Framförallt så är det temp/fuktgivare som är bra att använda med 433 MHz. De är mycket billigare och där räcker 433 MHz bra till, där behövs ingen 2-vägskommunikation. Finns väldigt få temp/fuktgivare med Z-wave.
 
peternicklas
nikasp skrev:
Tx = transmit och Rx = receive om jag har fattat saken rätt. Som du skriver så blir t.ex. en gammal 433 MHz fuktgivare värdelös så länge du inte väntar på Pro-modellen som även kan ta emot signaler från 433 MHz-enheter. Nackdelen blior väl då dels att du inte har nytta av ev. gamla prylar som sänder samt att du är tvungen att köpa dyra Z-wave grejer enbart för sändande prylar såsom fuktgivare och rörelsevakter m.m.
Vet inte, jag tolkar det annorlunda. Den som släpps nu kommer att fungera på samma sätt som Tellstick.net samt att den har Z-wave funktioner. Pro versionen som kommer senare kommer att få nya 433 MHz enheter som den kan kommunisera med på båda hållen. Min tolkning av svaret från supporten.
 
Hur fungerar det när man skall kolla batteristatus på en sensor? Sänder sensorn ut batteristatus ibland så basenheten får veta status? Eller måste basenheten fråga efter batteristatus? I så fall måste man ha både Rx/Tx?
 
Kunde inte hålla mig. Har beställt nu. Kommer prova att samköra med min .net. I alla fall till en början.
 
MrPlow
nforslund skrev:
Notera att 433MHz bara verkar vara TX. Inte RX.
Intressant. Då blir det till att avboka min beställning!
 
nikasp
Jag kollade med Telldus-supporten och det kommer som skrivet i Pro-versionen. De fokuserar nu på att få ut Lite och kunde inte ge indikation på när Pro kommer att finnas till försäljning. Hoppas få min Lite i slutet av månaden.

MrPlow skrev:
Intressant. Då blir det till att avboka min beställning!
 
Från Telldus senaste blogpost:
We will also release another model, called TellStick ZNet Pro. This one has all the features from TellStick ZNet Lite and we have also included a 433 receiver to receive signals from 433 sensors. It is as easy to control as the TellStick ZNet Lite, but is also perfectly suited for all you hackers out there. With this model you will be able to run your own plugins and code directly on the device.

This products is aimed to be fully hackable.

Do you want to support more than just 433 and Z-Wave? Develop your own plugin. We will provide samples to integrate both Philips Hue and Belkin WeMo.
Do you not like our software at all? Don't worry. Use the sdcard option to boot your own linux distribution and run whatever software you like.
Missing some hardware? We added a usb host option so you can extend it even further.
Both TellStick ZNet Lite and TellStick ZNet Pro are, with a built in web server, prepared for local control in the future.
Hela går att läsa här: https://api.telldus.com/

Jag väntar gärna på PRO versionen!
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Men vad fasen, köpte och lämnade tillbaka Tellstick Net och nu mailade jag och bad de pausa min Znet Lite ls jag vet pris och levtid på PRO.
 
Som det ser ut nu så verkar det inte bli någon PRO detta året, enligt Telldus support. Men inget var skrivet i sten!

Men dock, som sagt, jag väntar gärna!
 
nikasp
4-6 månader var en gissning från en Åf. Väntar inte gärna men gör det i alla fall.
 
Jag funderar på en smart lösning för att styra motorvärmare som sen också kan byggas ut med annat så småningom. Då kanske det skulle funka med en Znet Lite, ett 433Mhz utomhus uttag och en Z-wave tempsensor för utomhusbruk? Då skulle man kunna styra tillslag baserat på utetemp?
 
Är det någon som köpt Znet Lite? Såg att kjell och co fått in dem på lager. Tydligen skulle Clas Ohlson få dem i mitten på månaden!
Vet vi hur den fungerar med Fibaro, Qubino och Aeon Labs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.