Yrrol skrev:
[bild]
Perfekt med bild för en nybörjare som mig ;) Tack!

Jag drog lite långsamt i den först och då hände det lite på mätaren, öppnade den mer och helt plötsligt var den uppe strax under den röda visare. Det fylldes väldigt snabbt med andra ord! Men jag han stoppa i tid.

Är det bara till att lufta elementen igen nu då och sen se hur värmen tar sig?
 
Ja, nu är det bara lufta elementen. Eventuellt får du fylla ytterligare lite vatten efter det. Sen bör det förhoppningsvis fungera som det ska.
 
Tack, när jag kom ner i pannrummet så stod det en del vatten på golvet, antar att det blivit lite övertryck. Behöver jag göra något så länge som det inte blir översvämning? Det är inte direkt som att jag kan torka upp det då golvet är full med kol.
 
snowjim skrev:
Tack, när jag kom ner i pannrummet så stod det en del vatten på golvet, antar att det blivit lite övertryck. Behöver jag göra något så länge som det inte blir översvämning? Det är inte direkt som att jag kan torka upp det då golvet är full med kol.
Har du fortfarande tryck kvar, bör du kunna se varifrån det läcker. Om inte, fyll på lite mer vatten och lokalisera läckan. Där har du anledningen till att det var tomt från början. Det handlar inte om övertryck.
 
Var nere en sväng till och trycket var åter igen 0!? Jag valde att fylle på det upp till 1 bar där den röda pilen är satt, efter några minuter börjar den vandra upp till 2 bar där den börjar släppa ut vatten. Går upp och luftar någon av de element som tidigare bubblat och nu är det fullt ös direkt när jag öppnar ventilen så där verkar inte finnas någon luft längre?
 
Var en sväng till och mätaren har nu gått ner till den röda pilen igen. Misstänker att den kommer fortsätta vandra ner till 0. Det är en hel del vatten på golvet men inte så mycket att det runnet till brunnen. Har inte häller uppmärksammat något läckage någonstans... än, det är ändå ett ganska stort hus och svårt att komma åt vissa element. Jag kan se att det ligger en slang vid brunnen där det också är lite vatten, det är den som går längs väggen här och ner till brunnen :

TtqJQQe.jpg
 
Drog på kranen lite igår utan att mätaren rörde sig, gick ner några timmar senare och då stod den på 1.5 bar och temperaturen på pannan hade också ökat!?

När jag kommer ner nu så står den på 0.5 bar så jag fyller på lite igen utan att mätare rör sig så får vi se vad som händer, kan det vara så att jag behöver fylla på systemet stegvis?

Vattnet på golvet är iallafall torkat.
 
Y
Jag hade stängd av pannans värme och el. (egentligen ska cirkluationspumpen vara avstängd just när man luftar element)
Fyllt på lite i röda kärlet.
Pillat bort svarta plastkåpan under röda kärlet.
Där borde bilventilen finnas, och jag hade tryckt på piggen.
Ifall det sprutar mycket vatten, då är gummiblåsan trasig.

Är den trasig så har du hela tiden fyllt kärlet med 100% vatten.
Och när pannan piskar på värme så expanderar vattnet. Trycker ökar då snabbt på mätaren.
Ifall det är luft i gummiblåsan så tacklar den sånna förändringar som en fjäder, det blir mjukare förändringar.


Att det snabbt rasar neråt är lättare att förstå för då är det ju att vattnet läcker ut någonstans, men drastiska ökningar är ju lite mer udda. Det är galet att trycket ska gå från 1 till 2 nånting så skyddsventilen släpper ut vattnet på golvet, bara på några minuter. Spontant hade jag ju undrat om vattenkranen verkligen var riktigt avstängd så den inte smygpåfyller systemet undertiden man var borta. Men eftersom det har hänt dig flera gånger nu så hade jag börjat klura på det om gummiblåsan.

Lämna aldrig kranen på medans du går iväg, ska inte ta sån tid att fyllapå.
Jag skulle fylla på ett hus engång, och det tog sån tid att uppnå dom sista strecken på mätaren. Stängde av och lyssnade, då rann det ner vatten från ovanvåningen ner till källaren, ett rör+radiator hade frusit sönder i deras farstu... Pinsamt att jag inte stannade tidigare...
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, jag ta i se om jag hittar någon sådan ventil. Är det någon risk att det kommer kokande vatten där eller det är lungt? Man förknippar ju röd färg med något som kan vara farligt ;)

Den gick ner till 0 idag igen och jag drog på kranen i max 2 sekunder, inget hände. Gick iväg några timmar och kom tillbaka och då stod den på 1 bar igen. Det krävs verkligen inte mycket vatten för att trycket ska öka.

Har noterat att pannans värme går upp från 50 till runt 65-70 när det finns tryck(1-1,5 bar) i expansionskärlet, vet inte om det är normalt? Förra ägaren sa att han alltid försökte hålla värmen i pannan på 50(en ratta man rattar på) men hade ingen egentlig anledning. Vad jag förstår så ska vattnet upp till 60 grader för att vissa bakterier ska försvinna?

Hehe, låter mindre kul jag har dock inte lyckas hitta att det läcker någonstans, vi har varit runt o tittat runt elementen, alla utom 1 i förådet dit vi inte kommer just nu.
 
Okay, nu har jag provat följande :

1. Öppna kranen och låt det rinna i några sekunder så att mätaren på expansionskärlet går upp till 1 bar
2. Vrid på topphatten och se att vatten kommer ut

Vattnet som kommer ut verkar dock vara varmare än det som går i elementledningarna, det liknar mer det vatten som går i varmvatten ledningarna vilket är nästan brännande varmt.

Sen har jag även provat följande :

1. Ta av svarta hatten på undersidan
2. Skruva av ventil skruven
3. Öppna ventilen med skruvmejsel

Det händer inte jätte mycket, det piper/pyser till lite lite bara. En kompis som har haft liknande tyckte att den betedde sig märkligt men han var ändå inte säker på hur det ska fungera.

Kanske måste jag ringa efter en rörmokare helt enkelt?
 
Y
Kan ju även vara att du behöver fylla på med luft i röda kärlet. Där vet jag faktiskt inte rätt sätt att fuska, för ingen är sugen på att tömma systemet helt på vatten först som manualen troligen säger.

När mätaren står lågt igen så kan du ju testa att fylla på med luft upp till 0.5 eller 1.. sen vatten.. vet inte riktigt.. det är ju inte värre än att du släpper ut luften igen om det blir konstigt.

Resultatet blir att när du fyller på vatten så rör sig inte mätaren lika fort som innan. Vilket är bra..
 
Okay, då har jag gjort följande :

1. Töm ur systemet genom att vrida på topphatten(den som man ska kontrollera lite då och då). Det kom mycket lite vatten.
2. Öppna till ventilen i botten och tryckte på den och åter igen piper det bara till lite.
3. Pumpar upp 0.5 bar med cykelpump.
4. Provar trycka på ventilen i botten men ingen förändring, däremot när jag vrider på topphatten så pyser det till och den återgår till 0 bar.
5. Pumpar in 0.6 bar luft med pumpen.
6. Drar på vattnet så att den hamnar på ca 1 bar d.v.s strax under den röda pilen.

Nu har pannan satt igång o elda, vi får se om någon timme hur det ser ut då. Men det känns konstigt att luften kommer ut i toppen och inte botten, kanske är gummibäljen i kärlet kass.

Tittade på att köpa och de verkar kosta mellan 500-1000 kr och jag har även hittat 2 spakar som bör stänga av systemet till elementen. Däremot finns det ingen spak för att stänga av vattnet från pannan till kärlet så jag är lite osäker på hur det går till men jag misstänker att man kan stänga av pannan och göra bytet och sin igång med den igen.

Jag tänker mig att man först lossar kärlet från väggen, snurrar loss det(behöver man verktyg för detta?) och sen tar på lin på det nya kärlet så att det håller tätt och sen skruvar fast den på samma ställe och då fäster den i väggen. Låter det rätt?
 
Okay, var nere en sväng nu, ser att den sprutat ut lite vatten på golvet. Kärlet står på strax under 1 bar alltså precis under den röda pilen(vad den nu anger!?). Pannan hade dock stängt av sig, provade trycka in överhettningsskyddet och sen kunde jag slå på den igen. Temperaturen i pannan står på 69 grader så när kärlet har högre tryck verkar temperaturen i pannan bli högre och i detta fallet till en sådan grad att överhättningsskyddet går in. Pannan är förövrigt ställd på 50 grader men osäker på vad detta egentligen innebär?

Pannan är iallfall igång igen men jag är rädd för att den stänger ner sig igen, vi får se vad som händer. Känns som ett samtal till Värmebaronen kanske är på sin plats.
 
Var nere ytterligare en sväng, pannan blinkar på power så jag vet inte om den startat om sig själv, pannans temperatur är iallafall 58 grader och det är allmänt kallt i huset nu så värmesystemet verkar halft om halft utslaget. Trycket i kärlet är ca 0,2 bar så nu är även lite luft släppts ut.

Ingen aning vad man ska göra nu.
 
Y
Vet ej, kanske dags för att ringa en vvsare ändå. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.