Boverkets energikrav får husbyggare att installera dyra värmesystem i onödan. Det anser Mikael, som byggt ett gediget tegelhus med okonventionell uppvärmningsteknik.
? Mitt hus är i praktiken mer energismart och hållbart än vad de teoretiska beräkningarna visar.

Du kan läsa artikeln här: Byggde gediget tegelhus utan vanlig uppvärmning
 
Ja, idag tror alla att berg-/luftvattenvärmepump är det bästa i alla lägen. Man stirrar sig blind på förväntad förbrukning och förtränger "detaljer" som investeringskostnad, avskrivning/livslängd, service och ROI. De som kan räkna vet att det krävs ett ganska högt energibehov för att räkna hem investeringen.
 
Ytterligare ett exempel på Sveriges rigida regelsystem.

Om man på allvar vill förenkla och göra byggandet billigare bör man minska/ta bort regelbördan på alla områden som inte har direkt påverkan på grannen eller avser säkerhetsaspekter. Självklart ska bärighet för nyttolast, vind och snölast, brandsäkerhet och dylikt regleras MEN varför i ska ljusinsläpps storlek, takhöjd, eller energiförbrukning regleras från statlig sida?

Om man nu kan komma runt reglerna genom att bygga ett loft, har man inte förändrat energibehovet överhuvudtaget men trixat sig genom snårskogen av regler. Ett bra betyg till Mikaels kreativitet, men ett dåligt till Sverige/Boverket.
 
  • Gilla
Mainstream och 1 till
  • Laddar…
K
En rolig aspekt av att han ökat A-temp på sin byggnad är att boarean blivit större och att taxeringsvärdet även det kommer att bli större än nödvändigt. Men idag är det väl positivt :)
 
Jag gillar bygget, porotherm, det snygga teglet och solpanelerna. Men jag är ingen fan av FTX, blev lite besviken när jag läste om det. Vi har sjuka och felaktiga energikrav i detta avlånga land.
 
Per: På vilket sätt är FTX dåligt?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
De kommunala avvikelserna på nationella reglerna måste verkligen bort! Det saknas 100000:tals bostäder i Sverige, reglerna måste bli enkla att hitta, följa och konstruera för.
 
Vi har helt klart skeva regelverk som favoriserar värmepumpar med höga COP-tal. Jag ställer mig dock ändå lite kritisk till hur huset skall fungera under en kall vinter när solfångaren ger noll. Då krävs det att man eldar en del, men det är väl okej om man tycker om det :)
 
Kallebo skrev:
En rolig aspekt av att han ökat A-temp på sin byggnad är att boarean blivit större och att taxeringsvärdet även det kommer att bli större än nödvändigt. Men idag är det väl positivt :)
Javisst är det positivt. Jag har fått en extra våning med 36 kvm golvyta varav 24 kvm med full takhöjd.
 
falkn skrev:
Vi har helt klart skeva regelverk som favoriserar värmepumpar med höga COP-tal. Jag ställer mig dock ändå lite kritisk till hur huset skall fungera under en kall vinter när solfångaren ger noll. Då krävs det att man eldar en del, men det är väl okej om man tycker om det :)
Fungerar gör det såklart - det sitter ju elpatroner i tanken. Den stora frågan är hur mycket energi som behövs i verkligheten och inte i en teoretisk beräkning. Ge det ett par år så vet jag och kan ta ett väl-informerat beslut om jag vill komplettera med annan värmekälla för att spara pengar. Högre komfort än en el-patron är svårt att få så det blir ett ekonomiskt beslut.
 
@Mainstream: Jag är väldigt nyfiken på hur du räknade på värmesystemsinvesteringen, dvs, klimatskal, FTX, vattenmantlad kamin, solfångare, varmvattenberedare osv. Jag skulle vilja använda den kalkylen för att se en sådan setup skulle funka i mitt tilltänkta hus.

Har du lust att lägga upp ett excelblad eller dra igång en tråd om det? Alt skicka via PM. :)
 
kuntri skrev:
@Mainstream: Jag är väldigt nyfiken på hur du räknade på värmesystemsinvesteringen, dvs, klimatskal, FTX, vattenmantlad kamin, solfångare, varmvattenberedare osv. Jag skulle vilja använda den kalkylen för att se en sådan setup skulle funka i mitt tilltänkta hus.

Har du lust att lägga upp ett excelblad eller dra igång en tråd om det? Alt skicka via PM. :)
För mig handlade det hela om högsta möjliga komfort. En investering i livskvalité i huset helt enkelt och inte alls så mycket om ekonomi.

Men just klimatskalet (väggarna då) hade jag svårt att motivera en uppgradering på. Det visade sig att en ökad isolering där ändå bara ger marginell påverkan på helheten (medel-u). För denna beräkning tog jag fram ett Excel-ark där jag kunde testa påverkan av ändringar i u-värden för väggar, tak, fönster osv.

Vi ville ha en kamin i vardagsrummet, så mycket visste vi. Samtidigt ville vi inte uppleva bastu-känslan som lätt blir i nya (och därmed välisolerade) hus. Då jag redan hade siktet inställt på en teknik-tank så blev det naturligt att se på vattenmantlade kaminer. På så vis så flyttar vi värmen från eldningen till ackumulator-tanken. Och förhoppningsvis så får vi då använt kaminen oftare! Som bonus får vi varmt vatten och slipper köpa motsvarande el.

Jag var tidigt inne på att separera ventilation och uppvärmning. FTX är det system jag anser ger högsta komfort. Samtidigt ville jag komma ifrån spaltventiler i fönster (vi hade det i förra huset), dels på grund av ljud och smuts men också för att det känns tokigt att ha välisolerade fönster med ett hål bredvid...

Solfångarna kom till för att få ihop energi-beräkningen. Dess teoretiska tillskott kan ju räknas av på värmebehovet. Ekonomiskt tvivlar jag på att det går att räkna hem, det är inte därför jag valt dem. Utan för att få ihop energi-beräkningen. Alternativet är någon form för värmepump. Skulle jag göra om investeringen, tror jag att jag valt solceller istället. Främst pga skalbarheten men också för minskat underhåll och ett "enklare" system.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Väldigt intressanta resonemang.

Jag har funderat lite på dedär med att köra vattenmantlad kamin av just samma anledning som dig, slippa bastueffekten samt faktiskt kunna nyttja värmen i resten av huset.
Har du räknat nått på hur länge du kan elda innan acktanken inte kan ackumulera mer?
 
Jag ska själv bygga ett ganska litet hus, BOA 88kvm med framtida utbyggnad om 50kvm. Jag har gjort resan från att först planera för en FrånluftVP, till att sedan komma till insikt att FTX är bättre komfortmässigt och kombination med Luft/VattenVP. När man kliver upp ifrån de billigare pumparna så springer kostnaden iväg.

Samtidigt har jag hela tiden planerat för att bygga med en värmelagrande kakelugnslikande kamin Brunner BSO 02 Tunnel, just för att få en högre värmekomfort och slippa bastukänslan.

Kombinationen LVVP och kamin blir en ganska dyr historia och därför har jag följt din byggtråd. När jag gör en energiberäkning på energiberäkning.se så ser jag att jag knappt tjänar något alls på att installera LVVP. Om jag inte fyllt i något uppenbart felaktigt.

Att istället installera solceller/solpaneler och en bra varmvattenberedare/ackumulator vore kanske smartare? Jag har tyvärr inte möjlighet att installera solceller på taket pga av detaljplanens krav på låg taklutning och det faktum att taket idag lutar åt fel håll. Det innebär att jag måste installera dem på vägg eller på mark. Installerar jag på mark blir det långt till ackumulatortank vilket omöjliggör vattensolfångare. Solceller gör även systemet enklare som du säger.

Ett problem är att det är svårt att på energiberäkning.se se hur bra min kamin skulle klara topplasterna på vintern. Det vore intressant att få med i en kalkyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.