Vill man köra nybil utan plånboksångest så finns det ju också Dacia Lodgy. Lågt betyg i Euro NCAP men det beror delvis på att man testat med utan antisladdsystem, som är standard på den version som säljs i Sverige. Kostar ungefär 130000:- för en bra utrustad bil. Jag är inte säker på att begagnad Sharan elller liknande för samma pris är säkrare.
 
Ford Galaxy, 7 sitsig. Vi har en disel som fungerar utmärkt.
 
j.f.s
För oss blev det en S-Max och vi kommer från en Passat 2013. Har nyss köpt den men ca 100mil har det blivit och så här långt (kort?) är vi väldigt nöjda. Förvånasvärt lite busskänsla i den.
 
Vi gick från S-Max till Galaxyn och jag gillar båda. Rätt mycket mer packutrymme i Galaxyn mot S-Maxen när alla 7 säten är uppfällda. Å andra sidan har vi tak box så det funkar oftast oavsett.
 
Chevrolet Tahoe passar din önskemål. Kostar mig 36kr/milen. Min Saab 9-3 kostar 33kr/milen.
Krocksäker, bekväm och går att lasta enormt mycket grejor och människor. Motsvarar Range Rover eller Toyota Land Cruiser för 1/3 av kostnaden...
 
Redigerat:
pettervikman skrev:
Vi gick från S-Max till Galaxyn och jag gillar båda. Rätt mycket mer packutrymme i Galaxyn mot S-Maxen när alla 7 säten är uppfällda. Å andra sidan har vi tak box så det funkar oftast oavsett.
Vill snarast varna för Galaxy, Hyrt en sådan och den är så understyrd att jag ifrågasätter om ratten och hjulen är sammankopplade överhuvudtaget. Stora utrymmen men kändes otroligt otrevlig och trafikOsäker. Sämsta morderna bil jag någonsin kört.
 
Redigerat:
Vi hade tidigare S-Max, vilket fungerade fint egentligen med våra tre barn, men bytte nyligen till VW Sharan. Den är klart rymligare, speciellt sitter man betydligt bekvämare på de allra bakersta stolarna.

Nu har vi en bakåtvänd och två framåtvända utan stol eller kudde, men jag kan inte se att tre bakåtvända skulle vara några problem. I somras körde vi med en extra tonåring samt en golden retriever i stålbur också, samt en veckas packning. Vi fick plats, men det var på håret! :)

Så jag skulle nog rekommendera en Sharan från 2011 och framåt om ni vill ha bra utrymme, men kanske ta en titt på S-Max om ni tror att den kan räcka. Räcker den så upplevde jag den som en trevlig bil!
 
Vi har en "kompis-familj" med inte mindre än 4 barn... :)
- De valde en Mercedes GL för att få en bra och komfortabel bil, inte behöva välja en buss med tillhörande tveksamma trafikegenskaper, och ändå få riktiga och bekväma säten till alla i familjen, de säger att även de bakersta sätena är rikga och sköna. Rekommenderas även om den är ganska dyr.
 
Martin E skrev:
Vi har en "kompis-familj" med inte mindre än 4 barn... :)
- De valde en Mercedes GL för att få en bra och komfortabel bil, inte behöva välja en buss med tillhörande tveksamma trafikegenskaper, och ändå få riktiga och bekväma säten till alla i familjen, de säger att även de bakersta sätena är rikga och sköna. Rekommenderas även om den är ganska dyr.
Vi har också en kompisfamilj som har köpt en Mercedes GL. Den är stor och lyxig men känns inte större än vår Sharan invändigt och drar 50% mer.
 
Har åxå en cheva suburban, bästa familjebilen, behöver inte fälla ihop vagnen när man ställer in den, + att när man fäller sätena kan man åka å slänga in gips å Osb skivor i "skuffen" :) och man är kung på dagis å skolan när man rullar in på 33" hjul å V8an mullrar, dock har den sina nackdelar, törstig å lite stökigare att fickparkera, men man kan inte få allt som dom säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.