gå till bkr.se och ladda ner branschreglerna och skriv ut dom

manschetten ska täta mot skyddsröret, båda rören bör sticka ut ca 10cm
 
R
nino skrev:
gå till bkr.se och ladda ner branschreglerna och skriv ut dom

manschetten ska täta mot skyddsröret, båda rören bör sticka ut ca 10cm
Jag måste nog ta en bild och visa imorgon.
 
Manschetten ska bara täta mot den korrugerade slangen, inte mot det vita röret.
Finns en bild även på det i branschreglerna
 
R
nino skrev:
Manschetten ska bara täta mot den korrugerade slangen, inte mot det vita röret.
Finns en bild även på det i branschreglerna
ja precis, nu fann jag manualen:
Skärmklippror.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
jahapp då har jag satt klart tätskiktet idag, pjuh :) . Jag har börjat fundera på kakel. Golvet får jag återkomma till då jag tänkte börja med väggarna. Vad vi vet redan nu är att vi vill ha en vit glansig rektangulär lite större platta,, kan ett litet badrum ha stora plattor på vägg?. Nått att tänka på?
Och hur gör ni, sätter ni upp en sån här rätplanka i aluminum och lodar in så att ni får kapa till den nedersta raden och sen bygger er uppåt så att ni avslutar med en hel platta upp till eller vad är enklast, är hobbykaklare :surprised:
 
Redigerat:
Plattor större än 40 bör man undvika enl mig... kräver att väggarna är näst intill perfekta annars är det lätt att man går fogsprång.

Nedre får man nästan alltid kapa in, uppåt så blir det också så att man nästan alltid får kapa in

Mät lite så.ser du snart, har du fönster så kika hur bitarna blir där också.
Jag använder en krysslaser och börjar ca 1 m upp och sätter överstöten först, sen nedre.
Prova att undvika att sätta hela plattor i hörn.
 
R
nino skrev:
Plattor större än 40 bör man undvika enl mig... kräver att väggarna är näst intill perfekta annars är det lätt att man går fogsprång.

Nedre får man nästan alltid kapa in, uppåt så blir det också så att man nästan alltid får kapa in

Mät lite så.ser du snart, har du fönster så kika hur bitarna blir där också.
Jag använder en krysslaser och börjar ca 1 m upp och sätter överstöten först, sen nedre.
Prova att undvika att sätta hela plattor i hörn.
Ok, jag har också en krysslaser så jag kan köra med den om de behövs en meter upp.
Följer du lasern och kör först i sidled och sen uppåt?
Jag har ett avlångt vädringsfönster som jag också funderade på. Ska jag sätta en rak linje med plattor i underkant på detta tro och utgå från det?
Hur menar du med att undvika att sätta hel platta i hörn, är de inte bra?
Här är bild på rummet, 4,5m2.

IMG_0505.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mät lite så ser du nog snart hur du ska göra, ska du kakla in smygen eller blir det foder ?

Sätter man hela plattor i hörn så måste det vara 100 rakt, lutar det in nåt så är det bökigt att få bort en lite bit av plattan lutar det åt andra hållet så får du en större och större fog
 
Rita på det i sketchup!
 
R
Anders, jag har försökt med sketchup men aldrig lyckats komma någonstans med det, fattar inte mig på det.

Nino, jag fär väl helt enkelt lägga upp plattorna på golvet framför och ser hur de blir och så kapar jag i alla hörn så blir de lika mycket i varje hörn.
 
Andra viktiga faktorer att tänka på ära att centrera toalett och duschblandare.
 
R
AndersMalmgren skrev:
Andra viktiga faktorer att tänka på ära att centrera toalett och duschblandare.
hur menar du
 
R
att jag ska ha en hel platta menar du bakom toalettavloppet I väggen och hel platta bakom blandarfästet tex?
 
Sorry glömde svara. Jag menar tex att toalettsitsen centras på en platta eller att skarven mellan två plattor linjerar med toalettsitsens centrum. etc
 
Roland112 skrev:
ja precis, nu fann jag manualen:
[bild]
Vad är det för en böj bakpm väggen i denna bild? Jag trodde att vitsen med RiR skulle vara att man lättkan dra ut och dra in ett nytt mediarör. Går det med den här böjen med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.