Fantastisk byggtråd!

Garaget påminner mycket om det jag själv bygger. 7,2X9,6 med 145+45 i vägg samt saxtakstolar kombinerat med fakverksstol för ett loft i bakkant.

En fråga: Hur löste du armering mellan platta och betongsyllen (spolkanten)?
Jag funderar på att naja fast en rutrad från ett nät men då blir det så mycket extra jobb vid gjutning. Tryckte du bara i några järn efter glättning?
 
En fråga: Hur löste du armering mellan platta och betongsyllen (spolkanten)?
Jag funderar på att naja fast en rutrad från ett nät men då blir det så mycket extra jobb vid gjutning. Tryckte du bara i några järn efter glättning?
Tryck bara i lite järn en stund efter att betongen är utlagd. T.ex 10 mm med ett cc på 60 cm. Tryck i dom i mitten av den blivande klacken. Sedan najar du ett järn runt om alltihop innan du gjuter klacken!
 
Varit dålig på att ta bilder den senaste tiden. Därav dåligt med uppdateringar.

Har fått färdigt hela taket samt börjat med panelen:


20151002_183807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundar ändträna samt en bit upp på baksidan. Sedan mellanstryks allt en gång innan uppsättning.


20150926_121630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
20151025_111729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151025_111759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151025_111857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen i stort sett klar 👍
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
20151029_184231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fodertillverkning
 
Hur ska du lösa med bläck över? Är i samma sits och bör fixa det innan vintern :)
 
sir_daniel skrev:
Hur ska du lösa med bläck över? Är i samma sits och bör fixa det innan vintern :)
Blir inget bleck. Fönstret sitter ganska skyddat under taksprånget så jag kommer bara foga tätt mellan foder och panel.

Man får se över fogen så att den inte spricker med åren bara. Jag kör med LAseal.
 
Dags för en uppdetering... Har du gipsat invändigt än? Fått in Saxlyften?

//AA
 
saiter skrev:
Dags för en uppdetering... Har du gipsat invändigt än? Fått in Saxlyften?

//AA
Ja det har varit dåligt med uppdateringar nu. Ska försöka ta lite bilder imorgon.

Utsidan är klar förutom portarna. Insidan kommer dröja ett tag. Har mycket andra projekt på gång samtidigt
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Fint garage!
Vad är det för färg och kulör du använder?
 
holmberg87 skrev:
Fint garage!
Vad är det för färg och kulör du använder?
Tack!

Det är Teknos färger. Alkydgrund samt Nordic aqua (vatten/olja) som slutstrykning. Riktigt snygg finish på den färgen.

Kulören är S 5010 Y10R på ncs-skalan. Riktigt nöjda med den färgen. Passar kanon till vita knutar (y)
 
Mackkan skrev:
Tack!

Det är Teknos färger. Alkydgrund samt Nordic aqua (vatten/olja) som slutstrykning. Riktigt snygg finish på den färgen.

Kulören är S 5010 Y10R på ncs-skalan. Riktigt nöjda med den färgen. Passar kanon till vita knutar (y)
Håller med, riktigt snyggt till vita knutar! Tack för tipset:)
 
Mackkan skrev:
[bild]

Fodertillverkning
Vad fick dig att välja plyfa istället för MDF som många färdiga halvmånefoder är tillverkade av. :)
Blir fint!
 
sir_daniel skrev:
Hur ska du lösa med bläck över? Är i samma sits och bör fixa det innan vintern :)
Jag fick gjort ett halvmåneformat bleck som inte kostade en förmögenhet.
Kan fota om intresse finns. :)
 
FredrikR skrev:
Vad fick dig att välja plyfa istället för MDF som många färdiga halvmånefoder är tillverkade av. :)
Blir fint!
Gissar att köpefoder tillverkas av mdf för att det är ett väldigt tacksamt material att stoppa in i en fräs. Det flisar sig inte och är snabbt bearbetat.

Jag vill gärna ha trästruktur på mina foder. Tycker det kan se lite plastigt ut med ett helt slätt foder, speciellt när man fått på några lager färg. Sedan fäster det bra med plyfa också. Har förborrat och fäst foder samt salning i fönstren. Fönstren sitter alltså bara fast i fodren.

Salningen hade jag kunnat tänka mig mdf, men nu hade jag plyfa över så då fick det duga. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.