R
sätt ett staket på godkänd nivå och innanför staketet sätter du thujor så kan du själv bestämma vilken höjd som ska gälla på thujorna.
 
  • Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Påtala för grannen vilka förhållningsregler som gäller framöver.
- Ge fan i er ved.
- Inte beträda er tomt olovandes.
- Inga fler samtal till kommun och liknande.

Om han inte håller sig till detta flyttar ni tillbaks huset till den ursprungliga placeringen och ansöker om bygglov för ett 3m högt plank mot grannens tomt, samt att ni ansöker om kontaktförbud hos polisen.
 
  • Gilla
Alibaba66 och 2 till
  • Laddar…
Finns det ett beviljat bygglov för er tomt?
 
Tråkig start på ert bygge, men håll grannen kort och ge er inte in på något diskuterande. Framför enbart vad ni har för regler och inget mer.
Köp ett nätstaket, av den typ de använder på byggen. Kostar inte så mycket på Blocket och kan sen säljas när ni är klara med huset. Skulle grannen börja förstöra staketet, utgör det ett brott och tydligt bevis att olagligt tillträde till er tomt är gjort.
 
  • Gilla
Alibaba66 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Påtala för grannen vilka förhållningsregler som gäller framöver.
- Ge fan i er ved.
- Inte beträda er tomt olovandes.
- Inga fler samtal till kommun och liknande.

Om han inte håller sig till detta flyttar ni tillbaks huset till den ursprungliga placeringen och ansöker om bygglov för ett 3m högt plank mot grannens tomt, samt att ni ansöker om kontaktförbud hos polisen.
Detta tror jag är absurd. Hur ska man kunna förbjuda någon att samtala med kommunen? Är det Nordkorea eller?
Att ansöka om kontaktförbud kräver nog betydligt mer än en granne med åsikter.
Frågan kvarstår: Är bygget påbörjat? Om nej gäller säkert fortfarande allemansrätten på tomten.
 
  • Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Är det rimligt att grannen kan påverka var du vill placera ditt hus på din tomt. Om du sedan plancerat huset långt från "alla" tomtgränser så borde det räcka. Är det inte det som är meningen med PBL, rimlighet och sedan inom den plan som gäller för området.
 
  • Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag är absurd. Hur ska man kunna förbjuda någon att samtala med kommunen? Är det Nordkorea eller?
Att ansöka om kontaktförbud kräver nog betydligt mer än en granne med åsikter.
Frågan kvarstår: Är bygget påbörjat? Om nej gäller säkert fortfarande allemansrätten på tomten.
Okej, jag kanske spetsade till det lite med det handlat ju givetvis inte om att förbjuda något utan om att göra en frivillig överenskommelse om att inte nyttja alla lagliga möjligheter att få sin vilja fram. TS accepterar den flytt av huset på 6m som nämnts tidigare och i gengäld slutar grannen att ifrågasätta bygget.
 
  • Gilla
Spiderman och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en sådan granne när vi byggde 2003. Dom byggde samtidigt som oss... Stadsarkitekten försökte få dom att placera sitt hus närmare vägen (längre från oss) men dom envisades och ville ha det långt bak på sin tomt = närmare vårt hus.

När vi började bygga vårt hus (vår tomt låg högre än hans) blev han oxtokig... Ringde kommunen... skällde på våra byggjobbare osv osv...

Han var en pest att ha till granne... Jag drog mig för att vara på baksidan av huset då han alltid gnällde och skrek om någonting... Vi byggde ett staket 20 cm från tomtgränsen när dom var bortresta (tack och lov) och planterade sedan häck... Han gapade och skrek ändå... Jag markerade tomtgränsen och sa att staketet var VÅRT... att deras tillstånd inte krävdes... FY fanken vilken skitgubbe!

Alibaba. Er granne verkar vara värre än min f.d. granne... Risken är att han förstår under byggtiden... Det finns idioter som sågar av pvcrören längs med grunden... osv... sabbar!

Jag skulle överväga att sälja tomten vidare och bygga på något annat ställe...
 
pelpet skrev:
Påtala för grannen vilka förhållningsregler som gäller framöver.
- Ge fan i er ved.
- Inte beträda er tomt olovandes.
- Inga fler samtal till kommun och liknande.

Om han inte håller sig till detta flyttar ni tillbaks huset till den ursprungliga placeringen och ansöker om bygglov för ett 3m högt plank mot grannens tomt, samt att ni ansöker om kontaktförbud hos polisen.

haha så jävla rätt!!
 
  • Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Thuja kan du lägga ner tycker jag. Kör på Goliatpoppel som häck istället, den blir 10 meter hög och mer, växer hur fort som helst och skuggar mycket bra som häck. I princip omöjlig att få bort när den väl etablerat sig.
 
  • Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
varför inte gräva och gjuta betong 50cm in i och längs hela tomtgränsen. Plantera seda parkslide och låter de växar över till ahsn sida? :D
 
  • Gilla
Alibaba66 och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp staket med tagtrådar och stäm honom för kostnaden. Bäst att markera gränserna väldigt tydligt från början.
Hur vågar folk bete sig på det viset! Har du tagit reda på vad han irrieterar sig på?
 
  • Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Man löser inte en konflikt genom att kasta bränsle på brasan...
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Japp det finns bygglov med hus med befintlig detaljplan och allt som tillkommer
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Matstj: han vill bara inte ha ngn granne , en riktig psykopat, han visste om när han köpte för knappt ett år sedan att det skulle byggas både hus och garage !??!?!?!
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.