Hej!

Letar febrilt efter information/jämförelse av lättbetongprodukter. Vilken leverantör ska man välja till en villa, fördelar/nackdelar?

Jag tror de är de tre leverantörerna som jag nämner i rubriken som konkurrerar på svenska marknaden. Jag har varit i kontakt med säljare hos respektive leverantör.

Följande har jag kommit fram till:
Till att börja med är det viktigt att man jämför liknande produkter. Lättbetongblock för yttervägg finns till exempel både i densitet 300 kg/m³ och 375 kg/m³. Sen är det, vad jag förstår, lite olika system de använder när man bygger. Vissa ska ha armering i vissa skikt och andra har not/spont.

Balkar (som har högre hållfasthet) använder man över varje öppning (fönster, dörrar, etc.). H+H och Aeroc har samma brädd på balken som på stenen. Xella har smalare balkar som kompletteras med ett lager av multipor. H+H påstår att Xella inte kan tillverka fullbredd och att H+H’s balkar är bättre. Xella påstår, o andra sidan, att deras balkar med extra isolering utvändigt (multipor) ger klart bättre isolering. H+H anser att den extra isoleringen är försumbar i det stora hela. Men har man många öppningar i ett hus så blir det ganska snart en del kvadratmeter som har mindre isolering!?
Innerväggarna i lättbetong är snarlika hos alla. Dock bör man även här titta på densiteten som påverkar hur ljudisolerad väggen blir.

Alla leverantörer verkar numera ha lager i Sverige och kan ange leveransdag och leverera i omgångar.

Samma underlag till de tre leverantörerna resulterade i följande priser (innan prutning).
H+H: 206.000kr
Xella: 160.000kr
Aeroc: 126.000kr

Hur ska man välja!?? :confused:
 
Vi har kört på både Aeroc och H+H till vårt hus. Det mesta har kommit från Aeroc, men vi köpte u-block samt kompletterade lite innerväggar från H+H (Aerocs U-block är bara 200mm höga medan H+H har 300mm höga, vilket behövdes för att få plats med en balk över en öppning).
Aeroc levererade direkt från Lettland till oss, medan H+H har lager i Malmö.
Kvalitetsmässigt tycker jag Aeroc varit snäppet vassare trots ett betydligt lägre pris. Nu köpte vi bara 8 pallar från H+H, så det är inte så mycket att ge ett omdöme på, men vi råkade ut för flera block som smält ihop.
Nackdel med Aeroc skulle möjligtvis vara att blocken levererades på lettiska pallar istället för SJ-pall, vilket var meckigt lossa med kran direkt från lastbilen (det gick dock)
 
Tack för inlägg Byggmarodören. Det blev ont om tid och vi valde att beställa från Xella. Säljaren på Xella har tidigare jobbat på Aeroc. Han övertygade mig att Ytong-blocket och systemet med spont och not är bättre och går fortare att mura. När jag i dag fick reda på att firman som ska mura vill köra det system som Aeroc kör med, dvs.sträckankarstål (armeringsjärn) vart tredje lager och extra lim i varje hål mellan stenarna (från handtagen) ångrar jag bittert att jag inte valde Aeroc. Det hade blivit över 30.000kr billigare!

Dessutom vill firman gjuta en 200x365mm armerad klack uppe på ytterväggen längsmed hela väggen och även en bit in på innerväggarna för att "låsa fast" hela konstruktionen. Ska det verkligen vara nödvändigt?

Första leveransen med Ytong från Xella kom direkt från Polen på "polska"-pallar.
 
  • Gilla
Viljar
  • Laddar…
Normalt lägger man väl U-block i ovankant som man armerar och sedan gjuter i.

Ytong görs väl i polen om jag inte missminner mig.
 
Aa. Annars är det väl vanligt med hammarband och kemankring.
 
Jag har också byggt ett hus med lättbetong och jag kollade på olika leverantörer och kom fram till att
aeroc, xella och hh är snarlika men att xella har bättre måttoleranser och tryckhållfasthet sen har jag inte någon större uppfattning om övriga kvalitetsskillnader. Däremot gav inte solbet tillräckligt med isolering eftersom blocken väger 400 kg/m3.Så det blev aldrig aktuellt. Jag valde i slutändan att ta mina block från xella.

Vi la bara sträckankarstål i murkrönet, din konstruktör borde bedöma vad som krävs för just ditt hus.
 
G
Nyss var det kampanj hos Areoc, ger väl en fingervisning om aktuellt pris.
Stora Villmässan – Mässerbjudande

Kampanjprodukter:
AEROC EcoTerm Plus 375

Kampanjperioden:
03.03 - 31.05.2016

Kampanjerbjudanden:
AEROC EcoTerm Plus 375 block med priset 299,00SEK/m² *


> Om ni köper EcoTerm Plus 375 block, får ni gratis AEROC lim, i enlighet med den mängd som behövs **.

> Kampanjpriset gäller för full belastade transport till Stockholm. ***


* exkl moms.
** Den beräknade mängden av limförbrukningen är 9,0 kg/m2 för EcoTerm Plus 375.
*** Full belastning är minst 30 pallar, tillkommer ytterliggare kilometerbaserade kostnad for transport fran Stockholm.
Källa
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Har byggt med både ytong och hplush. För mig föll valet andra gången på hplush då malmölagret erbjöd snabba leveranser av mindre tilläggsbeställningar. Skillnaden i mina fall var för liten.

Bonus.. Hplush standard tunnputssystem har visat sig vara väldigt trevligt att jobba med. Enkelt som självbyggare att få ett bra resultat med färdigfärgad puts.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Både Jag och en vän köpte Xellas putssystem som också är färdigfärgad. Mkt smidigt. Samma bruk raktigenom endast en typ av säck, kräver ingen primer heller vilket gör att det går mkt fort.
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.