Har pillrat, ritat och funderat lite på köket idag.

Nu har vi ju redan köpt en hel del till köket (då vi trodde att det var bråttom i våras..) så basgrejerna finns redan.. men vi sköt upp vårt lilla "hörn" där kyl och frys x 2 står idag.. då vi ville fundera lite mer på hur vi skulle ha det (okej okej, jag visste hur jag ville ha det.. skulle bara lösa det mer än i huvudet också haha)

Såhär ligger det till..

Idag har vi två stycken skåp (170 cm höga ungefär), ena "halvan" är kylskåp och andra frys.. det var ett aktivt val att ha så.. då vi kände att kylskåpen öppnade man mer och man slapp böja sig lika mycket i vardagen när man plockade in och ut saker ur kylarna :)

Dock har jag längs vägen insett att de vi köpte är för små.. (frysdelen är eg oväsentlig inne). Vi hade bättre plats i våra två "stora" skåp i förra huset.. än vad de här två kyldelarna åstadkommit åt oss idag.. :(

Så nu när vi renoverar lite, så ska vi passa på att byta ut dem igen.. men det är inte lika lätt denna gången haha..
för nu behöver mer saker ha sin riktiga plats också.. vi behöver ett skafferi (vill inte ha kvar billybokhyllan).. ett skåp till kaffemaskinen (står på en bänk i annat rum idag) och ett ställe att gömma micron i också (står på en bänk som försvinner efter renoveringen).. OCH.. helst ska det finnas frys där också..

Glömde jag säga att vi snackar om att allt det ska få plats på ca 60x70 cm? :rolleyes:

Ja det är sant.. vi har idag två 60 cm k/f skåp.. ett ska väck till förmån för förvaring (och ev frys).. det andra ska bestå av ett kylskåp bara :)

Och nu har jag löst det hela. Så nu vet jag vad som ska köpas/göras.. för att vi ska få ihop det - sen vet man ju aldrig hur det går i praktiken.. men det blir en senare fråga :)

Har nyss köpt en inbyggnadsfrys på blocket, den och micron bör få plats i ett 140 cm (högt) skåp från ikea.. (dvs 60 djupt). Ovanpå detta ska ett 40 b x 60 d x 80 h bänkskåp stå (uppepå frys/microskåp - vridet åt fel hål, dvs åt sidan ist för framåt.. ) där kaffemaskinen får stå på en utdragbar hylla/låda (vi hade så i vårt förra kök och det funkade bra).. framför det skåpet (också uppepå frys/microskåp) får vi bygga ett eget litet "skafferi" som är 80 högt också.. men bara 20-25 cm djupt med luckorna åt samma håll som frys, micro och kommande kylskåp..

(hade vi haft plats för ett stort platsbyggt skafferie, hade jag velat ha det.. men det har vi inte.. så man får försöka utnyttja den platsen man har ist. Billybokhyllan vi har idag som skafferi.. är 28 cm djup, tror jag, och det är onödigt djupt har vi sett.. vi vill ha bra översikt och bara ett lager mat/grejer så att säga..typ flingor, mjöl, redning osv - så 20-25 cm djupt borde funka perfekt för det ändamålet)

Piece of cake.. (y)

PS - om jag får igång min andra dator nån gång.. så kan jag lägga in en bild på min "tanke". Tills dess får ni använda fantasin..
 
Brukar ju "skryta" om våra vackra solnedgångar här vid gården som jag är så besatt av.. (gillar utsikten, området och naturen generellt också.. men solnedgångarna är makalösa - och skulle jag vara morgonpigg så är soluppgångarna lika fina..)..

I alla fall så kände jag nu för att visa Er en solnedgångsbild - av många..

2015-04-27 19.16.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tagen i slutet av april 2015 :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
kok_micro.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt fint ritade "skåp/pelare".. inte direkt helt skalenligt :)
Beskrivningen finns typ två steg upp..
 
Inköpt redan till köket:

* Spishäll från IKEA, 80 cm bred.. (kommer äta upp min lilla bänkyta som finns, men jag kommer slippa bråka med kastrullerna och stekpannorna.. 60 cm spishällar måste vara världens sämsta idé någonsin).

* Inbyggnadsdiskmaskin från IKEA ("Skinande" tror jag den heter, fick köpa den lite innan då våran befintliga gick sönder)

* Electrolux inbyggnadsfrys (köpt på blocket 1.5 år gammal)

* IKEAS tidigare variant av "lyxugn" för inbyggnad ("Kulinarisk" tror jag den hette - de sålde ut vissa sorter inför ankomst av de nya modellerna.. så jag passade på!).

Sedan är en hel del skåpstommar inköpta också och luckor. Fattas dock ben, socklar, handtag, blandare och lite småsaker.. plus att delarna till "bilden ovan" inte är införskaffade än :)

Funderar på den här blandaren..

blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte riktigt säker på färgen än.. brukar uppskatta "kromfärg" normalt.. även om jag tyckte denna kombo var fin också.. (finns båda tack och lov hehe) (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Förra året fick vi stopp i avloppet, en gång..två gånger..tre gånger..vid fjärde gången var jag tokig och det blev till att gräva upp skiten för att se var (och hur långt/stort) problemet låg..

En vvsare var på plats och likaså en liten grävmaskin med förare..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet var uppenbart nere vid trekammarbrunnen (hade listats ut innan) så de påbörjade grävningen där.. och när man såg vilket bakfall där var (från brunnen) - så förstod man problematiken med aTt skiten inte åkte ner i brunnen :( det blev liggande i rörets nersjunka del..så en del åkte ju vidare..men en del blev alltid kvar!

I övrigt var fallet bra (de grävde upp några meter extra för att kolla, även vid delningen av avloppet).. och inga delar var otäta eller trasiga!

Så (korrekt el inte) blev beslutet att vända röret..och packa om med jord..
Peppar peppar har allt funkat perfekt sedan dess!

Plus i kanten är att jag nu vet var rören ligger.. om vi skulle få problem igen i framtiden!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Blaha.. köket blev med ens tråkigare än normalt när en av fönsterbågarna åkte iväg in i "fönsterrenoveringsverkstaden".. men det var ett måste tyvärr (även om vi hade hoppats på att vi skulle kunna skjuta på resten till våren). Men jag blev lite "petig" när jag började se svamparna dyka upp inne i fönstret.. :x de började liksom sticka upp ovan spröjsen i olika höjder.. och där gick gränsen.. ingen sådan svampodling här inte!!

Så vi tog oss en titt på fönstret från andra hållet (innerfönstret är i kanonskick, så problemet borde ligga på utsidan..).. och utsidan hade.. hm.. vissa brister.. för att inte tala om att ja.. det enda som höll ihop nedre delen av bågen.. var färgen faktiskt..

..eller det är inte riktigt sant.. svamp, färg och en droppe kitt.. (!).. var typ det enda som fanns kvar av den delen av bågen :thumbdown:

Men nu är det nedplockat (och maken låter hälsa att det var på håret, för missfärgningen/svampen hade börjat smitta till innerfönstret också).

Kan iaf glädja mig åt att nu är mitt "arbetsrum" ljust iaf.. fönstret som varit borta ett par veckor är nu tillbaka - och i mycket bättre skick än innan :)
 
Hur vet man vilket som egentligen är det första uttaget i huset? Är det mer "tåtar i hålet"? ..eller är där nått annat som talar för att just "det" är det första?

I förra huset hade jag inga problem med att veta var första jacket var..

Men här i huset är det lite lurigare, vi har TVÅ första uttag och vi vet inte vilka uttag som går till vad än haha (vi har adsl/bredbandstelefoni men ingen "fast" tele - på en av "linorna").

Tror också att de ev har flyttat nått första uttag.. hm.. finns det nått lätt sätt att se sånt där?

:x
 
Får man inte en testare (nån plugg man sätter i telejacket som lyser när det är första jacket) när man skaffar modem? Annars brukar det va det jacket som är närmast vägen.
Varför vill du veta förresten? Ska du koppla in modem? Vi har vårt modem i andra jacket och det funkar utan problem.

Hittade detta också https://kundservice.glocalnet.se/upload/Guider/övriga/Hitta_första_jacket(2).pdf
Va en sån plugg jag menade.
 
Lexington skrev:
Får man inte en testare (nån plugg man sätter i telejacket som lyser när det är första jacket) när man skaffar modem? Annars brukar det va det jacket som är närmast vägen.
Varför vill du veta förresten? Ska du koppla in modem? Vi har vårt modem i andra jacket och det funkar utan problem.

Hittade detta också [länk]
Va en sån plugg jag menade.
Fick minsann ingen sån där plugin jag inte.. jag som gillar prylar ;) (fast det vet ju iof inte dom..) hade varit smidigt!

Skälet att jag vill veta är att några ggr om året så fungerar vårt internet skit (rent ut sagt), har man tur kan man få tillräcklig "soppa" för att kolla av mejlen var tredje dag typ (?) och pratar man med telia är det inga problem hos dem.. dvs de tycker felet är hos oss (vår hårdvara - men så är inte fallet.. dock har deras modem/router skapat problem hos vissa innan..men felet vi ser är hos deras dns servrar som vi inte får kontakt med).. sista gången gjorde det inget för det var sommar o sol.. men nu börjar det bli höst och jag räknar med samma problem igen framåt slutet av nov.. och den gången funderar jag på att teckna upp ett bredband på den andra linjen in.. (vars första uttag jag inte vet var det är).. med ett annat lokalt bolag.. så jag en gång för alla kan jämföra vem som är stabilast..

När vi har problem med telia så är det ungefär 5-6 veckor i stöten (ett par tre ggr om året).. övrig tid funkar det "perfekt" (mer eller mindre).. jätteirriterande att vara internetlös praktiskt taget i 6 veckor på rad.. :(
 
Snigla: Har du enbart två jack, så är det enklaste att koppla ur alla sladdarna i det ena jacket och testa om du fortfarande har signal. Då är det jacket där sladdarna fortfarande är inkopplade säkert det första.
Kolla bara innan du kopplar loss sladdarna, att du vet hur du skall sätta tillbaks dem!
 
Så länge ingen sätter i en telefon i nått jag kan du ha i sista uttaget med. Men jag antar att du vill hitta vilka uttag som är på andra linan?
 
thomas33 skrev:
Snigla: Har du enbart två jack, så är det enklaste att koppla ur alla sladdarna i det ena jacket och testa om du fortfarande har signal. Då är det jacket där sladdarna fortfarande är inkopplade säkert det första.
Kolla bara innan du kopplar loss sladdarna, att du vet hur du skall sätta tillbaks dem!
Vi har flera jack, vi hade en hel del problem när vi flyttade in och skulle hitta NÅTT som funkade.. telia ville gärna att vi använde den "senast använda" linan.. och det var ju lättare sagt än gjort. Vi hade ju ingen aning om vilken det var och inget funkade.. har för mig att det fick komma hit nån servicetekniker för att kolla nått ute.. innan vi överhuvudtaget hittade någon signal inne.. och i slutänden vet vi inte om vi fick rätt lina eller inte.. men det fungerade iaf :)

Men angående uttagen då, det är där det är lite mystiskt.. vi tror att vi ser ingången mitt i fasadkanten på ena sidan av huset.. till en av linorna (på insidan sitter ett teleuttag).. men det verkar inte vara första ändå (för det fungerade inte när vi provade enligt telias anvisningar..).. sen har de dragit upp två jack bredvid varandra i ett annat rum.. och de tror vi är två förstajack (men vi vet inte).. och förutom dem så finns det några på övervåningen också tror jag..

Man kan bli snurrig för mindre hehe
 
Ramnemark skrev:
Så länge ingen sätter i en telefon i nått jag kan du ha i sista uttaget med. Men jag antar att du vill hitta vilka uttag som är på andra linan?
Precis, vilket också ger oss vilka uttag som tillhör den linan vi använder idag.. (förutom den dosan vi kopplat in oss på nu) :)

Kan vara bra och veta, som jag nämnde ovan så tror vi att ena linan hänger i tomma luften och går in genom vår fasad på ena sidan.. men den andra linan (troligen den första de hade?) verkar komma upp (in) under huset.. och jag vet idag inte riktigt vilken lina vi är inkopplade på.. eg spelar det väl inte så stor roll, men med tanke på den lagningen som sitter där ute i luften/på fasaden så hoppas jag att vi är inkopplade på den andra haha..
 
Hittade ett telefonuttag bredvid elskåpet inne i en garderob (nästan dolt bakom en vägg).. det måste rimligen ha varit ett förstauttag.. (nån gång iaf). Det verkar komma upp med elkabeln iaf.. (inget uttag man använder direkt, undrar om det "är flyttat") hm.. spännande värre ;)
 
Gah, jävla (sorry för språket) jfb som funkar som den ska.. (jaja, det är ju positivt!! Egentligen..vill ju att den fungerar..) .. snarare jäkla kablar nånstans (eller lampa) som bråkar med jfb så den löser ut i tid och otid..

Måste ha varit utan el därinne i flera dagar, frysboxen håller mååååånga timmar utan ström.. men ändå hade köttvarorna börjar mjukna på sina håll :thumbdown:.. dumma dumma dummmmmaa ..*andas djupt*

Har nu köpt en lampa (som kan användas både inne och ute) så jag kan sätta upp den i stallfönstret och se varje kväll om den slocknat därborta på andra sidan gården.. (isf har jfb brutit strömmen)..

Kul värre (not).. jaja.. elektrikern ska ju hit så småningom.. bara väntar lite på vissa andra offerter/kostnadsförslag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.