D
vad fint det blir!! :) riktigt bra renovering av "balkongen"!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
fonsterbage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa par fönster är nere för renovering, tyvärr visade sig ena bågen vara i sämre skick än vad som gick att rädda (dvs den var genommurken i nederkant). Så nu har babe fixat till en ny nederdel av bågen som synes på bilden :)

Nu ska den sättas på plats också, på fönstret.. (skarvas ihop med resten av bågen) sedan ska det fräsas lite profiler.. oljas, kittas och så småningom målas..

Fast målningen av kittet lär ju dröja, linoljekitt ska ju helst torka ett par veckor innan det får målas :x
 
Redigerat:
danpih skrev:
vad fint det blir!! :) riktigt bra renovering av "balkongen"!
Tackar :D, vi blidde väldigt nöjda med allt i slutänden.. även om det/projektet drog ut lite på tiden (började ju förra året..med regelverket och hann inte lägga golvet innan höst/vinterväder kom). Nu får vi vänta ytterligare nått år innan vi kan måla saker och ting..

..men då har vi nått att göra nästa sommar med haha (hm, inte för att vi hade brist på "huslig sysselsättning" direkt).. ;)

Ha en trevlig dag
MVH Sandra
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Lite avundsjuk på att ni skaffar roliga maskiner. Det vill jag med ha ;)
 
Ramnemark skrev:
Lite avundsjuk på att ni skaffar roliga maskiner. Det vill jag med ha ;)
Vissa inköp föregås av sämre inköp.. fast det kanske man inte ska erkänna haha. En svarv är faktiskt en av få maskiner JAG velat ha :wow: har ingen aning om varför.. jag vet att jag tyckte det var skitkul på träslöjden i skolan när vi fick prova - men i övrigt har jag ju aldrig hållt på med nån! Maken har inte provat alls tror jag (men han är väldigt nyfiken.. fast hm han kanske inte får prova haha..)

Tyckte iaf att nu när vi har lite plats för större maskiner (innan bodde vi ju i ett enplanshus med källare och i det hobbyrummet var det ganska hm fullt..) så borde vi iaf ha en svarv här (även om vi inte skulle komma oss för att använda den), skulle vara kul att göra lite egna bordsben nån gång.. (älskar bulliga, snirkliga bordsben!).

(y)
 
Nog för jag gillar att de underhåller vårt elnät (kanske blir lite mindre flimrande nu?!).. men är det inte LITE SNÅLT att säga till 1.5 dag innan? Fick lappen i lådan igår och imorgon stänger de av elen mitt på dagen i några timmar.

En vecka i förväg, minst.. tycker jag det vore rimligt att man informerar sina kunder om PLANERADE avbrott..
But hey..that's just me..
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
2015-09-22 14.02.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Babe har börjat bygga sin ny arbetsbänk, han tyckte den gamla var för "ranglig".. nu kör vi på stabila fina grejer.. han fick tag på redigt tjocka plankor av bok och de blev jättebra!

Kan tala om att detta bordet kommer nog stå pall för att använda som hyvelbord! Det flyttas inte så lätt..

Som synes är det inte färdigt än, men ville visa den tjusiga ådringen och det stabila konsthantverketverket (y)

Man får ju skryta över sin andra halva, ibland!
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P
p.lundgren skrev:
Den arbetsbänken borde ha en egen tråd i möbelsnickeri-delen
Vi får väl se, kanske blir en sån framöver.. (y)
 
Frässtål till fönsterarbeten, var kan man finna sådana i hygglig kvalité till ett hyggligt pris?
Man kanske inte kan få bägge hehe.. (Tipsa gärna ändå) :)
 
Har insett idag att jag bor nog i ett modernt hus, trots att det sägs att det är gammalt..

Med det i åtanke kanske jag inte ska försöka tänka "gammalt" när det kommer till renovering.. utan bara tänka på att få det som jag vill (vi vill) på ett sätt som huset mår bra av (man måste ju alltid försöka se till husets förutsättningar, oavsett ålder).

Det är intressant hur andra ser på både renoveringar, byggnadsvård, gammalt och nytt.. (m.m) hur många åsikter det finns, vad de anser vara rätt och fel..(helt generellt alltså)

GAMMALT: Vårt hus är från 1800-talet, det har fin stensockel, putsad utsida med putsade detaljer runt fönster och på hörnen av huset, lersten i väggarna.. gamla fönster (men troligen inte original till huset.. fast gamla ändå), ej originalytterdörrar (men gamla ändå).. gamla spegeldörrar inne.. gammal vattenbrunn

Sen tog det ju slut.. dvs det är helt klart överpresterat av nya moderna saker/material..

NYTT: Vi har plåttak (fejk tegelimitation), avlopp/trekammarbrunn, elspis, el, vatten, diskmaskin, köksinredning (köksskåp i dagens bemärkelse fanns tydligen inte då.. mer lösa möbler för förvaring), toalett inomhus, extra glas på insidan av fönstren, nymurad kakelugn/murstock i salen, vitrindörrar (troligen egengjorda av någon tidigare ägare), insatsspis i köket (finns dock en raserad bakugn i källaren, den är gammal som gården - men ingen vedspis har det synts nått spår av), golv med elvärme (klinker/med allt vad det innebär av plast, gjutning/flytpackling osv..) i alla rum utom två (dock är elvärmen ej i bruk idag).. nytt furugolv i stora salen, frigolit (?) taklister på sina håll (hade inte vi insett innan vi rev ett rum..haha, smart dock när väggarna inte är släta och dessutom består av lersten..).. dessutom är det indraget element :eek: och vi har modern värmepump/jordvärme..

Det är med andra ord mycket mer nytt än gammalt.. och även om vi tycker det är gammalt och mysigt (ja inte bara vi egentligen) - och vi försöker renovera med lite tanke.. så kommer huset alltid vara mer nytt än gammalt ..

Men så är det med många andra "gamla hus" också.. de är inte alltid så gamla när det kommer till kritan!

...såå.. med min nyfunna insikt, ska vi fortsätta måla våra fönster med linoljefärg.. snickra våra nya ytterdörrar och riva ut originalgolven (för att kunna regla om under..).. helgerån enligt vissa, nödvändigt enligt oss..

Vi älskar vårt "nygamla" hus :)
 
Redigerat:
Woho, idag har jag bytt avatar.. för första gången sedan jag blev medlem typ.. lika snygg som alltid :wow:
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
2015-09-25 09.51.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av våra snyltande hyresgäster, av det större slaget.. (vi har både stora och små husspindlar).. i den där storleken kunde de gott betala lite hyra! Förra veckan verkar det ha varit någon slags spindelkonferans i vårt badrum *rys*, tyvärr avled de flesta mystiskt.. :surprised: (men några lyckades jag kasta ut och sedan får ju minst en bo kvar inne enligt hyresavtal - och äta småkryp)

2015-08-19 16.53.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är fortfarande lika fascinerad över våran vackra utsikt, nästan oavsett vilket fönster man tittar ut genom.. så ser man nått vackert därute (kan vara partisk i den frågan..). Men som sagt, jag älskar fina utsikter.. behöver inte vara sjöutsikt eller så.. bara fint..

2015-09-23 15.05.41-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hortensian blommar fint i trädgården (har även två andra varianter.. som också blommar)

2015-09-25 10.16.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passionsblomman blommar också.. bara någon enstaka blomma, men den blommar iaf! Så fin..
 
Blev fel bild.. utsiktsbilden skulle vara denna:

2015-09-05 12.24.59-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jahopp, det var ingen vits att vänta på snickarna längre nu.. de går i pension efter jobbet de håller på med :( Synd att det blev missuppfattning med jobbet hos oss (vi trodde att vi bokat in oss någonstans kring påsk.. och att det skulle varit klart innan sommaren - så vart/var inte fallet).. - buhu våra snälla/duktiga hustomtar..

Nåja.. bara till att börja om igen då, leta nytt folk..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.