21 833 läst · 112 svar
22k läst
112 svar
Vad riskerar jag?
Fantasier.
Här omkring och också i de delarna av Sverige som jag känner till är det vanligt med vägar som slutar på en gårdsplan eller på en åker. Om man skulle köra som du Nerre förespråkar så kan en felkörning innebära att man tvingas backa 10-20 km mot trafikriktningen på allmän väg....... eller så kan man hamna på en omväg på 40-50 kilometer...... och om man är på en främmande ort kan man få sätta hela dagen på att hitta tillbaka.
Den perfekte bilföraren är ännu inte född. Alla kör fel ibland.
Frågan är om vi skall fylla vägarna med nyttotrafik eller med kringirrande människor som i 30 km i timmen på 100-väg letar efter någonstans att vända. Sett i ett större sammanhang blir både koldioxidutsläppen och driftskostnaderna för bilarna och underhållskostnaderna för vägarna och kostnaderna för förlorad tid alldeles för höga för att det skulle vara rimligt.
Man kan inte ställa till sådant elände bara för att några extremt revirhävdande knäppskallar skall vara nöjda.
Om jag stannar för att lasta eller lossa eller släppa av eller på någon så undviker jag givetvis platser med stoppförbud och vägkanter nära korsningar där folk grupperar. Utom när det gäller tunga varor som inte går att bära till en lämpligare plats.
Här omkring och också i de delarna av Sverige som jag känner till är det vanligt med vägar som slutar på en gårdsplan eller på en åker. Om man skulle köra som du Nerre förespråkar så kan en felkörning innebära att man tvingas backa 10-20 km mot trafikriktningen på allmän väg....... eller så kan man hamna på en omväg på 40-50 kilometer...... och om man är på en främmande ort kan man få sätta hela dagen på att hitta tillbaka.
Den perfekte bilföraren är ännu inte född. Alla kör fel ibland.
Frågan är om vi skall fylla vägarna med nyttotrafik eller med kringirrande människor som i 30 km i timmen på 100-väg letar efter någonstans att vända. Sett i ett större sammanhang blir både koldioxidutsläppen och driftskostnaderna för bilarna och underhållskostnaderna för vägarna och kostnaderna för förlorad tid alldeles för höga för att det skulle vara rimligt.
Man kan inte ställa till sådant elände bara för att några extremt revirhävdande knäppskallar skall vara nöjda.
Om jag stannar för att lasta eller lossa eller släppa av eller på någon så undviker jag givetvis platser med stoppförbud och vägkanter nära korsningar där folk grupperar. Utom när det gäller tunga varor som inte går att bära till en lämpligare plats.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 851 inlägg
Njae, det vet jag inte om jag håller med om. I stort sett i samtliga fall så hävdar heimlaga nöd, och grundprincipen är som sagt att "nöd går före rätt". Sedan så vet jag inte om en domstol skulle hållit med om att nöden var av sådan art och karaktär att den gått före rätten i samtliga fall, vissa låter på gränsen, men de går iaf att argumentera, så "solklara" det tycker jag inte att något av dem är.Nerre skrev:
Vad gäller vända, så vänder inte jag på "första bästa" uppfart när jag kört fel, men jag kör inte heller flera kilometer för att hitta en lämplig plats eftersom det i samtliga fall jag tvingats vända på en uppfart inte gått att köra så värst mycket längre. Vägen/gatan har nämligen tagit slut (och vändplan varit liten och fullparkerad med bilar, kontainrar el. dyl.)...
Att köra med släckta ljus, utan vindrutetorkare i hällregn i en okänd stad för att alternativet är "jobbigt" är väldigt långt ifrån ett gränsfall. Hade han varit på väg till sjukhus för en akut skada hade det kunnat vara ett gränsfall.
Att bryta sig in i ladan beror helt på omständigheterna, d.v.s. vad konsekvensen kunnat bli om han väntat på hjälp.
Resten av exemplen är straffria enligt beskrivningen.
Att bryta sig in i ladan beror helt på omständigheterna, d.v.s. vad konsekvensen kunnat bli om han väntat på hjälp.
Resten av exemplen är straffria enligt beskrivningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 851 inlägg
Ja, fast nu var väl motivet inte att det var "jobbigt" utan att det är en risk (man får då förmoda "oförsvarlig risk") att stanna vid en (exv.) smal väl i regnigt väder för pga bilproblem för att istället tvingas gå längs densamma, så det kan vara bättre att köra vidare.Plåthuset skrev:
Därmed inte sagt att jag tror att en domstol skulle hålla med om den riskanalysen, jag gör det inte... men det är ju ett argument i debatten baserat på just ett antagande om "nöd". I det här fallet i överförd bemärkelse, dvs att inte göra ont värre. (Jag är dåligt insatt i hur domstolar historiskt har resonerat i de här samanhangen.)
"Därför har jag kört med lamporna släckta och utan vindrutetorkare i hällregn genom en främmande stad. En cell dog i batteriet men tändspolen klarade sig nätt och jämt på den lägre spänningen om allt annat var avknäppt och jag tyckte det var vettigare att köra så jag skulle klara mig till Biltema efter ett nytt batteri än att få tvärstopp någonstans mitt på gatan eller felparkera i ett område med parkeringsförbud och gå 5 km tur retur bärande på ett tungt batteri."lars_stefan_axelsson skrev:
Aversionen mot att bära tunga batterier i hällregn tolkade i alla fall jag som att det var jobbighetsfaktorn som var det avgörande, inte hans egen säkerhet...
...men även om det skulle ha varit hans egen säkerhet som var i fokus var det knappast proportionerligt att utsätta andra trafikanter och fotgängare för livsfara genom att köra runt i en stad med ytterst begränsad sikt i en förhoppning om att inte själv bli påkörd av bilar som hade bättre förutsättningar än han själv att upptäcka risker.lars_stefan_axelsson skrev:Därmed inte sagt att jag tror att en domstol skulle hålla med om den riskanalysen, jag gör det inte... men det är ju ett argument i debatten baserat på just ett antagande om "nöd". I det här fallet i överförd bemärkelse, dvs att inte göra ont värre. (Jag är dåligt insatt i hur domstolar historiskt har resonerat i de här samanhangen.)
Jag tolkar faktiskt inte detta som en invändning om nöd. Det är inte en nödsituation att riskera att bli blöt och trött. Det han skulle ha gjort, om han varit intresserad av att undgå ansvar, var att leta upp första bästa lämpliga ställe att stanna (även om det skulle funnits risk för felparkeringsavgift och tagit taxi/buss eller ringt efter en kompis. Om inget av de alternativen stod till buds skulle han ha väntat till morgonen efter och löst problemet då.
Som sagt, inte ens gränsfall för att vara en nödsituation.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 851 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 851 inlägg
Tja, om vi ser på elforumet och hemmapulardebatten så vet jag väl inte om vi är så värst hycklande där. Där är vi väl tvärtom ganska tydliga på att det som är OK för oss är det även för andra, eller?Nerre skrev:
Liknande trådar
-
Flera elnätsjättar riskerar vite
Artikelkommentarer -
Svea Solar riskerar förbud mot att installera solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Riskerar den underdimensionerade stenkistan att hela bygget går i stöpet?
Grund & Markarbeten -
Riskerar man fukt i taket med denna lösning?
Ventilation -
Sliten sjökabel riskerar göra ö strömlös
Artikelkommentarer