Staffans2000
Hejsan.
Jag skall upp till Lapphelvetet :D (Kiruna) för att titta/köpa en bil. Funderar på om det är bäst att åka efter kusten eller genom inlandet tillbaka till Göteborg. En övernattning är planerad.
Sticker på Onsdag morgon.

Tipstack från
Staffan
 
Kör utmed kusten, för det går något fortare! :)
17 timmar 19 minuter 1630 km
Inlandsvägen 18 timmar 22 minuter 1642 km
 
Färre poliser/kameror längs inlandet och snön har inte kommit än så kör den svängen. Håller du 5.2kmh snabbare snitthastighet på resan tar det lika lång tid ;)

Men en sån där långsväng hade jag inte funderat på tid eller sträckskillnaden. Vi har kört Luleå - gbg på 18h inkl stopp för lunch och tankning.

Kiruna Gällivare Porjus Jokkmokk Arvidsjaur Östersund osv kan ju vara kul att ha kört, e4 hinner du nån anman gång :)

Vad för bil?
 
Bästa vägen är längs kusten, genom Sundsvall tycker ju jag :)
Över vår nya bro som redan rostar och rasar... Och så får du betala 9 kronor för det nöjet också. ;)

Men man blir ju nyfiken på vad det är för bil du far genom hela landet för att eventuellt köpa??
 
Staffans2000
Meningen är att det skall bli en så trevlig resa som möjligt. Så en timma hit eller dit spelar ingen roll. Roliga vägar och fin utsikt prioriteras.
Bilen är en Jaguar XJR V8. 4L

Staffan
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag håller tummarna för att bilen blir din!
 
Tycker du ska köra inlandet, grymt fint att köra men passa dig för vägarna! dom är piss o skit här uppe i norr och än värre i inlandet! Nästan så man funderar på att skaffa bandvagn.

Kör du via Jokkmokk så nånstans mellan Porjus och Gällivare finns det en skylt "the knifemaker" far in o kika så får du ett minne för livet.

Eller förresten kör kusten om du vill ha hela fälgar och kunna köra fortare än 40 hela vägen
 
Inlandet om du föredrar en lugn och avkopplande resa.
E4'n om du vill stressa tillsammans med andra på motorvägen.
 
Att köra E4 är också en upplevelse, man får chansen att dundra fram i hög och stabil fart längs en av Sveriges pulsådror som förser hela Norrland med liv. E4 är ett imponerade byggnadsverk. Man kan förundras över kostnadseffektiviteten i de mitträckesseparerade 2+1-vägarna, som ger nästan samma trafiksäkerhet som mötesfria dubbelfiliga vägar. Längs vägsidorna finns rejäla avkörningszoner som troligen räddar livet på dig om du kör av. Runt vägen finns installationer placerade på ändamålsenliga fackverksmaster som förser vägen med belysning, väder- och trafikövervakning. Strömpilsbron i Umeå, Högakustenbron och den nya Sundsvallsbron är alla arkitektoniska mästerverk som förskönar naturen och effektiviserar körningen. Bältet av asfalt, stål och betong slingrar sig genom landskapet, och det är svårt att inte hänföras av dess elegans, som ger uttryck för vår kollektiva förälskelse med massbilismen. Vid Tönnebro kan man beskåda en imponerande vägkrogsfabrik, kapabel att mätta en hel busslast pensionärer på under timmen.

En motorväg är inte ett sår i naturen, utan ett monument över mänsklig storslagenhet.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
...eller så tar man flyget. Detta är ju runt halva jordklotet för bövelen. En bra tumregel är att om man måste snurra på jordgloben för att se destinationen så tar man flyget.
 
Staffans2000
För visso.
Men att frakta en tvåtonsbil med flyg, kostar nog mer än det smakar.

Staffan
 
Där tror jag du har en poäng, min tanke var kanske främst att minska pinan i ena riktningen.
 
Betänk också att cirka norr om Gävle är maxhastighet på e4 110 km, i Västernorrland även 100.
Jag har kört den vägen tillräckligt för att söka alternativ för omväxlingen.

Köpte själv en Jaguar xj6, 4lit rak sexa i Kiruna. 35-40 mil till Luleå gick undan :)
 
Staffans2000
Lutte skrev:
Kör du via Jokkmokk så nånstans mellan Porjus och Gällivare finns det en skylt "the knifemaker" far in o kika så får du ett minne för livet.
Vi åkte faktiskt förbi knivmakaren i mörkret. Vem är han?

Nu blev det inlandsvägen söder ut mot Jokkmokk. Man tar sig för pannan. Nåväl, trafiken var gles och vägarna relativt bra, förutom dessa evinneliga vägarbeten. Vi startade kl. 18.00 och kom fram 22.00 nästa dag. I genomsnitt gjorde vi en omkörning per mil, mest på skoj. Med en bil med kompressormatad V8:a är omkörningstillfällena många. Snittförbrukningen låg på 1.3L/milen, medelhastigheten 89km/h.

Kanonball Staffan
 
  • Gilla
FredrikFredrik
  • Laddar…
Mmmm, V8! *dreglar*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.