Hej,

Jag har köpt ett hus ganska nyligen, mitt första hus och har innan dess bara bott i lägenhet. Har upptäckt lite konstigheter med värmesystemet. Det enda element jag hittat som blir varmt är ett ganska nyinstallerat (våren 2015) i badrummet. Övriga element i huset blir inte varma, vrider jag upp termostaten rejält så blir de varma en liten stund, ett par timmar senare är de kalla igen.

Dessutom så om jag vrider ner värmen på elementet i badrummet så börjar det att läcka? Och det ska ju ändå vara det fräschaste elementet i huset. Det slutar läcka om jag vrider upp värmen på det.

Har googlat mig till att jag antagligen bör lufta mina element och hur jag gör det. Men då lär jag ju också behöva fylla på värmesystemet? Hur gör jag det? Jag hittar inget som verkar vara till för det.

Uppvärmningen av huset är en gammal oljepanna, men tanken ska vara plomberad så den ska enbart gå på elpatron. Det är den informationen jag fick i samband med köpet i alla fall. Det finns inga manualer eller något sånt för prylarna i pannrummet, och jag begriper mig inte på det så har inte rört nånting där sen jag flyttade in.

Tog ett par bilder i pannrummet med.

Kallvattenledningen kommer in i det stora hålet i väggen uppe till höger på första bilden. I rummet bakom den väggen finns bara en kran med golvbrunn under, samt vattenmätaren. Och i rummet bakom pannan bor oljetanken i ett mycket trångt utrymme halv under trappan ner till källaren. Har tittat in där och sett att tanken står där, saknas belysning och ingång endast genom ett trångt hål i väggen mitt i trappan.

Borde det inte finnas ett expansionskärl nånstans av något slag? Jag har inte hittat något sådant.

IMG_4303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket frågor, men måste på något vis reda ut och fixa till så mina element blir varma, det börjar ju bli kallt ute.
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Krilleman
Expansionskärl har du antagligen på vinden. Finns det något rör på väggen som är öppet vid golvet, antagligen vid en brunn?

Bekräfta att pumpen snurrar. Lossa skruven mitt på pumpen. Det kommer lite vatten. Kolla så axeln snurrar.

Påfyllningen tycker jag mig skymta bakom det röda vredet vid den nakna isoleringen. Ta en bild på det som är bakom där!
 
Krilleman
Elementen luftar du ju med luftskruven på respektive element. Du behöver en luftningsnyckel.

Vad är det som läcker på det nya elementet? Lägg ut en bild på det.
 
Andra bilden:
Det isolerade ensamma röret som går upp genom taket är antagligen upp till expansionskärlet uppe på vinden.
Bakom den röda ratten finns antagligen påfyllningsventilen för pannan/radiatorkretsen.
Snett nedåt till höger om den röda ratten sitter antagligen blandningsventilen för tappvarmvattnet, själva inställningsratten ser ut att vara nästan helt borta (trasig).

Framtill på pannan, på den svarta plåten, ratten längst till vänster är antagligen shunten.
 
Manometern (precis till höger om shuntreglaget) visar trycket i pannan (elementen), ett bar = 10 m vattenpelare, om huset har källare, markplan och vind så bör trycket ligga på ca 0,6 bar. Det är bara att fylla på till det börjar skvallra ur skvallerröret, då är det öppna expansionskärlet fullt.
 
Har du öppnat shuntventilen?
Radiatorn i badrummet går antagligen på självcirkulation, det är vanligt i äldre hus, den fungerar även om shuntventilen är stängd.
 
Okej, så mitt expansionskärl hittar jag då troligtvis på vinden. Vad jobbigt. Där uppe har jag aldrig varit eftersom enda sättet att komma in där är en lucka på utsidan av fasaden, ovanför ett rangligt entretak, ovanför ytterdörren. För att ens kunna sätta en stege mot något lär jag få kapa ner en buske också. Men bara att göra för att se om jag hittar den där.

Tar fler bilder när jag kommer hem idag, mer framifrån pannan osv.

Googlade lite på det här med shunt, det är alltså nånting som styr hur varmt vatten elementen får? Korrekt?
Hur ser en sån ut och vad ska jag göra med den? Finns en termometer ovanför pannan som står på runt 50 grader, har det något med den att göra?

Skavellerröret vet jag inte vart det finns, om det finns. Det är det som ska ta ut vatten ur systemet om jag kör in för mycket va? Nån ledtråd om vilka rör jag bör försöka följa?

Jag får ta och klättra in hos oljetanken och titta lite med eftersom det går några rör genom väggen dit in och de se inte gamla ut nog för att vara till för olja.
 
Och vad gäller elementet i badrummet vet jag inte vad som läcker, svårt att komma åt där, men ska försöka se det. Det jag vet än så länge är att om bara elementet är varmt så läcker det inget. Men vrider jag av elementet bildas en liten pöl på golvet under. Så det verkar ju bero på i vilket läge termostaten är.
 
Shuntventilen borde vara den grå och svarta ratten på fronten av pannan som set står CTC på.
 
Då har jag varit hemma och fotat lite. Krånglade mig upp på vinden också, inget golv där utan fick flytta runt plankor mellan takstolarna för att ta mig fram, men det kanske är som det bör vara?

Klumpen som är täckt med isolering borde vara mitt expansionskärl va? Men varför går det ett rör rakt upp genom taket från expansionskärlet? Är det nån alternativ variant på övertrycksventil där det trycks ut över taket?

IMG_4309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Också fotat pannans framsida så man ser lite mer, och ser hur mätarna står. Pannan verkar ju för övrigt funka, det är rejält varmt i pannrummet. De rör som går in i väggen bakom har jag tagit reda på är varm och kallvatten till tvättstugan. Den mittre röda prylen som ligger mot ovansidan på pannan ligger bara löst där och är inte inpluggad i något.

IMG_4305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De rör som går ut längst ner framtill på pannan verkar vara till för olja, dessa försvinner nämligen ner i golvet och i rummet intill där den gamla plomberade oljetanken står så kommer det upp två likadana rör och går in i botten på oljetanken.

IMG_4306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så vad gäller mitt problem med att jag inte får någon värme i mina element så tycker ju jag att om den ratten som det står CTC på reglerar huruvida elementen ska få vatten eller ej så borde de ju få det.
 
Ditt skvallerrör sitter iaf monterat på toan i källaren ;)
Det som ligger löst ovanpå pannan är en gammal cirkulationspump. Antagligen är den trasig.
Jag skulle gissa på att din cirkulationspump är avstängd. Det baserar jag på att termometern där under bara visar 40 grader, med det här systemet borde du ha en högre framledningstemperatur än så. Följ den vita kabeln. Går den till en brytare?
 
Hur visste du att jag har en toa i källaren? :)

Det finns en sån ja, ute och ränner igen, men får kika där senare då. Använder inte det dasset, är ju bara en toastol (och av nån anledning en mycket primitiv dusch) med betonggolv (grundplattan) och betongväggar. Så jag har inte ens tänkt på att kika där inne.

Ska kolla vart den kabeln går. Det sitter ett par stycken olika brytare på väggarna i pannrummet, och eftersom jag inte vetat vad som var vad eller egentligen något alls om innehållet i mitt pannrum tidigare så har jag inte vågat röra nånting.

Men ok, då är den röda prylen som sitter monterad ovanpå termometern som visar 40 grader en cirkulationspump. Så om brytaren som den är kopplad till är avstängd så slår jag helt enkelt på den och så får vi se om jag får lite värme.
 
kulle
Du har 2 knappar på framsidan av pannan och båda står på 0, kanske en av dem är till cp.
Var sitter elpatronen egentligen?
Du har 90 grader på pannan, borde räcka med ca 75 grader.
 
Redigerat:
Vart elpatronen sitter har jag ingen aning om, hur ser en sådan ut? Jag vet att jag har en men inte mer än så.

Eftersom nu den här röda prylen är cirkulationspumpen och det går en elkabel direkt ut från den så tror jag inte det är pannan som styr huruvida den ska gå eller inte?

Sänka temperaturen gör jag gärna, lär ju förbruka lite mindre el, hur sänker jag temperaturen?
 
Som krilleman sa så behöver du kolla så att cirkulationspumpen faktiskt går.
Du ser den stora spårskruven på framsidan av pumpen. Skruva loss den. Det kommer komma ut lite vatten. Stoppa in en skruvmejsel i hålet, då känner du direkt om pumpen går eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.