corre skrev:
Såhär kan den manuella metoden se ut som referens...
[länk]
Haha jag blev precis jävligt osugen på att köra med kilar iaf :D

Kanske skall passa på och fråga om någon vet och kan rekommendera någon bra sprängare i Göteborgsområdet?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det rör sig alltså om åtminstone 2,5x2,5x0,5m berg som ska bort. Det är drygt 3 kubikmeter, solitt berg. Närmare 9 ton. Det är en normal lastbil full med granit, eller en stor fyraxlad drygt halvfull.
Bara så du får en bild av hur mycket sten det faktiskt blir. Kan bli en fin mur ;)

Jag har gjort ett liknande jobb som ditt, fast jag kanske hade ännu lite mer sten. Jag köpte utrustning och utbildning från Powertools, så jag är numera licensierad stenspräckare för att spräcka med deras simplexmetod, med krutpatroner.

Snigeldynamit är bara att glömma, IMO, det kostar minst lika mycket som att spräcka med simplex, tar evighet och är ett jäkla meck. Jag testade det först. Så jag vet.

För borrning hyr du som sagt lämpligen ett borrpaket från Cramo eller Ramirent. Kostar ca 800:-/dygn inkl. kompressor, maskin och borr (+ moms om jag minns rätt). Men då går det fort att borra. Det är ganska effektivt att hyra en sådan och borra en jäkla massa hål över en dag eller två. Sedan lämnar man tillbaka den och ägnar några dagar åt att spräcka, det tar sin tid. Sedan får man ha en rejäl borrhammare för att borra de extra hål som kan behövas utöver alla de förborrade.

Jag skulle hjälpt en kompis kompis häromveckan att spräcka bort en kubik för ett garage, han skulle förbereda allt med borrning och så, men knäckte ryggen på någon annan aktivitet, och hyrde sedan in någon för att göra hela jobbet istället.

En liten grävmaskin med tjälkrok är mycket bra att ha till hands, underlättar kroppsarbetet en hel del.

Sedan kan insatsen som behövs variera väldigt mycket beroende på bergets beskaffenhet.
 
  • Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
H
Vad kostar kursen för att få använda simplex?

thomasx skrev:
Det rör sig alltså om åtminstone 2,5x2,5x0,5m berg som ska bort. Det är drygt 3 kubikmeter, solitt berg. Närmare 9 ton. Det är en normal lastbil full med granit, eller en stor fyraxlad drygt halvfull.
Bara så du får en bild av hur mycket sten det faktiskt blir. Kan bli en fin mur ;)

Jag har gjort ett liknande jobb som ditt, fast jag kanske hade ännu lite mer sten. Jag köpte utrustning och utbildning från Powertools, så jag är numera licensierad stenspräckare för att spräcka med deras simplexmetod, med krutpatroner.

Snigeldynamit är bara att glömma, IMO, det kostar minst lika mycket som att spräcka med simplex, tar evighet och är ett jäkla meck. Jag testade det först. Så jag vet.

För borrning hyr du som sagt lämpligen ett borrpaket från Cramo eller Ramirent. Kostar ca 800:-/dygn inkl. kompressor, maskin och borr (+ moms om jag minns rätt). Men då går det fort att borra. Det är ganska effektivt att hyra en sådan och borra en jäkla massa hål över en dag eller två. Sedan lämnar man tillbaka den och ägnar några dagar åt att spräcka, det tar sin tid. Sedan får man ha en rejäl borrhammare för att borra de extra hål som kan behövas utöver alla de förborrade.

Jag skulle hjälpt en kompis kompis häromveckan att spräcka bort en kubik för ett garage, han skulle förbereda allt med borrning och så, men knäckte ryggen på någon annan aktivitet, och hyrde sedan in någon för att göra hela jobbet istället.

En liten grävmaskin med tjälkrok är mycket bra att ha till hands, underlättar kroppsarbetet en hel del.

Sedan kan insatsen som behövs variera väldigt mycket beroende på bergets beskaffenhet.
 
corre skrev:
Såhär kan den manuella metoden se ut som referens...
[länk]
[länk]
Den norska flanen här är ju ett praktexempel på hur man inte ska göra.
Ta istället lagom stora bitar från början. Notera också att han har en stor slägga liggande på marken bortanför berget. 3-4 slag med den på varje kil så är saken biff, istället för att gå och smådutta med en hammare i en kvart. Vad är han rädd för, att kilarna ska gå sönder?
Hade han därtill hyrt ett borrpaket så hade den där klacken varit borta på en bråkdel av tiden.
Men jag kan faktiskt rekommendera den röda Meec-borrmaskinen han har. Den kostar 500:- på jula och är helt klart värd sina pengar. Jag har kört en till den mer eller mindre exploderade, då var den knappt 3 år gammal och väl använd, men Jula gav mig en ny på garantin, eftersom den faktiskt mer eller mindre exploderade när den gav upp. Det stod blå rök som skjuten ur en kanon ur alla hål på den. Men den borrar bra. Dubbelt så snabb som en hilti som min svåger fick låna av en arbetskamrat. Men det var väl någon gammal hilti får man förmoda, även om hans arbetskamrat var kaxig när han först kom med den ;)
 
D09, förresten, gissa vad som dök upp i min källare i går? :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hallerudsbo skrev:
Vad kostar kursen för att få använda simplex?
När jag gick den för några år sedan kostade den 10 000 + moms och då ingår en väska med prylarna, dock inga sprängmattor eller patroner.
 
D09
thomasx skrev:
D09, förresten, gissa vad som dök upp i min källare i går? :)
En platta? :wow:
 
D09
Det är ju inte omöjligt att cramo säljer skott

Då kanske du får ett kanonpris på dessa om du har utrustningen samtidigt som du kan hyra kompressor och borr billigt :)

Jag hyrde min utrustning och köpte skotten på wagneskog.
 
Det är sådana här trådar som får en att respektera professionella kunniga experter.

1. Att inte kunna utan att gissa leder till för klena verktyg och fel mängd borttaget berg till för hög kostnad och med okunniga arbetsinsatser med risker för de inblandade

2.Med en riktig ansatts ser det dyrare ut men blir billigare då projektet bli riktigt genomfört

På fotot ser det ut som du idag har fall in mot huset ....har du lust kan du ta in bergborrfirma och borra bergvärme samtidigt?
Dröm inte om att återuppliva medeltida bergsmanna teknik med elda spräcka med manuella metoder..anlita också en Arkitekt för tillbyggnad för det finns inget som förstör byggnader så mycket som påstick.
 
byggarätt skrev:
Det är sådana här trådar som får en att respektera professionella kunniga experter.

1. Att inte kunna utan att gissa leder till för klena verktyg och fel mängd borttaget berg till för hög kostnad och med okunniga arbetsinsatser med risker för de inblandade

2.Med en riktig ansatts ser det dyrare ut men blir billigare då projektet bli riktigt genomfört

På fotot ser det ut som du idag har fall in mot huset ....har du lust kan du ta in bergborrfirma och borra bergvärme samtidigt?
Dröm inte om att återuppliva medeltida bergsmanna teknik med elda spräcka med manuella metoder..anlita också en Arkitekt för tillbyggnad för det finns inget som förstör byggnader så mycket som påstick.
1. Precis därför jag startade denna tråden, jag gillar inte att jobba i onödan och är det inget jag löser själv (om jag nu inte går simplex-kursen vill säga) så är det ju onödigt att ens ge sig på det.

2. Även om det oftast svider i plånboken så fullkomligt älskar jag att bara stå och kolla på folk jag har betalt för att göra ett jobb :D Finns inget bättre än folk som jobbar för en haha

3. Ja både värmesystem och ventilation skall helt klart ses över när utbyggnaden blir av. I dagsläget har vi el-golvvärme i det nyrenoverade badrummet och sen en luftvärmepump som värmer resten utav huset, den räcker och blir över för tillfället men huset är bara 75kvm idag. Sen om det blir bergvärme får vi se.

4. Njae jag är inte så sugen på att elda så nära huset :p

5. Vi kommer egentligen riva halva huset samtidigt som vi bygger ut så huset kommer se ganska enhetligt ut. Har startat någon annan tråd där jag skrivit hur vi tänkt oss.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
D09 skrev:
En platta? :wow:
Ett motorfäste! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
thomasx skrev:
Ett motorfäste! :)
Bönerna har besannats.. 😄

Får ta mig tid att svänga förbi någon dag innan ditt garage slukar den igen ;)
 
Tog en till bild bara för sakens skull, denna gången från trappan så att ni ska få en lite bättre uppfattning om hur långt ner jag behöver komma, behöver ju bara få bort så pass mkt att jag kan dra på med ett var leca till. Hur som, skall jaga rätt på någon som kan komma å kolla på jobbet.
IMG_4016.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09 skrev:
Bönerna har besannats.. 😄

Får ta mig tid att svänga förbi någon dag innan ditt garage slukar den igen ;)
Ja, gör det. Jag lägger den på något säkert ställe så länge... ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
patfred skrev:
Tog en till bild bara för sakens skull, denna gången från trappan så att ni ska få en lite bättre uppfattning om hur långt ner jag behöver komma, behöver ju bara få bort så pass mkt att jag kan dra på med ett var leca till. Hur som, skall jaga rätt på någon som kan komma å kolla på jobbet.
[bild]
Där har du din kant ;)

Vad väntar du på? Det är kul när det smäller :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.