Provmålat med 5502y och 5502y... Gillar den mörka av dem bäst :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker också att den mörka är bäst.

Apropå fönsterfärg skulle jag bestämt avråda från att ha olika färger. Det skulle se väldigt konstigt ut. Om du målar i grått så gör det inget att uterummet är vitt eftersom det är och ses som en egen del av huset.
 
Redigerat:
Den mörkare tycker jag också ser bättre ut. Den gifter sig fint med teglet. Du kan måla fönstren i sockeln grå, men jag tycker du ska behålla de andra fönstren vita.

Du har många fina detaljer på huset! Snygga smäckra smidesräcken, påkostad snickeri på dörren och den där elegant svävande entretrappen... Det är nästan så att jag blir lite avundsjuk.
 
Hemmakatten.. Hur menar du..? Tycker du man skall ha grå fönster ute både nere och uppe (i exakt samma färg som grund) och sen på sikt även måla "utbyggnaden" i samma grå. Har 3 fönster och en altandörr som är inbyggda de borde nog även då vara vita tror jag.
 
Björn... Ja fönstren nere i alla fall (om inte även uppe) i samma färg.
Kul att du gillar huset :) vi tycker det är fantastiskt också. Försöker renovera försiktigt o inte ta bort fina originaldetaljer :) Inne är mkt fina detaljer också.. Särskilt golv o öppna spisar ;)

Vill man hålla sig till original skall det nog vara vita fönster uppe 😉
 
För att förtydliga.. känns som vi är rätt klara med att förtillfället behålla tegelfasaden. Ta in en firma som gör om fog. Tar upp ventilationshål. Byta grund till 5502y. Måla källarfönstren i 5502y.

Frågan är bara just nu fönstren uppe :confused:

Tycker grå fönster är snyggt till huset men kan bli mörkt plus att jag ändå har vita alu-skutdörrar på hela sydsidan.
 
Jag tycker själv att gråa fönster är snyggt även mot tegelfasad.
Har det själv, men mitt hus är ganska nybyggt.

Grå fönster i ett äldre hus var väl inte det vanliga, så om man vill behålla tidsandan så är nog vitt det man ska hålla sig till, kan jag tänka.
 
Ja det är ju lite kluvet, huset skall ju också kännas fräscht o renoverat ;)
 
Jag tror att huset kommer att upplevas som "lättare" om du behåller fönstren vita i den teglade fasaden. Sen så blir det en snygg kontrast som gör att huset ser bättre ut, och jag skulle säga fräschare. Målar du fönstren grått så är risken att det kommer att kännas föråldrat om några år, lite som att man hoppade på en trend istället för att man höll sig till en tidlös klassiker om du förstår vad jag menar...;-)
 
  • Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
Hemmakatten
oooo_quattro skrev:
Hemmakatten.. Hur menar du..? Tycker du man skall ha grå fönster ute både nere och uppe (i exakt samma färg som grund) och sen på sikt även måla "utbyggnaden" i samma grå. Har 3 fönster och en altandörr som är inbyggda de borde nog även då vara vita tror jag.
Jag missuppfattade fönsterplaceringen. Förstod inte att det bara var källarfönster som målas gråa. Då går det alldeles utmärkt att fönstren på tegelfasaden vita om ni vill det. Jag fick felaktigt uppfattningen att ni funderade på att ha fönstren på tegelfasaden i olika färger.
 
  • Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
Hemmakatten .. Ja fick ju tips att måla dem grå här :) Hur tycker du det skulle bli snyggast med fönsterfärg.. Vitt uppe o grå nere..?
(Sen om du inte läst/sett det så är utbyggnadens alu skjutdörrar vita)
 
Jag har klurat lite på det där med fönsterfärgen till ditt hus. Förmodligen har det suttit teakfönster där från början och jag tycker nog att det är den allra snyggaste färgmatchningen. Men det är dyrt. Vitt tycker jag blir en hård kontrast, men det funkar så klart, även om det inte direkt höjer utseendet på huset. Grått tycker jag är bättre, kanske svart också kunde funka? Här är lite bilder som visar vad jag menar:

grafonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


teakfonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


svartafonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


svartveranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rottegel_gratt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tror vi har originalfönster kvar, gedigna med riktigt kärnvirke. Såvvi bestämde precis att ta in en målarfirma o måla om /renovera dem.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv tycker jag teakfönster inte passar rött tegelhus .. Smälter ihop liksom ;) men det är ju också en smaksak :)
Mörkgrått, vitt kanske svart är ju fint ;)
 
På den typen av småhus som TS har så var det vanligt med vita fönster. Antagligen var de vita i orginal.
 
Ja vill ni ha vitt så är det ju inget snack om saken. Vill bara förklara mig lite.

Det var det att jag tittade på olika husmodeller från 1960-talet i boken "Så byggdes villan" och ja, där fanns många med vitmålade fönster, men då har de också vita plåtarbeten. Exemplet där som har kopparplåt matchas med teak. Jag vet att många tycker att teak kan se mossigt ut. Jag tycker det är snyggt på rätt ställe, bl a tillsammans med rött tegel och kopparplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.