Nu har du ju redan allt klart upptill så gör inte mer där än att se till att alla kopplingar är dragna rätt. Din nya lucka kan du flytta lite neråt så det går lättare att komma åt att kolla framöver.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
En förhoppningsvis sista fråga:

Ena röret blev något tillplattat i 90-vinkeln jag bockade. Det andra är mer "runt" i kröken. Gör detta något?

20151005_190521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ska det inte se ut. Du stryper ju vattenflödet. Har du inget bockverktyg?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Så ska det inte se ut. Du stryper ju vattenflödet. Har du inget bockverktyg?
Jo, använde Gelias bockverktyg för 12 mm. Men det är andra gången jag använder det. Det första röret blev som sagt bra men jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel med detta rör. Några tips?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bockapparat-gelia-för-12mm-koppar
 
Redigerat:
frihopper skrev:
Jo, använde Gelias bockverktyg för 12 mm. Men det är andra gången jag använder det. Det första röret blev som sagt bra men jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel med detta rör. Några tips?

[länk]
Inte mer än att kolla Gelias rörskola. Verktyget som sådant är det inget fel på. Det var inte så att röret halkade när du bockade så det kunde rida upp en bit?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Inte mer än att kolla Gelias rörskola. Verktyget som sådant är det inget fel på. Det var inte så att röret halkade när du bockade så det kunde rida upp en bit?
Aha. Jag är nog ganska säker på att det halkade. Tips på att inte få det att halka, fixera på något sätt?

Edit: Nu såg jag filmen du länkade till. Tack!
 
Om du inte spänner fast handtaget med den runda trissan utan håller båda i händer kan det bli så att du trycker hårdare på det handtaget som har den runda trissan och då får du en drageffekt på röret som gör att det blir en felaktig rundning.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
AndersS skrev:
Om du inte spänner fast handtaget med den runda trissan utan håller båda i händer kan det bli så att du trycker hårdare på det handtaget som har den runda trissan och då får du en drageffekt på röret som gör att det blir en felaktig rundning.
Tack! Förmodligen precis det jag gjorde. Gör om, gör rätt! :)
 
Man lär av sina egna misstag ;)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
AndersS skrev:
Man lär av sina egna misstag ;)
Och den riktigt smarte lär sig av andras misstag. ;) (Därav byggahusforum...)
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag bockat ett till rör. Nu blev det inte tillplattat men lite vågigt/kulligt i kröken. Gör det något?

20151006_185123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det gör ingenting, skulle jag säga. Men vanligtvis så blir det inte så. Är det böjt med för skarp radie? Den ser lite liten ut...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det gör ingenting, skulle jag säga. Men vanligtvis så blir det inte så. Är det böjt med för skarp radie? Den ser lite liten ut...
Tack för svaret!
Att själva böjen är för skarp? Vet inte riktigt hur jag skulle gjort annorlunda, spände fast mitt Gelia-verktyg i ett skruvstycke och gjorde som i videon. Hur gör man längre 90-böjar?
 
Gissar lite, har du dragit hela böjen i ett enda långt drag eller har du tagit den steg pga att det gick tungt?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
frihopper skrev:
Tack för svaret!
Att själva böjen är för skarp? Vet inte riktigt hur jag skulle gjort annorlunda, spände fast mitt Gelia-verktyg i ett skruvstycke och gjorde som i videon. Hur gör man längre 90-böjar?
Ja, har du bara rätt verktyg så kan det bara bli en radie... Hur är det med AndersS teori?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.