Tack, där har vi ju den!

Så hur fungerar bytet? Jag antar att det är normalt en del vatten, ska det stängas av på något vis? Eller är det bara till att montera av vredet och låta det rinna ner i något?

Sen undrar jag också hur man får av vredet. Som jag sa så kunde jag ta av skruven på ett av elementen och när jag då drar i hatten så sitter den fortfarande fast, däremot hör jag ett pysande och bubblande ljud när jag drar hårdare i den. Man vi ju få för sig att den innersta delen sitter skruvad på plats men man börjar undra när den pyser och har sig bara genom att man drar i vredet?

Så hitintills har jag inte ens fått av yttersta vredet, de e bara skruven jag lyckats få av på ett element.
 
Räknade ut att med 15 element kommer kostnaden bli runt 4500 kr, är det fortfarande värt det? Kan man tjäna in pengar med termostater? Vad jag förstår så anpassar termostaterna varmvattenflödet i elementet efter rummets temperatur. Om temperaturen redan är rätt så slussas vattnet vidare till nästa element. Vattnet som sedan kommer tillbaka mäts antar jag? och om det är för kallt så ökar pannan på annars värmer den mindre? Är det så det fungerar?
 
Y
För att spekulera i det så behöver vi nog veta föregående årens förbrukningar samt vad för panna du egentligen har, tex om det är något gammalt konverterat från 70talet eller en ny från 2000 talet.

4500 är nästan hela min årskostnad så för mig vore det ingen vinst ;)

Jag tror att din panna inte jobbar så som du tänker.
Och jag tror störst besparing vore 1: inomhustemperatur givare. 2: ställa kruvorna rätt.

Termostatvreden, mer en komfortgrej.
 
Redigerat:
Har tyvärr ingen koll på vad årsförbrukningen är just nu, har dock för mig att driftskostnaden uppskattades till 30 000 kr / år.

Pannan kan du se här : http://imgur.com/a/ainTU/all

Som du ser då är den ställd på 1,5 men min tanke är att höja den till 2.0 då det fortfarande är för dålig värme i källaren där elementen står på max.

Fungerar verkligen inomhusgivare? Det kan ju skilja sig ganska mycket hur mycket värme olika rum behöver, särskilt när man kommer ner i källaren?

Jag köpte en liten nyckel och har gjort ett försök att lufta elementen.

Min erfarenhet är att man öppnar luftningsventilen och sätter ett glas under tills det bubblat färdigt efter någon minut. I detta fallet sitter dock hålet där vattnet rinner ut på insidan så allt jag kan göra är att hålla papper där. Måste man inte låta vattnet rinna ut ett tag genom hålet?

De flesta elementen kom vattnet direkt ifrån men så var det ett fåtal som betedde sig lite konstigt. När jag öppnar luftventilen så pyser och bubblar det men inget vatten kommer hur länge jag än väntar, vrider jag ner vredet till 0 och sen vrider upp det igen så bubblar det lite mer också kommer vattnet. Om jag stänger ventilen och öppnar den igen efter en liten stund så är det samma sak igen, d.v.s den pyser och bubblar. Detta verkar bara gälla de element som består av 2 panelen så jag misstänker att dessa fungerar på annat vis än övriga. 2 element fungerade inte nyckel till, den bara hoppade så jag får väl införskaffa en ännu mindre nyckel till dem.
 
Y
Jag vet faktiskt inte om det är möjligt att koppla in en innegivare, någon annan får gärna svara på det. Van med min nya bergvärmepump samt kikat lite på stora anläggningar.

* kurvan 1,5... frågan är om den andra ratten "natt" är samma sak som förskjutningen. Nu minns jag inte vilken man skulle vrida på, men ena vrider man på när det är + ute... andra vrider man när det är minus ute. Ungefär, lite grovt nämnt. Så gör man ett steg i taget och så tar det ett dygn innan huset rättat sig till det så man inte börjar ändra hejvilt när man inte tycker det blir skillnad.

* Håll ett öga på den så den inte får för sig att gå på el.
* se så utegivaren inte är dumt placerad där solen liggerpå osv.. jag hade min givare i ett solhörn först vilket inte gav stabil drift så att säga.

* Angående kall källare så tänker jag: Ifall alla radiatorer har vatten i sig, alla blir varma. och du vill få källaren varm. Så bör du följa rören vid pannan, hitta var dom skiljs åt, hitta rattar. Strypa ovanvåningen eller öka källaren. Och redan där tvinga värmen dit du vill. För annars blir ju källaren bara varmare dom dagar du har enstaka förvarma rum på ovanvåningen.

* Kanske var skit i nippeln som försvann när du stängde och öppnade pånytt. Tänk på att du kan behöva fyllapå med mer vatten i systemet. Eller rättare sagt, nu såg jag bilden och expansionskärlet är ju nästan tomt.
- följ rören tills du hittar en kran, vrid så den fyller på. stäng av när du når den röda markeringen strax ovanför 1. du kan även kolla så kärlet är helt; fyll upp, och tryck på bildäckventilen på undersidan, ifall det sprutar vatten så är det inte bra tecken.

Inget vatten, ingen värme. Sen minns jag inte riktigt om man bör lufta radiatorerna i viss följd när man har 1rörs men det tror jag inte.
 
Redigerat:
Ska kolla på det där med expansionskärlet direkt, sitter bildäckventilen på undersidan av den röda tunnan? Eller under klockan? Hur vet du att det är en rörs system? Det går ju två rör på väggarna och in till elementen? Menar du att det finns lösningar där det går 2 rör in och 2 rör ut från elementen?
 
Y
Det var någon annan som lät säker på att det var 1rörs därför nämner jag också det. Jag tror dom ser det för att det är färgmarkeringar på rören samt kanske på kopplets design. (klumpen som golvrören skruvas fast i och leds vidare till radiatorn)

1rörs system är oftast två synliga rör, men 1rörs då är det två varma rör, som går vidare mellan radiatorerna och efter sista radiatorn är det ett tjockt dolt rör tillbaka till pannan.
2rörs, då är det ett varmt och ett kallt rör du ser, kalla går direkt tillbaka till pannan. Symboliskt beskrivet.
Jämförbart med parallell (2rör) och seriekopplad (1rör) el.

I rörkopplet, så kan lite varmvatten smita förbi till nästa radiator men till största del så åker värmen först genom ena radiatorn sen vidare till nästa. 2rörs då är varje radiator "för sig själv".
** Det kan hända att jag har fel hurvida det smiter förbi lite direkt i kopplet**

Jag vill tro att det ska sitta en ventil under det röda expansionskärlet.
Fyller du på förmycket så kommer den röda ratten intill kärlet, på röret, att släppa ut vatten på golvet.
Fyll upp till 1. Lufta en radiator. Kolla trycket igen.

Ifall mätaren sjunker mycket trots att du knappt gjort något, eller om trycket ökar drastiskt fort när du fyller på, så kanske du behöver fylla på luft i expansionskärlet.
Sitter en gummiblåsa i den. Som ibland går sönder. Därav kollen ifall det sprutar vatten när man trycker på ventilpiggen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Expansionskärl
 
Redigerat:
Okay, jag har kollat upp lite nu.

Det finns ingen kran på vägen till expansionskärlet, istället går röret direkt ifrån pannan. Det finns en del spakar och rattar som man kan se på fotona men de styr andra saker. Kan det vara så att pannan själv sköter vatten till expansionskärlet? Och visst är det från denna som varmvattnet till dush och liknande kommer ifrån? Det är iallfall inga problem med varmvatten, man kan dusha utan att varmvattnet tar slut.

Jag har försökt följa rören som går till elementen, vissa går ner i plattan, vissa går upp i taket och till övervåningen och vissa går längs väggar i källaren. Så man kan säga att elementen är parallell kopplade i viss mån men sen kan man se ex där man draget rör på senare tid längs väggar så är de seriekopplade. D.v.s ett rör är varmt och ett är svalt, de ena röret kopplas till varje element och sen går det ett rör tillbaka.

Det ser ut som att samtliga elementrör sitter ihop, d.v.s det finns ingen delning där man anger hur mycket som ska gå via källare eller entréplan. Det finns spakar på dessa rör men de sitter på ingång och utgång precis vid pannan och därefter fördelar de sig till alla elementen.
 
Påfylnningsventilen ser ut att sitta bakom shunten.
 
ja73 skrev:
Påfylnningsventilen ser ut att sitta bakom shunten.
Ursäkta men jag har ingen aning om vad det är. Misstänker att det är denna?

6UKKij6.jpg

Vad används den till? Ska det finnas en kran bakom den? Som sagt det finns inget rör som går direkt till expansionskärlet där det också finns en kran.
 
snowjim skrev:
Okay, jag har kollat upp lite nu.

Det finns ingen kran på vägen till expansionskärlet, istället går röret direkt ifrån pannan. Det finns en del spakar och rattar som man kan se på fotona men de styr andra saker. Kan det vara så att pannan själv sköter vatten till expansionskärlet? Och visst är det från denna som varmvattnet till dush och liknande kommer ifrån? Det är iallfall inga problem med varmvatten, man kan dusha utan att varmvattnet tar slut.

Jag har försökt följa rören som går till elementen, vissa går ner i plattan, vissa går upp i taket och till övervåningen och vissa går längs väggar i källaren. Så man kan säga att elementen är parallell kopplade i viss mån men sen kan man se ex där man draget rör på senare tid längs väggar så är de seriekopplade. D.v.s ett rör är varmt och ett är svalt, de ena röret kopplas till varje element och sen går det ett rör tillbaka.

Det ser ut som att samtliga elementrör sitter ihop, d.v.s det finns ingen delning där man anger hur mycket som ska gå via källare eller entréplan. Det finns spakar på dessa rör men de sitter på ingång och utgång precis vid pannan och därefter fördelar de sig till alla elementen.
Problemet är att du inte har något vatten i systemet. Därför lyckas du inte heller lufta elementen, det finns inget nytt vatten att tillgå, förenklat sett. Du får luft i cirkulationspumpen, samt alla rörkrökar, det lilla vatten som finns kan alltså inte cirkulera.
Termostater gör det lättare att få ett behagligt klimat inne. Dock gör de sig inte lika bra på 1-rörssystem, då varje element går på föregående elements returvatten.

Dusch och varmvatten, är ett annat system. Det är vanligt dricksvatten som värms av pannan, och sedan försvinner ut i avloppet. Värmen i huset är ett slutet system, som använder "samma vatten" om och om igen.

Fyll på vatten, i systemet, och lufta därefter alla element. Därefter kan du ta ställning till om du bör byta till termostater på elementen.
 
snowjim skrev:
Ursäkta men jag har ingen aning om vad det är. Misstänker att det är denna?

[bild]

Vad används den till? Ska det finnas en kran bakom den? Som sagt det finns inget rör som går direkt till expansionskärlet där det också finns en kran.
Ja det är shuntmotorn och shunten. Med den reglerar pannan hur varmt vatten som ska gå ut till elementen.

På nån av bilderna såg det ut att sitta en kran på det smalare röret där bakom.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Y
TtqJQQe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
ja73 skrev:
Påfylnningsventilen ser ut att sitta bakom shunten.
Du hade helt rätt! Tack!
 
AG A skrev:
Problemet är att du inte har något vatten i systemet. Därför lyckas du inte heller lufta elementen, det finns inget nytt vatten att tillgå, förenklat sett. Du får luft i cirkulationspumpen, samt alla rörkrökar, det lilla vatten som finns kan alltså inte cirkulera.
Termostater gör det lättare att få ett behagligt klimat inne. Dock gör de sig inte lika bra på 1-rörssystem, då varje element går på föregående elements returvatten.

Dusch och varmvatten, är ett annat system. Det är vanligt dricksvatten som värms av pannan, och sedan försvinner ut i avloppet. Värmen i huset är ett slutet system, som använder "samma vatten" om och om igen.

Fyll på vatten, i systemet, och lufta därefter alla element. Därefter kan du ta ställning till om du bör byta till termostater på elementen.
Tack för informationen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.