peternicklas
Andy78 skrev:
Kan åskan ta den även om man gräver ned den i marken?
Ja, det kan den enligt de som svarade i den tråden.
 
Malisan74: Om kanalisationen till din granne är stor nog för ytterligare en fiber och det inte är för långt till kopplingsskåp/dragbrunnar så går det naturligtvis rent tekniskt att utnyttja den även till dig genom att dra i ytterligare en fiber till dig. och att du gräver dig till grannen. Antingen måste din fiber sedan in i grannens hus och vända ut i hans kanalisation eller så måste man backa ut grannens fiber och sätta en kopplingsbrunn utanför huset där era rör möts och sedan dra in den i hans hus igen.

Så rent tekniskt kan det låta sig göras om förutsättningarna finns, men man bygger normalt inte ett fibernät på det sättet eftersom det blir dyrare och svårare att underhålla (bla. eftersom detta blir ett undantag från normalbyggandet) jämfört med ett renodlat stjärnnät där varje fastighet grenas av från gatan. I just ditt specifika fall (ponerat att det nu går att få två fibrer i din grannes rör) är jag tveksam till att det ens blir billigare.
 
Andy78 skrev:
Kan åskan ta den även om man gräver ned den i marken?
Ja, det induceras höga spänningar på 10-tals kilovolt i kabeln. Åskan behöver inte ens slå ner i närheten....
 
Andy78 skrev:
Kan åskan ta den även om man gräver ned den i marken?
Som mexitegel skriver, ja.

OT från trådens fråga, lite OT från ovanstående fråga.
Pulserna från elstängsel(aggregat) kan störa ut xDSL, det kan räcka med att elstängslet går parallellt med telefonkabeln några meter inom någon meters radie.

Järnvägsspårets elnät stör ut telefonnätet ibland på vissa ställen, främst där telefonnätet går under spåret, ibland hjälper det inte ens med skärmad kabel.
 
Jag har förlorat både switchar och moderkort pga åska och markkabel.
Nu sitter det fiber där istället och noll KR i åskskador på 3 år
 
Demmpa skrev:
Som mexitegel skriver, ja.

OT från trådens fråga, lite OT från ovanstående fråga.
Pulserna från elstängsel(aggregat) kan störa ut xDSL, det kan räcka med att elstängslet går parallellt med telefonkabeln några meter inom någon meters radie.

Järnvägsspårets elnät stör ut telefonnätet ibland på vissa ställen, främst där telefonnätet går under spåret, ibland hjälper det inte ens med skärmad kabel.
En korrekt installerad och välskött elstängselanläggning utgör inte något problem för trafik i kopparkabel, det finns åtskilliga mil i Sverige där stängsel går parallellt med telekabel. Problem uppstår däremot när ägarna inte sköter anläggningen, t.ex. dålig jordning.

Det har hänt att järnvägen orsakar störningar men det är ovanligt. Jag har 30 år i branschen och aldrig råkat ut för det, har hört talas om ett fall för länge sedan.
Problem med teleledning som korsas av 400 kV ledningar känner jag till några fall.
 
Nere runt Älmhult (om jag mins rätt) så finns/fanns det iaf ett ställe där järnvägen störde teletrafiken, jag var med och felsökte lite grann under 2005, när jag jobbade som teletekniker (jag var stationerad i Ljungby). Jag var även med och felsökte på flera ställen där man hörde "knastret" från elstängslet.
 
Demmpa skrev:
Nere runt Älmhult (om jag mins rätt) så finns/fanns det iaf ett ställe där järnvägen störde teletrafiken, jag var med och felsökte lite grann under 2005, när jag jobbade som teletekniker (jag var stationerad i Ljungby). Jag var även med och felsökte på flera ställen där man hörde "knastret" från elstängslet.
Liiite knäppningar från elstängsel är inget ovanligt men ibland kan dom vara så kraftiga att det stör ADSL-trafiken. Problemet är att det otroligt svårt att hitta vilken anläggning som är källa, sen är det svårt att lokalisera orsaken i just den anläggningen men det svåraste brukar vara att övertyga innehavaren att han måste göra nåt åt det.
Jag var med om ett fall där en kunds störning kunde härledas till närmsta gård. Vi konstaterade att det var fel på jordningen (helt upprostad) och fick ägaren att stänga av den tills han åtgärdat den. Veckan efter fick en kollega fel hos samma kund, åkte upp till gården och fick veta att ägaren satt på anläggnigen utan att åtgärda felet. Sen står han och hävdar att han inte har några skyldigheter att åtgärda det! (Vilket är helt fel.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.