korsdå skrev:
...
Slut på bessershmittandet:)
Kul att läsa en annan äkta Eberspächer :)
 
Hehe!

Rättstavning av Ebern imponerar. Ebersprächer är också rätt vanligt. Eller Eberspecher eller Ebersprecher.

Hur som helst en bra värmare.
 
Jag jobbar med LED belysning och för att ersätta en 125W kvicksilverlampa behövs en LED som lyser med mellan 3-400 lumen. Ca 30-40 W räcker för detta. Sedan beror det på vilken lumen/ W lampan har.
Ofla uppfattas, för ögat, en 25W LED (4-5000 kelvin) tillräckligt för att ersätta 125W lampan. Ljusflödet är dock något lägre.
Drosseln för kvicksilverlampan behöver inte kopplas bort men strömförbrukningen blir något lägre om det görs.

*** redigerad av moderator ***
 
Redigerat av moderator:
Och min erfarenhet eftetr några "projekt" är att man måste upp emot 40-45 watt för att få samma "nivå" och då är man bara snäppet under metallhalogen eller högtrycksnatrium (ca 55 Watt). skillnaden i energiförbrukning är 10-15 Watt så rent ekonomiskt ska man kanske räkna både en och två ggr med ALLA parametrar medtagna för att veta vad som i länden är mest lönsamt.
 
Redigerat:
LED konsult skrev:
Jag jobbar med LED belysning och för att ersätta en 125W kvicksilverlampa behövs en LED som lyser med mellan 3-4000 lumen. Ca 30-40 W räcker för detta. Sedan beror det på vilken lumen/ W lampan har.
Ofla uppfattas, för ögat, en 25W LED (4-5000 kelvin) tillräckligt för att ersätta 125W lampan. Ljusflödet är dock något lägre.
Drosseln för kvicksilverlampan behöver inte kopplas bort men strömförbrukningen blir något lägre om man gör det.

Jag skrev fel i första inlägget. 3-4000 lumen skall det vara. Dessutom gäller det att inte stirra sig blind på watttalet. Det är ljusmängden (lumen) och ljustemperaturen (kelvin) som vi tittar på i dag.
 
Jahapp! Då gick den sönder efter knappa året. Den lampan på bilden. Det är en lampa som jag köpt i Göteborg (tror jag) och kan gå och få en ny om jag vill. Men jag vill ha nåt bättre då det annars blir c:a 300 lampbyten på tio år. Klättra ger kondition men risk att ramla ner.

Efterlyser alltså fortfarande en led som funkar!
 
Jag köpte 100 st 50w kvicksilver i veckan. De som sitter uppe idag har lyst sedan 2006-2007...
När dem nya är slut om ytterligare 10 år så kostar förhoppningsvis led (eller en helt ny ljusteknik vi inte känner till idag) armaturer mycket mindre...

Det som finns på lager hos grossisterna får de sälja året ut, men sedan är det slut. Bör därför vara rätt lättprutade mot slutet av året.... Ahlsells har som ex 3000 st 50w på lager.
 
Skulle uppskatta tips om var vi kan köpa 125W kvicksilverlampor som jag tycker ger bra ljus i våra gatuarmaturer på stolpe. E27 sockel och enkelt och driftsäkert men ingen elbesparing.

Helst vill jag förstås hitta en 25-30W LED med 230V och E27 sockel.

Som funkar!

Givetvis säger alla att lampan de säljer fungerar och ger ett antal år garanti men jag vill som sagt inte flänga för mycket på stegar och vara testbänk för optimistiska led-leverantörer. Men så länge det inte gått ett tiotal år med nya produkten så är det bara livslängdkalkyler med mer eller mindre proffsighet som gäller.

Hur är det med de stora på området? Ska googla på Philips, Osram och vad de nu kan heta.
 
tommib
Kolla hornbach för kvicksilverlampor. Hittade det på hyllan där förra veckan (Stockholm förvisso) och blev rätt förvånad att det fortfarande såldes.
 
Googla HPL-4
 
Eller HQL
 
Fick tag i 20 st 125W kvicksilverlampor på Granngården. 60 kr/st. Kom hem med paketleverans. Utan trängsel och skatt.

Obducerade ledlampan som slocknade vilket inte var så konstigt. En halvledarktets hade delat sig och hoppat ur sina hål och en kondensator exploderad. Lysdioderna funkar troligen. Modellen är nog att sära på dioder och drivelektronik och göra drivelektroniken lätt utbytbar. Kanske nere i stolpen i lämplig arbetshöjd. Finns ett ovalt hål där om jag minns rätt. Säkring kanske.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag betalar ca 40:- + moms hos Elektroskandia och Ahlsell vid köp av enstaka lampa. Vid större parter kan man säkert komma ner några kr. Så vill någon lagra upp lite kanske det är ide att prata med någon elinstallatör.
 
Jaha, då var det mörkt i några lyktor!

De 125W kvicksilverlampor vi skaffat för att vänta in vettiga LED att skruva i E27-hållaren kanske har belastat drosslarna för hårt? Där satt mest 80W kvicksilverlampor. Endast ett par 125W och det hade gått bra.

Får kolla i morgon om drosslarna har gett upp.

Nu önskar jag mig en E27 LED med samma ljusstyrka som åtminstone en 80W kvicksilverlampa. De ombyggnadssatser VG 10 LED till våra lyktor kostar som ett antal skjortor. Tyckte jag såg nån uppgift på 7000 SEK per styck. Kan det verkligen stämma? Inte helt självklart att få prisuppgifter på elmateriel men kanske nån här som har koll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.