Hej!

Jag har förståt EFTER jag hållit på med mina (nybörjar)rörinstallationer att man absolut inte ska ha vinklar och sånt i väggar (?) men jag hann ändå göra en sån installation innan jag (hjälpligt) lärt mig böja rör. Nu när jag kopplat in min radiator så läcker kopplingarna inne i väggen. Jag ser inte riktigt men kopplingarna som är åtkomliga i min inspektionslucka på bilden är torra och det kommer vatten, dock inga mängder, på golvet. Kopplingarna, de enda jag inte kommer åt genom inspektionsluckan, som jag tror läcker är två 90-vinkel-klämringskopplingar som sitter innanför väggen där rören kommer ut. De sitter kopplade med 12 mm kopparrör upp till en T-koppling som är åtkomlig från inspektionsluckan samt de som kommer ut från väggen.

Hur hade ni löst problemet?

20150928_154047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Gjort om installationen. Jag skulle aldrig kunnat sova på nätterna om jag visste att det fanns ett läckage inne i en vägg. Inte ens ett möjligt läckage.

Då kan du passa på att göra det snyggare också.
 
tommib skrev:
Gjort om installationen. Jag skulle aldrig kunnat sova på nätterna om jag visste att det fanns ett läckage inne i en vägg. Inte ens ett möjligt läckage.

Då kan du passa på att göra det snyggare också.
Så långt är jag med! Men HUR skulle du/ni gjort?

Ps. Sova om nätterna klarar jag, betonggolv, uppreglat golv på plastdistanser och plåtreglar, OSB+gips på distans till golv, så det är det ingen fara med. Sen är det ju bara vatten, finns värre saker här i livet ;)
 
kulle
Skär upp mitt för 2 reglar ända upp till din lucka, dra nya rör utan skarvar.
 
Gör om med riktiga rosetter vid elementet.
 
Är det något jag fått respekt för sedan jag började renovera vårat hus så är det vatten och fukt. Sambon tycker jag är överdriven men så sover jag gott på nätterna, trots mina nojjor :)
 
kulle skrev:
Skär upp mitt för 2 reglar ända upp till din lucka, dra nya rör utan skarvar.
Bara så att jag är med: du menar att riva upp väggen där rören i väggen går, eller mellan två reglar, dra nya _bockade_ rör och sen sätta osb+gips för, måla, spackla?
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Avd Önsketänkande: det kommer ju väldigt lite, hör inget dropp eller nåt i väggen, tyckte jag hörde i början. När jag filmat ser jag inget vatten på golvet bakom väggen och kopplingarna _ser_ torra ut. Om jag skulle uppskatta så har det kommit 10 cl på en vecka ungefär. Kan klämringskopplingar täta sig själva vid litet dropp? Om det har någon betydelse är det 21 mm järnrör innan kopparrören. Stammen är 26 mm järnrör TROR jag.
 
frihopper, du måste bestämma dig: vill du leta efter ursäkter att slippa åtgärda en väldig tveksam koppling så tror jag du är på fel forum. Jag skulle gissa att alla seriösa rörisar här kommer att säga: Gör om gör rätt.
 
Thomas_Blekinge skrev:
frihopper, du måste bestämma dig: vill du leta efter ursäkter att slippa åtgärda en väldig tveksam koppling så tror jag du är på fel forum. Jag skulle gissa att alla seriösa rörisar här kommer att säga: Gör om gör rätt.
Frågan här handlar snarare om jag kan göra det senare, typ om en månad istället för nu. Därför är det intressant att få reda på om t ex en koppling kan täta sig själv, som jag har för mig att jag läst att någon skrivit på detta forum tidigare men jag hittar det inte. Antar att det inte var en _seriös_ röris då.

Och jag river inte upp en vägg om jag inte är helt säker på att den droppar, vilket jag inte är i dagsläget. Jag ville bara veta om det fanns några andra sätt att göra detta på. Det KAN vara så att det är vatten från när jag kopplade in radiatorn då det spillde lite.

Jag är en nyfiken person. Jag kan väldigt lite om detta. Jag vill veta mer. Jag gör gärna fel så jag lär mig bättre.

Så Avd Önsketänkande igen: svara gärna på mina frågor men råd en novis som mig vad som är bäst.

Och Thomas. Du får jättegärna svara på hur du skulle göra. Gör om, gör rätt säger som sagt inte särskilt mycket. Det måste ju finnas flera sätt att lösa sånt här på!
 
Värmeledningar som läcker har en tendens att kunna täta sig själv, men inte permanent.

Jag röstar också för att du bör öppna väggen och åtgärda nu. När det börjar läcka igen, kan räcka med en värmerörelse, eller en skakning i huset. Så kanske det inte kommer 10 cl nästa ång utan 10 l.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
kulle
frihopper skrev:
Bara så att jag är med: du menar att riva upp väggen där rören i väggen går, eller mellan två reglar, dra nya _bockade_ rör och sen sätta osb+gips för, måla, spackla?
Ja jag menade att riva upp väggen mellan 2 reglar,
ovanför luckan kan du fälla in en kortling så du har något att skruva i.
Pex rör i rör kanske är ett smidigare alt. att dra nytt.
 
Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
kulle skrev:
Ja jag menade att riva upp väggen mellan 2 reglar,
ovanför luckan kan du fälla in en kortling så du har något att skruva i.
Pex rör i rör kanske är ett smidigare alt. att dra nytt.
Hur menar du att jag ska använda Pex rör i rör?

Grejen är den att jag har en miljon andra grejer att fixa här hemma samtidigt så jag kan tänka mig göra en ful(are) installation för att fixa problemet idag för att sen snygga till det senare. Själva radiatorn och installationen kommer inte synas så det är inte så farligt att det inte blir snyggt just nu.

Borde man inte kunna använda PEX-rör, pula in dem genom hålen i väggen där rören kommer ut nu, sen ansluta dem uppe vid inspektionsluckan?
 
frihopper skrev:
Och jag river inte upp en vägg om jag inte är helt säker på att den droppar, vilket jag inte är i dagsläget.
Jag tycker du tänker fel. Det enda som skulle hindra mig att omgående riva upp väggen var om jag var absolut totalt helsäker på att det inte droppade.
 
Hur du ska lösa själva rördragningen, är en senare fråga. Du kommer hur som helst aldrig kunna täta eller laga rören utan att öppna väggen. Har du mycket att göra, så prioriterar du enbart att öppna upp väggen och täta/dra om rören. Sen är det ingen panik att färdigställa väggen, om du har ont om tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.