Mikael_L
Och den kostar absolut inte 3 spänn att formspruta, inte ens en krona. Jag kan tänka mig att det ligger mellan 20 öre och 1 krona beroende på om den sprutas i ett europeiskt land eller asiatiskt land.

Men formen kostade minst mellan 30 och 100 tusen att ta fram (beroende på land) och utvecklingsjobbet på ritbordet m.m var nog också lätt 100 tusen.

Så man vill inte köpa det första regelfästet om man bara ska betala de direkta kostnaderna. ;)
 
Mikael_L skrev:
Det är ju ett bra pris, produkten lönar sig att använda.
Säg att det tar elektrikern 10 minuter extra att leta rätt på en överbliven regelstump och såga av en lämplig bit från denna.
Och kostar 384:- + moms dvs 480:- i timmen.
Då kostar det arbetet 80:- och det där fästet är alltså lönsamt. :)
Visst, våra perversa skatter på arbete har lett till detta.
Men i många andra branscher råder konkurrens så priserna driver aldrig iväg åt detta håll ändå, se som sagt t.ex på bilindustrin.
Dessutom sker en ständig produktutveckling. De här prylarna som ELJO mfl säljer har ju funnits i över 10 år vad jag förstår, vilket tyder på obefintilig konkurrens i landet. Verktyg för plast kostar förstås en slant, men om ett verktyg kostar 300000 tom, så är det ju återbetalt när man sålt 30000 st och lagt på en 10a för det. Hur många dosor har Eljo krängt av VP2?
Ja själva plastsprutandet kostar kanske under en krona tom i Sverige, men jag la på 3-400% i hantering och vinst...
De känner sig väl skyddade av våra nationella regler, i utlandet är det ju oftast andra dosor.
 
Tanken är ju dessutom att de "får" kosta lite extra i montering för att man inte ska åka på backjobb och förlora flera timmar och det "dubbla" när man istället hade kunnat göra annat.

Har snackat med säljare och de har sålt tiotusentals dosor av tex VP2 men när väl ett företag testar ett billigare alternativ så sticker oftast felkällan iväg och då får man istället lägga ner tid och nytt material på att göra om jobbet så oftast straffar sig billigt material.

Sen att företagen gör en stor vinst på dosorna är ju sant. Tex jag har köpt vp2 dosor för 21kr ink moms. Dra bort momsen och sen finns det säkert x antal % mer eller någon feedback etc som kan sänka priset några kronor till. Då jobbar jag inte på någon stor firma. Så Elajo, Imtech, Skanska, Bravida har säkert bättre % satser utöver de "synliga procenten". Då kanske vi ligger runt en 10kr dosan av inköp för ett stort företag. Men då har säkert grossisten lagt på så att de tjänar en 5a utan bekymmer. Så oftast behöver det inte vara företaget som tillverkar dosan som gör en vinst. 5kr i varje mellanhand kan bli ganska stora kostnader.

Sen bryr jag mig knappast om en vara kostar 5kr eller 50kr som jag monterar. Det ska bara funka och jag är nöjd när det går att använda och resultatet blir bra. Ska nämna att jag jobbar oftast på storbyggen så om folk gråter över att jag är "dum" som skiter i vad de kostar. Ja de personerna kan stå och kolla hur mycket riktigt material som slängs i containrarna bara för att det "står i vägen" eller har råkat få sig en liten fraktskada etc.
 
Jo, såna påslag är det inte i alla branscher...detta med grossister, varför finns de idag när alla kan köpa allt på internet?
Det är klart man struntar i priset när någon annan betalar...
 
Vad tyst det blev här då!
Den där säljaren gjorde det han kunde för att motivera sin egen produkt, dvs "priset är kanske högt men det är värt det ..."
 
Redigerat:
Dom som har haft någon åsikt har väl framfört den och sedan ger det inget mer att älta "samma argument" ett varv till. Det blir varken mer rätt eller fel bara för att man upprepa sig.
 
  • Gilla
tuktuk och 1 till
  • Laddar…
Ok , men vad tror ni om min ide med vinklade, korta skruvkanaler, i en stadig dosa med tillräckligt stor fot och en liten kant för underlättande av att hålla dosan flush med regeln under skruvande?
 
Jag har sagt det tidigare och säger det för sista gången, för att vara intressant ska dosan fungera för ALLA tillfällen och ha alla dom tillbehör man kan tänkas behöva.
Det ha under årens lopp dykt upp många många med en förbättrad version av sin produkt som bara "kräver ett verktyg till", dom är dömda att misslyckas för det minsta man vill ha är en modell eller verktyg till, man har mer än nog av grejer i alla fall som man ska släpa med sig. Och "bara en till" kan ju gälla för hur många saker som helst och i slutändan innebära flerdubbla "grejer" att släpa med sig..
 
Öhh, mitt förslag gör ju att du kan kasta vinkelchucken... och de taniga regelskruvarna.
 
Jag ha ALDRIG haft behov av eller använt någon vinkelchuck och ALDRIG haft nått problem med trånga utrymmen. Det kanske finns "metoder" som jag och många med mig har som tex du inte känner till ;)
Nu var det sista inlägget, så lycka till.
 
karlmb skrev:
Öhh, mitt förslag gör ju att du kan kasta vinkelchucken... och de taniga regelskruvarna.
Skissa på några bilder i sketchup etc eller ta och formge en dosa. Det finns ju en stark anledning till varför många av oss har valt att arbeta med de produkter som funkar? För att sitta och säga att din ide är den bästa utan att komma med något att visa är som att jag ska knalla in på volvo och säga att nu ska vi göra bilar som drar 0.1dl milen oavsett. Känns som att även om idén finns så går det inte genomföra det.

Vi ha ett ganska stort hat i branschen att man ska behöva använda mer verktyg än vad det är tänkt. Liksom jag kan klara mig i månader med en hammare, kniv och skruvdragare. Jag hatar produkter som kräver ett extra verktyg när det finns motsvarande produkter som inte gör det.
 
elmont skrev:
Jag ha ALDRIG haft behov av eller använt någon vinkelchuck och ALDRIG haft nått problem med trånga utrymmen. Det kanske finns "metoder" som jag och många med mig har som tex du inte känner till ;)
Nu var det sista inlägget, så lycka till.
Det är klart att om man använder regelfästena istället så slipper man vinkelchucken, men det är ju en extra detalj att släpa med sig. Eller är den någon hemlig metod som du inte vill berätta som du använder när du har mindre cc på reglarna?;)
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Skissa på några bilder i sketchup etc eller ta och formge en dosa. Det finns ju en stark anledning till varför många av oss har valt att arbeta med de produkter som funkar? För att sitta och säga att din ide är den bästa utan att komma med något att visa är som att jag ska knalla in på volvo och säga att nu ska vi göra bilar som drar 0.1dl milen oavsett. Känns som att även om idén finns så går det inte genomföra det.

Vi ha ett ganska stort hat i branschen att man ska behöva använda mer verktyg än vad det är tänkt. Liksom jag kan klara mig i månader med en hammare, kniv och skruvdragare. Jag hatar produkter som kräver ett extra verktyg när det finns motsvarande produkter som inte gör det.
OK, klart jag måste CADa upp något. Ska se om jag får tid.
Låter ju bra att ni inte vill behöva använda extraverktyg, då är ju min lösning perfekt! Så länge det handlar om träreglar: En typ av std skruv, typ vanlig träskruv, vad man har tillgängligt med säg längden 50 mm, en typ av apparatdosa (påbyggbar med allt som VP2 erbjuder som ni gillar), that's it!
Någon av drakarna snor väl iden snart...kanske innan jag hinner CADa upp den, men det vore kul att se den förverkligad i en billig dosa på Jula eller så...;-)
 
karlmb skrev:
OK, klart jag måste CADa upp något. Ska se om jag får tid.
Låter ju bra att ni inte vill behöva använda extraverktyg, då är ju min lösning perfekt! Så länge det handlar om träreglar: En typ av std skruv, typ vanlig träskruv, vad man har tillgängligt med säg längden 50 mm, en typ av apparatdosa (påbyggbar med allt som VP2 erbjuder som ni gillar), that's it!
Någon av drakarna snor väl iden snart...kanske innan jag hinner CADa upp den, men det vore kul att se den förverkligad i en billig dosa på Jula eller så...;-)
Somsagt Skissa fram en produkt och evt ta fram någon prototyp, sen kan man knalla in till företagen och sälja sin ide etc. Men tänk på att bara verktygen för att gjuta de kan kosta många hundra tusen kronor.

Det är lite så. Många av oss går på Elmässan och där stöter man oftast på "samma" produkter år in och år ut. Oftast med samma säljsnack och att deras produkt är bättre än den andra som ligger 20m bort i ett annat bås. Sen att en likvärdig produkt har funnits på marknaden i 10 år sen innan verkar inte många har greppat.

Nu är det ju iofs så att en bra produkt kan ju alltid bli bättre och man kan framföra sina klagomål eller vad man tycker är bra med produkten i fråga. Men just med att både Elkos röda och Eljos Vp2 i stort sett är exakt samma dosa och passar med varandra och varandras tillbehör så.

Jag som går på storbyggen vill inte ha olika produkter att ha att göra med. jag vill inte stå och bygga ihop flera hundratals/tusentals enheter när det finns kompletta att köpa från grossisten.

Jag har en mall på en bräda med uppskrivna mått från "golv" var respektive uttag ska sitta. Tex eluttag vid golv sitter på 30cm (plus 2cm) Strömbrytare sitter på 1m från golv (plus 2cm) och så fortsätter det med olika höjder och konfigurationer.

Ett uttag sätter jag en dosa som har en färdig spik igenom sig. Ett putslock och alla stuttsar förslutna.
Jag tar fram kniven. sprätter bort en stutts och trycker dit mitt vp 20 rör. Klämmer på ett par valv klammer på lämpligt avstånd på röret och avslutar med en hatt /propp i andra änden på röret som man har klippt av i lämplig längd.

Detta tar nog inte ens en minut att sätta ihop.

Tex kommer man till en strömbrytare så tittar jag på ritningen. Hur många dosor ska jag ha. 3st dosor.
Översta dosan styr Vippa A tändning dvs taklampa. Dosan i mitten styr tändning för fönsteruttag på Vippa B och Vippa C.
Den undra dosan blir för ett städuttag.

Jag plockar en dosa med spik och putslock. Sprätter bort ena stutsen och tar en ny dosa. sprätter bort bägge stutsarna och tar den tredje dosan. sprätter bort ena stutsen och sen använder jag "mellanläggen" som normalt medföljer varje apparatdosa och jackar ihop dosorna så att jag kan få de i kombination.

Nu har jag tre st dosor som sitter ihop. Jag kan välja att trycka dit ett eller två 20 rör mot den översta dosan. Men jag kan även välja att sätta dit en sidostuts på mittendosan. Varför? Detta är utformat så att jag kan göra mitt arbeta "bekvämt" eller smart.

Väljer jag tex att sätta flera rör istället för ett så kan jag välja enklare sen när det ska dras slang på valvet. Jag får en lättare överblick och slipper oftast att blanda ihop fler takdosor än vad jag behöver. Jag får oftast rätt färg hela vägen genom alla dosor och jag kan styra med mitt val hur jag har byggt ihop mina "kvastar" dosor tidigare. Har jag byggt ihop det så att respektive dosa får ett eget rör så slipper jag onödiga moment och kan klara mig undan med mindre antal olika modeller på slang på valvet etc.
Detta gör även att jag på ett mycket smidigt sätt kan hålla reda på hur evt tändningar till olika taklampor mm går och ska kopplas sen efter ett par månader när det väl är dags. Då behöver jag inte skriva upp något eller komma ihåg. Jag ser det direkt när jag väl tittar i dosorna vad de olika rörutloppen går till.
En annan elektriker som inte är insatt i bygget kan förstå samma tänk utan större förklaring. Detta kan lätt blir rörigt om man har flera lamputtag som ska tändas från olika ställen.

När man har spikat fast sina dosor på vägg formen och de har gjutit väggen och plockar bort väggformarna. så följer oftast både skruv och putslock med väggformen. Ibland stannar de kvar eller så sätter man dit de igen eller nya för att tex målaren inte ska putsa igen skruvhål mm (gäller främst takdosor)

När det ska göras inneväggar så kan jag använda samma dosor men utan putslock och spik. Istället använder jag evt regelfäste eller skivfäste. märker ut höjden var apparaten ska sitta och sen drar jag dit ett par "löss" i regelfästet eller drar bort tejpen på skivfästet eller om man har de snik skivfästen som man måste smältlimma på plats. Detta tar inte många minuter alls. Fördelen med regelfästet är att man får dosan rak inte främst vid kombination.
Samma sak gäller även för skivfästet som går att använda i kombination. Sätter man det på ena håller så kommer dosan tillräckligt långt ut för evt foder på dörrar och sätter man flera dosor strax jämte varandra tex för eluttag och tv uttag så vill man ha samma mått överrallt. Då kan man sätta skivfästerna kloss an och man får ca 12cm cc mellan uttagen

Med alla möjliga kombinationer hur jag vill bygga ihop det och att jag har en lösning på varje problem som ingen annan "ser" och hur jag kan underlätta för mitt arbeta utan att behöva stå med vattenpass eller tumstocken i onödan så kan dessa tillbehör fixa det åt mig istället. Jag Skulle jag behövs någon extra dosa men att den är i grundutförande eller i specialutförande med tex spik och putslock så kan jag på några få enkla moment förvanda dosan till det utförande som jag behöver. (chefen kanske blir sur med att man tar en dyrare dosa i onödan och gör till en "billig", men ska jag istället knalla x antal m till lagret/containern så blir min gångtid dyrare än vad dosan som jag slaktade eller byggde ihop)

Så bara för att uppfinna en universal dosa som klarar allt och till ett billigt pris ja då får den vara billig.
Jag köper Vp2 dosor för 21kr (grundutförande) med moms företaget köper de säkert bra mycket billigare och större företag någon kr billigare ändå. Vi är nere på samma nivå om inte lägre än vad den billigaste skiten på lågprisvaruhusen kostar.

Ibland vill man ha dosor med
Enkelgips
dubbelgips
trppelgips
Enkel stutts
dubbel stutts
Regelfäste för träregel
regelfäste för plåtregel
putslock
putslock med spik


utöver detta så kan man sätta igen oönskade stuttsar med blindlock. Komplettera med sidostutts och mycket mycket annat.
Använda rörmuff i bakkant på dosan.

Somsagt mina möjligheter för att få det jag vill är i princip upphyllda på alla punkter.

Jag kan skruva dosan från sidan, upp/neri från, fram eller bakkant på dosan, Använda regelfäste eller skivfäste från sidan eller upp/ner på dosan.
Fördelen med VP2 dosan är att stuttsarna är ledbara och att man kan ligga närmare en regel som evt annars hade gjort att rörböjen hade blivit för tajt.
jag kan byta ut en enkelgipsring mot en dubbelgipsring om det inte skulle räcka till för att de har ångrat sig med hur många lager gips de ska ha eller om de ska ha tapet eller panel etc.

Fördelen med Elkos röda är att oftast så justerar ringen ut sig själv när man installerar apparaten i dosan vilket man slipper ett moment med att dra ut dosringen jämnsmed väggen.

Så Jag upplyser dig bara om att gå igenom ett par byggen så kommer du se vad folk använder för produkter och hur. Hur de använd och hur väl igenomtänka de verkligen är.
För ska jag vara ärlig så tror jag att du har väldigt liten chans att ens få ut en vettig produkt där på marknaden.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Tack för genomgången, fullmoon! Ska ha allt i åtanke!
Dock kan man ju även tänka sig att jag ordnar en billig och enkel dosa med den extrafunktion jag vill ha. ;-)
Så får proffsen fortsätta med sina konsoler...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.