Ska du använda PEX bör du ju ha en väggskena och bockfixturer på baksidan, så det är ju inte så bara, om man nu ska göra det riktigt
 
AG A skrev:
Hur du ska lösa själva rördragningen, är en senare fråga. Du kommer hur som helst aldrig kunna täta eller laga rören utan att öppna väggen. Har du mycket att göra, så prioriterar du enbart att öppna upp väggen och täta/dra om rören. Sen är det ingen panik att färdigställa väggen, om du har ont om tid.
Varför skulle rördragningen vara en senare fråga? Det är ju själva rördragningen som kräver rivningen av väggen. Den enda anledningen att riva väggen är ju för att dra nya rör, så hur kan det vara en senare fråga? Det droppar ju inte just nu eftersom, som du ser på bilden, jag stängt av vattnet till den droppande kopplingen.

Jag frågade om själva rördragningen, om det gick att dra PEX-rör, eftersom de är böjbara? Du får jättegärna svara på den frågan. För/nackdelar förutom att det ser för jävligt ut.
 
kulle skrev:
Ja jag menade att riva upp väggen mellan 2 reglar,
ovanför luckan kan du fälla in en kortling så du har något att skruva i.
Pex rör i rör kanske är ett smidigare alt. att dra nytt.
En annan fråga. Varför behöver jag riva väggen hela vägen upp till luckan? Räcker det inte att riva upp en bit av väggen där rören kommer ut, bocka två nya rör, föra in dem i det upprivna hålet, anslut uppe vid luckan, och sen fästa ny OSB+gips?

Ett annat alternativ hade också kunnat vara att riva upp en hål så att man får in rören där, och sen riva upp gipset runt det hålet, inte OSB-skivan, och sen enbart sätta en gipsskiva för och på så sätt kunna fästa den i OSB-skivan. På så sätt behöver man inte riva upp väggen till reglarna och eftersom hålet inte kommer vara så stort kommer det ändå inte påverka stabiliteten i väggen något. Chansen att jag skulle fästa något tungt över hålet är nästintill obefintlig. Vad tror du/ni om det?
 
Redigerat:
frihopper skrev:
Varför skulle rördragningen vara en senare fråga? Det är ju själva rördragningen som kräver rivningen av väggen. Den enda anledningen att riva väggen är ju för att dra nya rör, så hur kan det vara en senare fråga? Det droppar ju inte just nu eftersom, som du ser på bilden, jag stängt av vattnet till den droppande kopplingen.

Jag frågade om själva rördragningen, om det gick att dra PEX-rör, eftersom de är böjbara? Du får jättegärna svara på den frågan. För/nackdelar förutom att det ser för jävligt ut.
Det är en senare fråga, då du ändå aldrig kan laga läckan utan att öppna väggen. När du ser exakt vad/vart det läcker, kan man se hur du enklast, billigast och snyggast tätar det.
 
Tomture61
Man ska aldrig ha en skarv av ngt slag i en vägg ,aldrig.Förutom där allt kopplas ihop i en central med insp.lucka.Centralen ska vara vattentät med ett skvallerrör så det går att se när läckage uppstår.
All rördragning till vatten bör göras med PEX slang och skyddsrör.

Vill du renovera huset igen om 10-20 år pga vattenskador/mögel så kör med skarvar i väggen.
 
frihopper skrev:
En annan fråga. Varför behöver jag riva väggen hela vägen upp till luckan? Räcker det inte att riva upp en bit av väggen där rören kommer ut, bocka två nya rör, föra in dem i det upprivna hålet, anslut uppe vid luckan, och sen fästa ny OSB+gips?

Ett annat alternativ hade också kunnat vara att riva upp en hål så att man får in rören där, och sen riva upp gipset runt det hålet, inte OSB-skivan, och sen enbart sätta en gipsskiva för och på så sätt kunna fästa den i OSB-skivan. På så sätt behöver man inte riva upp väggen till reglarna och eftersom hålet inte kommer vara så stort kommer det ändå inte påverka stabiliteten i väggen något. Chansen att jag skulle fästa något tungt över hålet är nästintill obefintlig. Vad tror du/ni om det?
Att "smådutta" med diverse öppningar/lagningar brukar till slut ha tagit längre tid än att öppna upp ordentligt och arbeta med större ytor. Resultat med spackling, etc, blir i regel oftast bättre också.
Du kan då även fixera t.ex. rör, mm, på ett bättre sätt och göra bättre genomföringar.
Tyvärr tog det en tid innan man lärde sig det när man renoverade, egen erfarenhet ;)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
AndersS skrev:
Att "smådutta" med diverse öppningar/lagningar brukar till slut ha tagit längre tid än att öppna upp ordentligt och arbeta med större ytor. Resultat med spackling, etc, blir i regel oftast bättre också.
Du kan då även fixera t.ex. rör, mm, på ett bättre sätt och göra bättre genomföringar.
Tyvärr tog det en tid innan man lärde sig det när man renoverade, egen erfarenhet ;)
Tack! Vad tror du om att öppna upp hela väggen upp till luckan MEN göra som i alternativ 2, dvs. att öppna upp en ränna i väggen upp till luckan, riva lite mer av gipsen runt rännan, blottlägga OSB-skivan runt rännan och sen fästa gipsskivan i OSB-skivan?
 
Ingen som har en tanke angående att riva upp en ränna hela väggen upp till luckan och sen fästa blottlägga ytterligare gips över OSB och sen fästa en ny gipsskiva över hålet som sen fästes i OSB-skivan?
 
Beror lite på vilka maskiner du har, men du kan ju kapa bort gipsskivan som du skriver smalare än OSBn.
Då får du sedan ett stabilt underlag utan genomgående skarvar.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
AndersS skrev:
Beror lite på vilka maskiner du har, men du kan ju kapa bort gipsskivan som du skriver smalare än OSBn.
Då får du sedan ett stabilt underlag utan genomgående skarvar.
Jag har en sticksåg :). Det funkar ju till OSB+gips. Sen hade jag tänkt skära ut gipset ovanpå OSB-skivan med kniv. Hur skulle du gjort? Finns det några behändiga maskiner som gör jobbet lättare?
 
tommib
Cirkelsåg där du kan ställa in djupet. Ställ in den för att bara gå genom gipset. Det kommer dock damma något infernaliskt.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Böjda rör? Jag brukar föredra Prisol, det är mjuka kopparrör som stannar i den böjda formen och stretar inte tillbaka som pex.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
tommib
Ett modernare alternativ till Prisol är PAL. Det är ett PEX-rör med ett tunnt mellanskikt av aluminium. Fungerar typ som prisol men är snyggare och tunnare.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
En cirkelsåg har jag, en Makita 5604r. Får kolla hemma sen om den går att justera i höjdled.

Vad är lättast att böja? Hittills har jag kört på halvhårda kopparrör.

Är det någon idé att gå upp dimension den här dryga metern fram till radiatorn? Radiatorkopplet från Danfoss ansluter på 12 mm men det är ju lätt att köra en förminskning där. Rören som jag ska byta är 12 mm. Tänkte i såna fall om man skulle köra 15 mm men det kanske inte är någon idé?

Menar ni att jag ska köra prisol eller liknande ända fram till radiatorn?
 
Redigerat:
tommib
Ja, det bästa är att köra ett enda rör utan kopplingar. I ditt fall skulle jag köra prisol då PAL som minst är 16mm och helt onödigt i ditt fall. Prisol kan du böja för hand och det finns i 12mm så att du kan köra vanliga klämringskopplingar utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.