E
Skrivet av: kalle

bor på landet(Gård) 2planshus 160kvm års förbr 38000 kwh hade en luftvärme pump som gick sönder fick den utdömd av försäkringsbolaget tog ut en acktank 500liters med varmvatten beredare i 180l köpte året efter en nibe 3000 panna samt en till acktan 500l köpte sedan 13 st begande vattenburna raditorer fick en röris att koppla ihop första delen(köket) samt pannan och acktankarna Gjorde sedan resten sjölv med dellar från biltema kopplingar o rör
efter rotavdrag kostnad 68ooo;- har nu kört anläggningen ett år kompletterade med en inomhusgivare från rinkaby rör kostnad 3000:- Drift kostnad på denna ved anläggning el efter detta 12000Kwh Vet vad ni svarar veden är ett besvär för att lösa detta kör jag anläggningen på loggs köper 4 pallar på sommaren kostnad ca 10500: besparingskostnad om man räknar lågt med ettkwh pris på en krona blir 16000kr
 
E
Skrivet av: notte

Kanske blanda ordentligt? Solvärmefångare, luft/luft i något rum, direktverkande el i golvvärme och radiatorer och nån värmefläkt som förstärker, en bra kamin helst då med egen tilluft..
 
E
Skrivet av: Janne

"Motiv:
Familjen vill byta ut den befintliga elvärmen mot ett vattenburet radiatorsystem. Med denna åtgärd räknar man med att halvera de årliga driftkostnaderna, samtidigt som husets försäljningsvärde ökar."
Denna åtgärd sparar väl inget??
 
E
Skrivet av: jj

Janne, nej det sparar inte en enda krona/kwh.
 
E
Skrivet av: Marten

Jag konverterade mina 140m2 från direktverkande el till vattenburet, kostnad material ca 18 000 kr (inklusive 10 st nya dubbel/trippel panel radiatorer köpta på nätoutlet) Värmepump 7500 kr (begagnad 3 år gammal Mitsubishi Inverter 9 kw) + min egen arbetstid ca 2 veckor effektivt. Jag är bara normalhändig men har lätt att lära när man kan spara...
 
E
Skrivet av: Marten

Glömde en kostnad, kylfirman tog 3500 kr för inkopplingen av pumpen!
 
Skulle aldrig snåla och köpa rör och kopplingar på Biltema. Gissa om man skulle må dåligt om det blir en vattenläcka på grund av dålig kvalitet på kopplingar. Betalar hellre lite mer och får kvalitet. Vattete kopplingar och altech presskopplingar funkar fin fint. Har själv bytt värmesystem till Nibe Split med AMS 10-12 utedel. Ukv 100 utjämningstjärl nya 22rör i hela källaren. En Fläktkonvektor i källaren, bytt ut ett element på övervåningen. Varmt och gött och gott om varmvatten.
 
Redigerat:
Har köpt kopplingar från biltema och dessa är inte konade där konan på röret ligger mot kopplingen!
 
Excel
Konverterade direktverkande el till vattenburen bergvärme + 220 meter borra

Minskade förbrukning från ca 35000 kwh till ca 6000 kwh i uppvärmningskostnad.

Slipper dessutom höra allt blås och ojämn värme från luft/luftpump.

Kostnad: ca 210.000 kr jag räknar med att värdet på huset ökat minst det dubbla tack vare konverteringen.

Idag badar och duschar vi utan att tänka på kostnaden samt har 23-24 grader inomhus.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Jag monterade en Nibe Split luft vatten. Bytte alla värmerör i källaren. Nya rör till tappvatten. 1 ny radiator och en fläktkonvektor i källaren. Totalkostnad 70000kr. Har aldrig varit så nöjd. Ville ha bergvärme, men tycker det var på tok för dyrt att lägga 200000 på en gång. Tänker montera solceller på taket vart efter i stället. Har räknat med att få i princip gratis el när allt är klart.
 
Excel
Solceller? Hur tänker du att den kalkylen ska gå ihop?
 
gäst skrev:
Tror du att du skulle kunna leta fram punkten på tangentbordet och sen därpå skriva korrekt svenska?
Så onödigt och dumt inlägg! Kommenterar för övrigt inlägg som är mer än 1 1/2 år gamla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.