Spara alla du plockat ned, vid mitt takkupebygge i sommras så gick alla precis åt igen. Fick komplettera med några nockpannor såklart då jag valde ett sadeltak på kupan.
 
Inte slänga eller sälja innan allt e klart!
 
Kanske ska tillägga att kupan ska få plåttak pga låg lutning
 
Dag 4
 
  • kupa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag 5. De är två som bygger varje dag mellan ca 8-16
 
  • 20150929_180126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Uppstått ett problem. Innertakspanelen som ska vara och passa med resten av allrummet finns ej. Letar efter den på bilden fast 12x95.
 
  • 13x95-softline.png
13x95 går kanske också om det kniper. Bor i Norrort så gärna Sthlm eller Uppsala eller dylikt
 
Det blir snyggt, takkupan kommer lyfta utseendet på hela huset.
Jag står själv i begrepp att snart bygga en kupa och är lite nyfiken på vad du har för budget, är det något du vill avslöja?
 
Spännande läsning! Faktiskt ganska exakt lika lösning som jag funderar att göra på mitt hus! Därför är jag extra intresserad av bilder;) Speciellt på hur stommen ser ut!

Fint!
 
pilen skrev:
Det blir snyggt, takkupan kommer lyfta utseendet på hela huset.
Jag står själv i begrepp att snart bygga en kupa och är lite nyfiken på vad du har för budget, är det något du vill avslöja?
Budgeten ligger på knappt 170 000 kronor utan att rot dragits av. Så ungefär 126 000 kronor om vi får fullt rot-avdrag (enligt idag gällande avdragsmöjlighet). I kostnaden ingår inte finish invändigt såsom spackling av gipsen. Ingår heller inte bortkörning av rivet material. Tror heller inte att täckmålning av foder och vindskiva ingår men där är jag osäker.

Tillkommer gör ju sen kostnader för att fixa golvet uppe i allrummet/kupan, spackla och måla/tapetsera tak och väggar. Eventuellt tillkommer också lite kostnad för färg för vindskivor/foder och förstås kostnad för att inreda det nya utrymmet med möbler och diverse krims-krams.
 
Dag 6: Fönster isatta och målad panel ligger på tork. Svårt med bilder invändigt då snickarna plastat in hela bygget från insidan så det inte ska bli så dammigt i resten av huset. Så fort plasten kommer bort inne så kommer bilder även inifrån.

Rätt skönt att ha fått bygget tätt då det började bli lite jobbigt med kylan och draget i huset. Rekommenderar ingen att bygga kupa annat än på sommaren om det är så att man måste använda övervåningen under byggtiden.
 
  • dag6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
starmanin skrev:
13x95 går kanske också om det kniper. Bor i Norrort så gärna Sthlm eller Uppsala eller dylikt
Hör med Åttersta såg om du orkar åka till Sandviken. De kan nog hyvla till panelen du vill ha om de inte har den.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
I husbyggarsammanhang är det en stor nackdel att vara petnoga. Snickarna föreslog en snarlik panel som vi har idag men jag vill gärna ha exakt samma. Så har ägnat kvällen åt att kartlägga alla byggvaruhandlar i länet och har nu sammanställt adresser och gjort upp en resrutt för morgondagen. Svärföräldrarna får kolla några nära deras hem och butikerna i periferin har jag mejlat. Stackars dottern har fått kolla på Pippi istället ikväll men ack vad hon kommer tacka mig när hon blir tonåring och får ha tonårshäng uppe på övervåningen med exakt likadana panelbräder.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 5 till
  • Laddar…
starmanin skrev:
I husbyggarsammanhang är det en stor nackdel att vara petnoga. Snickarna föreslog en snarlik panel som vi har idag men jag vill gärna ha exakt samma. Så har ägnat kvällen åt att kartlägga alla byggvaruhandlar i länet och har nu sammanställt adresser och gjort upp en resrutt för morgondagen. Svärföräldrarna får kolla några nära deras hem och butikerna i periferin har jag mejlat. Stackars dottern har fått kolla på Pippi istället ikväll men ack vad hon kommer tacka mig när hon blir tonåring och får ha tonårshäng uppe på övervåningen med exakt likadana panelbräder.
Om du inte hittar rätt panel någonstans kan jag rekommendera dig att kontakta P-O Hiller
( http://www.pohiller.se/ ) som är rätt billiga och snabba på att ordna specialhyvlingar.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Hittade en såg i Gävle som har 13x95 soft på sin hemsida. Ringer dit och kollar förutsättningarna för att få hem inom ett par dagar. Eller om det blir roadtrip för hela familjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.