Tjena.

Nästa sommar drar mitt hus projekt igång. Blir ett nytt hus i lättbetong från företaget xella ytong.

Jag undrar hur det blir vid taket för ska ha tak gips och innerväggar i lättbetong och vill inte ha en ful taklist utan väggarna ska gå upp mot gipsen. Man får ju såklart skära blocken noga men har ändå svårt att tro att det kan bli mindre än några millimeters lucka där.

Fylla med någon speciell fog tro?

Vill också ha slipat betong golv i hela huset utan badrummen där det ska vara kakel o klinkers. Kan man få det snyggt utan golvlister tro?
 
I England är detta relativt vanligt i påkostade byggnader. Snyggast blir att lämna några mm (typ3-4mm) glipa som dock måste vara helt jämn. Dvs lika mycket glipa överallt och EJ foga. Ser väldigt precist och stramt ut för ögat.
 
Sök "Baron house" - norr om Ystad. Där är en väldigt sofistikerad lösning istället för golvsocklar. Det är några mm mellanrum vägg/golv som är såå snyggt!

Mitt hus har varken golvsocklar eller taklister och jag har betonggolv. Taket har visserligen granplank men det borde inte vara svårare med putsat tak. Kan varmt rekommendera detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.