Vi sålde vårat hus som vi renoverat under 3 år i våras. Bokade flyttstäd genom en i trakten "stor" firma, vi tänkte att det var det säkraste vi kunde göra. Men det blev allt annat än smärtfritt.

Vi bokade i samma veva in flytt av bohag från samma firma. Inga problem, förutom att gubbarna körde sina pirror på vårt skurgolv så att det uppstod väldigt fula märken. Det fick dock vara deras problem kände jag, eftersom de även skulle städa.

Det började med att de ringde och frågade om de kunde komma tidigare. Visst, det gick väl bra, jag kunde sticka från jobbet en sväng och lämna nyckeln. Väl på plats hade de börjat städa i tvättstugan, som var olåst och låg ute på gården. Två unga tjejer som förklarade att de bara skulle göra tvättstugan, och att någon annan skulle komma och städa huset. Dagen efter ringer de och berättar att de är klara med arbetet. Det är nu det roliga börjar.

Jag åker dit för att besikta deras arbete, och möts av ett helt ostädat hus. Jag kan inte ens förstå vad de har gjort, eller tror sig ha gjort. Här kommer tre bilder som är tagna efter första städningen, de fick göra ytterliggare 3 vändor.

IMAG1253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanlig vattenfärg

IMAG1254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ringde firman som lovade att åka ut till huset igen, och städa om. Så här såg det ut efter andra städningen.

IMAG1276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1278.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu började jag tro att de skämtade med mig, och fick återigen ringa upp dom. De bedyrade att de hade provat att skruva fläckarna med alla möjliga medel och redskap, utan att få bort dom. Samtidigt tog jag och blötta min tröjärm, och kunde gnugga bort fläckarna hur lätt som helst, vilket jag förklarade. Firman skulle nu komma ut och städa när jag var på plats i huset. De dök upp några timmar senare, tre trötta ungdomar som surade. Jag visade med en vanlig trasa, och vanligt vatten att jag kunde få bort fläckarna. De kunde självklart inte tro sina ögon, men gick med på att prova igen. När de var klara bad de mig komma in och godkänna. Hittade fler fläckar som en av dem tog bort, medan de andra väntade i trädgården.
 
Redigerat:
Nu hade de städat fyra gånger, och jag var trött. Fick lägga många timmar på att ringa, besikta och vänta in dom. Fick tag på hon som var ansvarig för städbiten, och hon lovade att komma ut några dagar senare och gå igenom huset med mig. Jag kunde fortfarande efter 4 städningar peka ut smuts. Matrester på lister, kladd på dörrposter och damm.

Berättade för henne att jag kände mig som en gnällig kund, och frågade om hon höll med mig, eller om det bara var jag som var överkänslig. Hon höll med mig, de hade inte gjort sitt jobb. Jag frågade om kompensation, då jag fått lägga så mycket tid på att få det rent. Hon erbjöd mig en fönsterputsning i vårt nya hem. Jag sa att jag skulle fundera på det. Ringde senare upp henne och avböjde erbjudandet, och det slutade med att jag fick 800:- i avdrag på fakturan. Väldigt generöst, eller inte.
 
En parantes i historien är att de flyttstädade det hus vi hade köpt. Självklart dåligt det med, men vi ville inte bråka då de veckan efter skulle göra vår flytt och flyttstädning. Men så här fint hade de gjort på "nya" stället :D Tog dock inte så många bilder, då vi hade fullt upp med att flytta in.

IMAG1244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
B
Flöjten5 skrev:
En parantes i historien är att de flyttstädade det hus vi hade köpt. Självklart dåligt det med, men vi ville inte bråka då de veckan efter skulle göra vår flytt och flyttstädning. Men så här fint hade de gjort på "nya" stället :D Tog dock inte så många bilder, då vi hade fullt upp med att flytta in.

[bild]

[bild]
Bilderna i det här inlägget syns inte.
 
När man i stället flyttar från en hyreslägenhet är det problemfritt att anlita en firma för flyttstädning. Om fastighetsförvaltaren godkänner städningen får städfirman betalt, i annat fall inte. Först när förvaltaren är nöjd betalar man.
 
Yrkesstolthet och vilja att göra ett bra arbete är utrotningshotat.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S
Henri skrev:
När man i stället flyttar från en hyreslägenhet är det problemfritt att anlita en firma för flyttstädning. Om fastighetsförvaltaren godkänner städningen får städfirman betalt, i annat fall inte. Först när förvaltaren är nöjd betalar man.
När vi flyttade från hyreslägenhet förra året brydde sig hyresvärden inte om sånt. Det var mellan oss och nästa hyresgäst.
 
Endast hyresvärden kan ställa juridiskt giltiga krav på flyttstädning. Om städningen inte godkänns av värden kan denne fakturera den avflyttande hyresgästen.
 
Nästa gång jag granskar en flyttstädning så ska jag se till att ha med mig et ordentligt protokoll så att jag inte glömmer något. När jag flyttade in så missade firman flera saker som jag missade att påpeka. Äckligast var tvättmedelsfacket på tvättmaskinen.

Ger man firman en lista på vad som skall åtgärdas så ska det väl ändå mycket till för att de ska misslyckas.
 
j.f.s
Tänk så olika det kan vara. Vi valde att anlita en lokal mindre firma lite på vinst och förlust då vi aldrig hört talas om dem tidigare. De gjorde ett grymt jobb och vi anlitade dem vid tre tillfällen till, två flyttar och en storstädning hos släktingar som inte har den fysiska orken att göra de tunga jobben.

Vid alla tillfällen ville firman att vi kom ut på plats INNAN de åkte därifrån för att godkänna jobbet. Vi kollade i ugn, bakom ugn, i kylskåp, bakom kylskåp, tvättmedelsfack på tvättmaskin, köksfläkt osv. Allt ordentligt rengjort.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi hade en liknande upplevelse, fast när vi flyttade in.

I flera av rummen hängde det spindelnät i huvudhöjd från taket, i hallen såg man tydligt dammsiluetten från en byrå som stod där på visningen. Alla element var fulla av damm, fullt med kalkbeläggningar i duscharna, inga vattenlås rengjorda. Källaren hade de inte ens satt sin fot i. När vi pratade med våra grannar så sa dom att dom övervägde att börja jobba som städare för det verkade vara ett glassigt jobb, ungdomarna som kom dit (vikarier troligtvis, det var under sommaren) var där någon timme och stod mest på altanen och rökte.

Vi ringde städfirman som kom dit igen nästkommande vecka. De höll med om att det var väldigt dåligt städat men jag kan inte påstå att de gjorde ett acceptabelt jobb då heller. Vi fick visa hur man fick bort kalkfläckarna i badrummen och dammet på elementen, men när dom åkt så var det fortfarande smutsigt. Vattenlåsen var fortfarande ej rengjorda. Vi kände dock att det inte var lönt att ta dit firman igen utan lät det vara. Istället så varnar jag andra att använda samma firma, Tjänsteteamet Norr AB (Umeå).

Sammanfattningsvis är jag rätt tveksam till upplägget att säljaren anlitar en städfirma och att det sedan är köparens ansvar att hålla på att tjafsa om det inte är rent.
 
Med detta som med så mycket annat...
Bäst resultat att göra det själv.
/M
 
Det är skittråkigt att flyttstäda själv, men samtidigt det enda sättet att få det bra. Jag har aldrig sett en enda flyttstädning utförd av städfirma som jag själv skulle vara nöjd med. Firmorna klarar sig undan för att kunden oftast inte orkar bråka.
 
Som säljare är jag inte det minsta intresserad av hur väl genomförd städningen är, jag en enbart intresserad av att köparen godkänner den. Därmed är det rationellt att anlita den firma med lägst pris som ger en nöjd-inflyttare-garanti.

Om köparen blir förbannad blir det troligen på städfirman och inte på mig som säljare.

Det rationella agerandet för köparen är att ge städfirman en kopia på protokollet man kommer att använda från början, så att det inte blir så många omstädningar. En städfirma som har som affärsidé att slarva igenom städningar och hoppas på att köparen inte orkar klaga, får ta den städningen på förlustkontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.