Det började med att en yrkeskollega fråga mig om jag kunde titta på belysningen i ett rum på ovanvåningen som betedde sig lite konstigt och har därefter växt till en i stort sett totalrenovering inomhus med el, vatten och allt möjligt annat hemmapulat så man knappt tror det är sant.

Tyvärr har jag inte bilder ifrån början då vi inte visste hur absurd situationen skulle bli och vi hade inte kunnat drömma (mardrömmar) om att hitta allt vi hittills stött på.

Man kan närmast beskriva det som att "hitta fem fel" och så bara fortsätter man hitta fel.....
 
Första dagarna:

För att det från början visade det sig att två gamla trappomkopplare var till hälften kopplade i serie med ytterligare en strömbrytare - därav problemet att strömbrytare 1 måste stå i läge upp, strömbrytare två i läge ner för att strömbrytare tre skulle kunna tänka och släcka taklampan.

För varje dosa jag öppnade så hittade jag nya överraskningar:

Svart tändtråd som blir blå tändtråd i fördelningsdosa till takuttag, svart kabel är ju naturligtvis nolla då och kopplat på blå nolla i fördelningsdosan.

Jordkabel avklippt i jordat uttag, 2 följande uttag saknade därför jord.

230v takarmatur i metall uppsatt på toalett ovanför spegel, klass IP20 där jorden ej var ansluten utan isolerad i änden med eltejp.

Väggdosor blockerade av ny innervägg, bara att riva för att komma åt att kontrollera.

Gammal tygkabel fprtfarande spänningssatt avklippt i änden av metallrör.
 
Det här låter misstänkt likt en hus som jag och en kompis just nu håller på med... :screwy:

Detta kan ju bli en humortråd, full av norgehistorier... :wow:
 
Andra veckan:

Här fortsätter farsen i stil med drömkåken upphöjt ett galet antal gånger. Man har vid renoveringen använt alla slags material, 6 och 12 mm gips, spånskiva i olika tjocklekar, gamla träreglar, masonit och ett antal hinkar med spackel.
Allt eftersom vi river det som är felaktigt hittar vi nya fynd i elektrikerväg:

Ekk-light dragen till jordat utanpåliggande uttag, skarvad till gammal FK inuti vägg utan rör eller dosa och naturligtvis sedan övergipsad.

Väggdosa som ger ström åt sovrum och hall är inkopplat på två olika dvärgbrytare via runddragning - kopplad på samma fas i två grupper - inte konstigt att min kollega kunde känna att det killade i fingrarna när han bytte takkontakt!

Trappkoppling från bottenvåningen till ovanvåning omkopplad till enkelbrytare , men spänningssatta avklippta kablar fanns kvar i dosan där ovanvåningens trappomkopplare suttit.

gruppcentral i hallen består av två enradsskåp monterade ovanför varandra av någon outgrundlig anledning. Samtliga säkringar förutom spis är märkta med BEL men ej någon anteckning om var någonstans. Vid visuell kontroll upptäcktes att jordfelsbrytaren endast fungerar på den undre centralen då endast jordkabel kopplats mellan skåp ett och två, sedan är kopplingsblecket mellan jord och nolla fortfarande kopplad i skåp två.

Upptäcker samtidigt att man i övre centralen dragit 1.5kvmm fk som matning till alla dvärgbrytare i skåp två, även till 16amp brytare samt att fasföljd och balanserad matning har man tagit ytterst lätt på.

Vid installation av en handdukstork i badrummet monteras det för säkerhets skull en enpolig jordfelsbrytare till denna dvärgbrytare.

Bryter upp en innervägg för att komma åt Ekk-light kabel och kanske hitta väggdosor, då hittar vi en gammal porslinskopplingsbox för Kulo där locket försvunnit och 4 stora skruvkontakter ligger öppna med spänning på, kopplar bort boxen i hopp om att det skall slockna någonstans (gammal metallkulo försvinner in i väggen) men då inget slocknar så är den bortkopplad tills vi orkar leta var den leder någonstans.
 
Ja, arbetet har fortskridet idag. Saknar ord för allt vi har upplevt idag :x men jag tror att Mr. Nut har fått några bilder på eländet i alla fall (y)

Hur man har kunnat misshandla ett vackert gammalt 30-talshus på detta viset är en gåta, med gips, spackel, skruv och en motorsåg, för det har han berättat den förre ägaren, motorsåg är det bästa för att hitta bärande reglar, för nyper motorsågen så är (var) den bärande.... :eek:
 
Redigerat:
Jag är så glad att höra detta, för jag beskylls här att vara en riktig el-klopare men här verkar det finnas min mästare!
Fortsätt pojkar!
 
Lite uppdateringar om vår roliga upptäcksvärld i konsten att renovera utan att veta hur:

Förra ägaren har av tidsbrist eller ren lathet slagit upp 6mm renoveringsgips på alla väggar på bottenvåningen samt i hela kökstaket, naturligtvis innan han monterat reglar för övrig inredning.

Vi tog beslutet att riva ner all gips i kökstaket då fläkt och annat skulle flyttas och fann då mycket påhittiga lösningar:

Takdosa a la gips: DSC_0048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få gipset att sitta jämnt i taket utan att klämma på flex och vprör använde förra ägaren bitar av kontorstaksisolering, bitar av melaminskiva samt andra material med "rätt" tjocklek:

DSC_0038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då rörklammer ej fick plats användes najtråd som häftades fast i det gamla taket för att hålla uppe elrören:
DSC_0046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampan under väggskåpet är precis vad som behövs om man vill vakna på morgonen, fas/nolla/jord ansluten och en "extra" tändtråd spänningssatt liggandes ovanför emot plåthöljet, behövs inget kaffe för att vakna där inte...

DSC_0068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man inte orkar hitta en trälist som täcker mellanrum mellan skåpsdörr och stomme använder man naturligtvis en gammal ellist i plast....

DSC_0070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr hade tidigare ägaren problem med minnet så när han satte upp gipsen efter montaget av vp-rör så glömde han var Vp-rören fanns...

DSC_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har man tagit bort en bärande 95x95mm regel då den tydligen inte behövs och gipsat över hålet:
DSC_0084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade regeln på tredje, nej fjärde, nej femte, nej sjätte försöket:

DSC_0094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skall spara på resurserna, isolera kallförråd med frigoliten som kom med spisen DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:

Och när frigoliten tar slut använder man mer innertaksisolering:
DSC_0103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyskapande säker vatten installation:
DSC_0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad var tanken med denna hålplatta - dekoration ?
DSC_0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer bilder kommer allt eftersom vi hittar mera "roligt", vi har lärt oss att bara skratta åt allt nytt vi finner och tacka gudarna att vi har humorn i behåll och är två. Annars hade det troligtvis dykt upp rubriker i lokaltidningen om bestaliskt mord på grund av byggfusk.
 
  • Gilla
Bödde och 5 till
  • Laddar…
Det här är "finn fem rätt" snarare än "finn fem fel" :screwy:

Mycket kreativitet där...
 
:D Förlåt att jag vrider mig av skratt men såna bilder trodde jag bara såg från Ryssland! Episka installationer där! Hoppas ni får ordning på det till slut utan att dränera hela plånboken!
 
Rolig läsning men det "el listen" på skåpet kan vara orginal från skåpstillverkaren då jag har för mig att jag sett något liknande på ett underskåp där man lätt kunde ta bort denna om man ville ha skärbräda.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
tommib
Har ni bilder på elcentralerna? Det skulle vara kul att se, mest som varnande exempel....
 
Den här prenumererar jag på. skall bli spännande att följa vad ni hittar :)
 
Jag gillar kreativa och nytänkande lösningar.
Är det alltså någon som köpt det här huset? Kan tänka mig hur nöjd han är..
 
Man kanske inte är så värdelös på renovering iaf....
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Ja, mer uppdateringar kommer.

Det är alltså jag som har köpt detta huset för ett antal år sedan och tja, ung och oförstående som man var. Har sedan haft det uthyrt ett antal år men nu flyttat tillbaka igen och när vi från början "skulle kolla lite el" så har det nu fullständigt spårat ur, allteftersom vi behöver öppna upp väggar för att hitta alla eldosor och annat "kul" som förre ägaren har lagt igen, t ex väggventiler, byggt in läckande stigarrör till ett bortplockat expansionskärl på vinden då han har helt enkelt gipsat in fuktfläckarna i taket vilket vi nu hittat. Det började med att vi tog öppnade för att inspektera kanalerna till spisfläkten då vi hittade att han rören för det första hade fel dimension men även ej var upphängda alls utan mer eller mindre hölls uppe av takgipset, osv...

Så just nu står jag utan väggar mellan kök och badrum, för allt han har byggt/ändrat om är mer eller mindre fel/fuskbyggt.
Behöver jag säga att jag har fått stående rabatt på den lokala Woody-handeln som undrade om jag fått huset "billigt"... :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.