cpalm skrev:
En gubbe som ropar i ventilen och en annan på taket som lyssnar. Eller en rökfackla. Eller kolla ritningarna ;)
Haha ritningarna vore väldigt trevligt... Om man fick tag i dom.
Får prova djungelmetoden och ropa i ventilen till att börja med!
 
Om man skulle montera fläkten i mitt befintliga självdrag kan det väl finnas risk att trycka ner fuktig luft i andra rum som delar samma kanal?
 
C
holmberg87 skrev:
Om man skulle montera fläkten i mitt befintliga självdrag kan det väl finnas risk att trycka ner fuktig luft i andra rum som delar samma kanal?
Ja givetvis, om du har flera ventiler på samma kanal går det inte.
 
Går det inte att sätta en "backventil" på självdragskanalen.
Ungefär som kallrasskyddet, som finns på alla spisfläktar.
 
KnockOnWood skrev:
Går det inte att sätta en "backventil" på självdragskanalen.
Ungefär som kallrasskyddet, som finns på alla spisfläktar.
Det vore en väldigt bra lösning men tyvärr tror jag inte att det går. Då ska det vara en "svag" "backventil" som orkar öppna för självdraget:)

Nån som vet om de finns?
 
holmberg87 skrev:
Haha ritningarna vore väldigt trevligt... Om man fick tag i dom.
Får prova djungelmetoden och ropa i ventilen till att börja med!
Nu spelar det nog inte någon roll då ventilationsritningarna inte va så informativa på gamla hus.
Men oftare än man tror sitter kommunen på en hel del ritningar som man kan kopiera av till självkostnadspris.
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Jag var ju helt inne på en PAX så i lördags åkte jag för att köpa en på bygghandeln. Dom hade en Fresh intellivent som satt uppe för visning.
Oj vad den gick tyst! Blev lite imponerad av den och den var väldigt enkel att rengöra och ställa in dessutom.
Får nog bli en Fresh istället.

Har också kommit fram till att plugga självdragskanalen i badrummet och köra fläkten konstant:)
Fresh var dessutom trevligare att se på när man såg dom irl
 
Visst är det ingen skillnad på Fresh intellivent 2.0 och Fresh IQ? Vissa byggsidor verkar benämna dom olika och båda är "nyheter".. Hmm
 
Nu äntligen har jag taget tag och installerat en fläkt. Fresh intellivent!
Eftersom jag tog hål i mitt kakel i efterhand så är ju tätskiktet brutet och jag undrar; Är det våtrumssilikon som gäller för att täta mellan röret och väggen?
Eller rekommenderas något annat?
 
Har man en tryckande fläkt i badrum tex pax monterat på en pipa som är ansluten till skorsten så kan jag nästan garantera att den inte orkar trycka ut den fuktiga luften. I detta fall är det bäst att montera en fläkt på taket som drar ut luften. Då kommer den övriga sk själv dags ventilationen att fungera på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.