.
Vissa har t.o.m. att returen går upp på vinden för att sedan gå ner till pannan (vi hade så i mitt barndomshem som är byggt -71), då är det höjden upp till slingan på vinden som gäller.
Aha, jag vet faktiskt inte om något går upp till vinden men jag är högst tveksam. Bra uträkning dock, tack!
 
Y
Är du modig så kanske du skulle åkt till lokala butiken och köpt en ny och försökt installera själv?
Det är ju inte mycket pengar men är nog lite halvstönigt att byta.

Men jag själv ser det ju som en fördel att en vvsare kommer som efter installationen prövar allt och man kan fråga hur anläggningen fungerar samt få lite tips.


Gummibitarna du fick i hinken, kan ju troligen även åkt med till radiatorerna. Dels därför man även ska ratta av/på på vreden såman stöter bort skit som kan ha satt sig i rören som förhoppningsvis lägger sig i radiatorns botten istället för kilafast i nästa radiator. Ibland får man ta loss radiatorn och spola ur skiten ute på gräsmattan. Ifall det blivit mycket rostflag eller annat som ligger och hindrar varmvattnet att värma hela panelen.
 
Redigerat:
Att pannan stoppar på överhettningsskydd har inte med detta att göra det får du felsöka separat. Och om du ska fortsätta testa med kärlet så ska du som sagt inte bry dig om några tryck öht, bara pumpa i luft så att trycket lättar säkerhetsventilen och när knappt halva volymen för kärlet kommit ut är du klar (eftersom det verkar oklart hur stort det är). Sen kommer du märka om det är helt och ok invändigt, det verkar inte helt kört eftersom du inte får mer vatten i luftventilen när du testat.

Ge inte upp detta är enkla saker och man har igen om man sätter sig in i hur systemet funkar, det kan bli några övningar och ta en tid men väl värt på sikt med husägande. Att få råd via rörmokare är nog ett lotteri stor variation på deras kompetens och pedagogiska förmåga kan tänkas, men fakturan kommer. :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Är du modig så kanske du skulle åkt till lokala butiken och köpt en ny och försökt installera själv?
Det är ju inte mycket pengar men är nog lite halvstönigt att byta.

Men jag själv ser det ju som en fördel att en vvsare kommer som efter installationen prövar allt och man kan fråga hur anläggningen fungerar samt få lite tips.


Gummibitarna du fick i hinken, kan ju troligen även åkt med till radiatorerna. Dels därför man även ska ratta av/på på vreden såman stöter bort skit som kan ha satt sig i rören som förhoppningsvis lägger sig i radiatorns botten istället för kilafast i nästa radiator. Ibland får man ta loss radiatorn och spola ur skiten ute på gräsmattan. Ifall det blivit mycket rostflag eller annat som ligger och hindrar varmvattnet att värma hela panelen.
Jo jag hade kunnat byta det själv, tror inte det är så svårt egentligen, problem är allt runt om. Det verkar vara mycket att tänka på, det ska vara vissa inställningar och vissa tryck här och där så jag lär ju behöva någon som kan ställa in det korrekt och se så att systemet reagerar som det ska.
 
GK100 skrev:
Att pannan stoppar på överhettningsskydd har inte med detta att göra det får du felsöka separat. Och om du ska fortsätta testa med kärlet så ska du som sagt inte bry dig om några tryck öht, bara pumpa i luft så att trycket lättar säkerhetsventilen och när knappt halva volymen för kärlet kommit ut är du klar (eftersom det verkar oklart hur stort det är). Sen kommer du märka om det är helt och ok invändigt, det verkar inte helt kört eftersom du inte får mer vatten i luftventilen när du testat.

Ge inte upp detta är enkla saker och man har igen om man sätter sig in i hur systemet funkar, det kan bli några övningar och ta en tid men väl värt på sikt med husägande. Att få råd via rörmokare är nog ett lotteri stor variation på deras kompetens och pedagogiska förmåga kan tänkas, men fakturan kommer. :)
Pannan återställdes igårkväll och startades men stängde av sig själv i natt igen. Överhättningsskyddet har inte tidigare gått in utan är något som kommit nu efter att jag pumpat in luft i kärlet.

När jag sprutat in luft i ventilen i botten så kan jag höra att det pyser svagt från denna så troligen läcker den lite. Det svarta som kommer ut i spannen kanske inte är gummi men det luktar gummi och bitarna är extremt små, som små svarta sandkorn.

Det är akut läge just nu då temperaturen i huset bara går ner, tyvärr är det dock full rolle hos VVS:arna så där finns inte mycket tid. Har dock fått tag på en som ska komma i eftermiddag, han kan inget om pelletsbrännare så jag får hoppas att det inte är den som strular.
 
snowjim skrev:
Jo jag hade kunnat byta det själv, tror inte det är så svårt egentligen, problem är allt runt om. Det verkar vara mycket att tänka på, det ska vara vissa inställningar och vissa tryck här och där så jag lär ju behöva någon som kan ställa in det korrekt och se så att systemet reagerar som det ska.
Innan montage fyller du i ca 1 bar i expansionskärlet, efter montage fyller du på med vatten till nästan 1 bar. Mer är det inte att tänka på gällande trycken.

Hittade dessa dokument igår, https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf
(Här finns även en tabell med volymökning mellan olika temperaturer)

http://www.rskdatabasen.se/infodocs/mont/mont_212_5534980_gruppfil.pdf
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Passa på att byta kärl direkt då, så slipper du hålla på med det och kommer undan strul framöver. Membranet verkar trasigt om man ser till att du får ut luft i säkerhetsventilen när du pumpat upp lite tidigare. Och isf kommer du få ut den direkt i systemet och luftproblem i elementen.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Och i ditt fall kan du ställa förtrycket till 0.5 bar innan montage det är vettigt att anpassa till förhållandena i anläggningen. Och skulle du framöver behöva kolla, justera detta gör med fördel som jag skrev tidigare. Då behöver man inte bry sig om några tryck bara hålla koll på en enkel volym ut i spillröret.

Det kan du också testa vid tillfälle Demmpa.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Pratade med en som verkade ganska kunnig, han tyckte definitivt att det lät som att ballongen i expansionkärlet var kasst, dels att det kom ut luft ur nödventilen, dels att det kommer ut små svarta (troligen gummi) bitar men främst egentligen för att pannan överhättas. Om det kommer in för mycket luft i systemet så överhettas pannan.

Jag ska köra och plocka upp ett kärl med förtryck på 0,5(precis som på det jag har) det ända jag kunnat läsa ut är hur stort kärlet är? Det heter Cimm ere ce litres 24 och det borde då förslagsvis vara 24 liter men jag här skeptisk.

Tittar man på specifikationen så ska det vara 325 diameter och 420 högt och räknar man ut vad det blir i liter så hamnar man på ca 35 liter vilket säkert kan stämma om det ska lite lite luft. Jag förstår dock inte hur det kan få plats i tunnan men det är väl jag som är ute o cyklar.

Är det så att jag inte får dit någon VVS:are som kan byta det idag så får jag ge mig på det själv. Om någon kan ge mig en step by step lista då så hade det varit fint. Jag är rädd för att vattnet ska forsa ut när jag låssar på expansionkärlet, det finns inte och får inte finnas någon kran mellan panna och kärl. Kranen sitter på väg in till pannan och pannan rymmer 100 liter varmvatten. Men som sagt, det ska förhoppningsvis komma en i eftermiddag och hjälpa mig.
 
Y
1. stäng av pannan och pumpar.

2. Jag hade stängt av ventilerna som är vid pannan på rören vid taket som leds till radiatorerna.
Sen kikat lite om det finns någon mer avtappningskran/plugg någonstans vid/på pannan, annars chansat påtvinga skyddsventilen att släppa ut så mycket det nu går.
- Det är inte vattnet i pannan som rinner ut vid kärlet, det är vattnet uppe i radiatorerna som rinner ner.

Samt använt lin+pasta istället för modern tejp, verkar ge bättre odds att man lyckas få det tätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Okay, nu har en kille varit hos mig, han tittade i spannen på bitarna som kommit ut och lyssnade på vad jag sa. Han konstaterade direkt att det var kärlet och åkte iväg o hämtade ett. Det var lite strul med upphängningen men tillslut så kom den på plats om än lite sned(som jag pekade på men han sa att det var ingen fara). 1500 kr får jag betala för jobbet och jag håller med om att jag hade kunnat göra det själv men jag hade varit ganska osäker, jag fick iallafall lite allmän information på köpet.

Egentligen ville jag själv köpa kärlet då det kostar 600 kr men skulle han montera det så skulle han också köpa det annars blir det krångligt med garantier.

Han var inte insatt i hur pannan fungerar men han pratade om att jag skulle hålla koll på så att den rörde sig mellan 55-65 grader, grejen är att den går upp till 75 grader och sen stänger den av brännaren, detta gäller när pannan står på 50 grader. Om den springer iväg så långt så gissade han på att något kretskort var kasst i pannan men jag tar det med en nypa salt.

Jag har luftat elementen men där fanns ingen luft alls vilket är lite konstigt!? Hade trycket gått ner till ex 0.5 så skulle jag fylla på upp till 1 igen. Nödventilen som sitter öppnar vid 1.5 bar så han ändrade den röda pilen.

Jag hällde ut vattnet i golvbrunnen och ser små bitar rinna ut, troligen gummibitar, kanske inte så bra för mitt avlopp egentligen så sista sladden sprang jag ut med.

xDA0iOU.jpg
ursäktar att den är upp och ner ;)
pF2oSNM.jpg
bxmtXi9.jpg

Här kan man se lite av det stoft som kommit ut via nödventilen.
qt7qR8j.jpg

Då återstår det bara att se hur systemet funkar nu, hoppas på att den inte ska överhettas. Jag undrar dock var luften i systemet taget vägen om ni det är detta som gjort att pannan överhettat.
 
Okay, de gick bra ett tag och vi fick upp temperaturen inomhus till 20 grader sen stängde pannan av sig igen, nu går det inte att slå på den igen och trycker man in överhättningsknappen så åker den ut direkt. Jag kan se att det brinner i brännaren så jag antar att jag får vänta tills den svalnat lite och sen rengöra maskinen.

I manualen står det att den bryter strömmen när den når 95 grader men jag har aldrig själv sätt den merän på max 75 grader.

Hjälper inte rengöringen så får jag hoppas på att den fungerar i strömläget ett tag iallafall.

Hur fungerar det med strömläge? Är det typ 1000 kr / dygnet för att värma upp ett 120 m2 hus med källare?

Kärlet håller iallafall sitt tryck men det kan ju finnas luft i pannan som jag inte vet hur jag får ut.
 
Y
När jag togöver detta huset så var det vedpanna som jag inte förstod mig på, körde då elpatron för att inte systemet skulle frysa av vintergraderna. Drog massa ström men det blev då inte varmt.
Körde ett gäng elfläktar istället och blev ännu mer ruinerad.

Mitt tips är att köpa billiga oljeelement och sätt i dom rum ni vistas i mest, såsom sovrummen.
Så ni håller uppe god inställning undertiden som ni klurar ut felet på pannan.

http://www.elgiganten.se/product/he...armning/L20ORW14E/logik-oljeelement-l20orw14e
 
Rengöringen hjälpte 1 vecka och då fungerade det riktigt bra men sen överhettades den igen. Ny rengöring gjorde och nu verkar den fungera bra igen.

När jag rengör den så ligger det ca 3-4 djupt med kol inne i pannan och i brännaren ligger det något liknande. Dessutom så är det som ligger i brännaren med klumpigt. Kolet är så gott som svart(har för mig att ägaren sa att det skulle med med ljust av denna pelletsen).

Jag har ringt annan rörmokare som kan mer om just denna pannan och brännare så får vi se när de har tid. Enligt värmebaronen så är det något fel på pannan men vad vet de såklart inte. Det är troligt att förra ägarna körde på inställning 1 och hade under 20 grader i huset och därmed blev det aldrig överhettat.

När det gäller eluppvärmning så säger Värmebaronen följande :

Med tanke på att elpriset är ganska lågt just nu så blir skillnaden mellan att elda med pellets eller el inte lika stor.

Det stämmer också att energiutbytet är större med el än med pellets! Man får försöka räkna ut priset /kWh för respektive bränsle, sedan får man helt enkelt testa sig fram.
Man bör tänka på att elpriserna brukar skjuta i höjden när det blir kallt ute och då kan det ju vara en bra idé att ha pellets hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.