Byta strömbrytare – Du får byta enkla strömbrytare med två ledare själv. Är det fler ledare anslutna kräver det särskilda kunskaper som bara en fackman har.
Stämmer verkligen detta? Så en trappbrytare får man inte byta själv?

När det gäller de övriga punkterna är intresset inte speciellt stort hos fackmän för dessa småarbeten.
 
Elsäkerhetsverket säger att man själv får:
Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)
Inget om att det enbart gäller två ledare!
 
Tur att man får byta propp själv i alla fall... :D
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Rätt säker på att en civilingenjör med examen från elektro kan mer än en elektriker :p

Edit: min poäng gick inte fram, jag bara menar att det finns nog yrkesgrupper som är minst lika kunniga eller mer än elektrikern. Alla dessa regler är bara ett sätt för branschen att kunna tjäna mer pengar
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Jo det är lite spännande, man får efter en civilingenjörsutbildning inte lov att koppla el, men att rita ställverk går bra.
 
  • Gilla
Edvuld och 4 till
  • Laddar…
Uppdaterat med en länk till en artikel om vad man får göra själv
 
Det är rena skrå-verksamheten!!! Det flesta elektriker har ingen egen behörighet, utan får jobba under sin arbetsgivares behörighet. Inte undra på att det är dålig konkurrens!
 
Elsäkerhetsreglerna är ganska otidsenliga och tar inte hänsyn till faktisk kunskap och kompetens.
- En enskild elektriker kan jobba under en behörig installatör som kanske inte ens är ute och tittar på arbetet. Är det logiskt?

Samtidigt är det lätt att förstå syftet med lagstiftning.
- Vanligt kopplande i ett hus kan kräver, förutom praktiskt handlag, åtminstone kunskap om kontinuitetsmätning, utlösningsvillkor, skyddsutjämning, ip-klassning, vilka kablar och areor som dras i olika tillämpningar m m. Hur många icke-elutbildade har det egentligen?

Jag skulle då aldrig våga flytta in i ett hus där det kopplats hejvilt. Fast tittar man på statistiken är det relativt få olyckor ändå vilket nästan är märkligt.

Kanske skulle en form av "Körkort" för egen fastighet vara en lösning? Att med praktiska och teoretiska prov fastställa att personen besitter grundläggande kunskaper för vanliga åtgärder?

Mvh /M (Elingenjör, men valde sedan en annan yrkesbana)
 
G
Men eftersom det inte verkar vara något mänskligheten lider nämnvärt av kan jag tycka det är ett icke-problem och kanske tom. fel i lagstiftningen. Risken att skadas/dö av hempulande el mot att vistas i trafiken är väl t.ex. rätt försumbar.
 
Många har väl tyvärr dåliga erfarenheter av behöriga elektriker som gör fler livsfarliga fel än vad en någorlunda kunnig privatperson skulle göra. Elektriker, de kopplar förbi jfb, skarvar med silvertejp i väggen, blandar jord/ojord mm mm
 
S
AndersMalmgren skrev:
Rätt säker på att en civilingenjör med examen från elektro kan mer än en elektriker :p

Edit: min poäng gick inte fram, jag bara menar att det finns nog yrkesgrupper som är minst lika kunniga eller mer än elektrikern. Alla dessa regler är bara ett sätt för branschen att kunna tjäna mer pengar
det tror inte jag. har att göra med erfarenhet.
sen att en elektriker gör jobbet är ju bra.
sen att en elektriker, byggare eller rörmockare gör grejer hemma privat kan också sluta illa.
vet några som fått betala stora summer i självrisk
 
Varför får man koppla strömbrytare men inte dimmer? Det är ju precis lika enkelt.
 
tommib
Bödde skrev:
Varför får man koppla strömbrytare men inte dimmer? Det är ju precis lika enkelt.
För att en dimmer utvecklar värme och det finns massa andra saker att ta hänsyn till vid val av dimmer.
Du får inte koppla in en ny strömbrytare heller utan du får bara byta till en likadan (underförstått, tåtarna ska in i exakt samma hål på den nya som på den gamla).

...men reglerna är fåniga och borde moderniseras....
 
tommib skrev:
För att en dimmer utvecklar värme och det finns massa andra saker att ta hänsyn till vid val av dimmer.
Du får inte koppla in en ny strömbrytare heller utan du får bara byta till en likadan (underförstått, tåtarna ska in i exakt samma hål på den nya som på den gamla).

...men reglerna är fåniga och borde moderniseras....
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.